Volkswagen Group, aktuální světová dvojka ani Mercedes-Benz Group si nemohou dovolit při elektromobilní expanzi cokoliv zanedbat. A tak se snaží dohnat náskok čínských výrobců v zajištění surovin, zdrojů i kapacit pro výrobu baterií. Jako aktuálně velice zajímavá volba se ukazuje řídce osídlená Kanada s velkými zásobami nerostných surovin, která oproti zaostalým a často politicky nestabilním rozvojovým oblastem nabízí dobrou infrastrukturu i ochranu investic. Jenže to je pořád jen část hlavních důvodů, proč si aktuálně u kanadských vládních představitelů podávají dveře zástupci průmyslových gigantů z automobilového oboru.
Ještě důležitější je jedna z podmínek Bidenova protiinflačního zákona, která slibuje štědré daňové kredity na nákup nových i ojetých elektromobilů. Ta totiž praví, že od roku 2024 musí minimálně 40 % kritických minerálů v bateriích pocházet ze Severní Ameriky (tedy i z Kanady), případně zemí, s nimiž mají USA podepsanou obchodní dohodu. Od roku 2029 už to musí být 100 %. Kvůli tomu řada silných automobilek už buduje výrobní kapacity na severoamerickém kontinentu, případně se k tomu v nejbližší době chystá. A výše zmínění silní hráči u toho nechtějí chybět.
Proto se jejich zástupci, konkrétně odstupující šéf Volkswagenu Herbert Diess a technický ředitel Mercedesu Markus Schaefer, společně vydali podepsat memoranda o porozumění s kanadskou vládou, kterou reprezentoval kanadský federální ministr pro inovace, vědu a průmysl François-Philippe Champagne. U významného aktu nechyběli ani německý kancléř Olaf Scholz a kanadský premiér Justin Trudeau. Cílem obou memorand je zatím nezávazně deklarovat zájem obou stran o hlubší spolupráci. Zejména kanadský ministr je hodnotil ve smyslu, že Kanadu donedávna automobilový průmysl prakticky míjel a nyní se stává jeho důležitým rozcestníkem.
Obě automobilové společnosti přitom mají v Kanadě už zcela konkrétní plány. Volkswagen už založil novou společnost PowerCo, která bude řídit výrobu baterií a zároveň se v Kanadě stane styčným bodem při budování stabilního dodavatelského řetězce, který by měl začínat kritickými surovinami lithiem, niklem a kobaltem a končit konkrétními plány na vybudování velké baterkárny v Severní Americe, pro níž společnost aktuálně vybírá lokalitu. Mercedes zase plánuje od roku 2026 nakupovat v Kanadě 10 000 tun hydroxidu lithného ročně prostřednictvím společnosti Rock Tech Lithium v Ontariu. Na rozdíl od Volkswagenu jej však chce zpracovávat v Evropě, konkrétně v novém specializovaném závodě v braniborském Gubenu. To však nevylučuje současné budování celého dodavatelského řetězce i na americkém světadílu.