Co přinesl rok 2022? Podívejme se na nejdůležitější novinky pohledem redakce

Co přinesl rok 2022? Podívejme se na nejdůležitější novinky pohledem redakce
Fotografie: Petr Vojtěch, fDrive.cz

Rok 2022 se nezadržitelně blíží ke svému konci, takže je čas na závěrečnou rekapitulaci. Podíváme se tedy na to, co považujeme za nejdůležitější novinky a události v uplynulém roce. A vy se s námi můžete v komentářích podělit o váš pohled.

Blíží se konec roku, je tedy čas se ohlédnout zpět a připomenout si, co přinesl rok 2022. Dali jsme dohromady nejdůležitější novinky tohoto roku a pokusili jsme se je seřadit podle důležitosti. Tentokrát ovšem nepůjde jen o nové elektromobily, ale do žebříčku jsme zařadili i události, které jsou podle nás důležité. Začneme od 10. místa a postupně budeme pokračovat nahoru.

10. Zahájení stavby metra D a návrat trolejbusů v Praze

Začneme událostí, která není novinkou světového nebo evropského významu, ale pro Prahu i obyvatele ostatních částí České republiky jde nepochybně o důležitou změnu. Asi každý, kdo občas vyrazí do Prahy, se potýkal s dopravními komplikacemi. A když je v koloně většina aut se spalovacím motorem, není to dobré ani pro ovzduší v hlavním městě. A tomu nepomáhají ani spalovací autobusy, takže návrat trolejbusů do Prahy je určitě přínosnou změnou, hlavně pak zahájení stavby Metra D, které usnadní pohyb po Praze lidem, kteří se rozhodnou auto nechat raději na okraji města nebo v garáži.

9. Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda Enyaq Coupé RS iV je sice jen novou variantou modelu Enyaq, ovšem jelikož jde o nejprodávanější elektromobil nejen v Česku, ale i v mnoha dalších evropských státech, jde zcela jistě také o důležitou novinku. S Enyaqem Coupé RS iV dostal tento model nejen vyšší výkon (který brzo bude k dispozici i se základní karoserií), ale hlavně sportovněji tvarovanou verzi se sexy zádí.

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,1 kWh / 100 km
Cena od1 704 900 Kč

8. Muskova akvizice Twitteru a její následky

Jednou z důležitých událostí, které mají vliv na automobilový průmysl, je akvizice Twitteru ze strany Elona Muska. Na Twitteru je totiž aktivní většina automobilek a zároveň i mnoho zástupců různých automobilek osobně. A najednou tato sociální síť patří jednomu z konkurentů, který ji ovládá a nezdráhá se zasahovat do obsahu. To logicky vedlo k tomu, že mnohé automobilky nebo jejich zástupci omezují nebo dokonce ukončují své působení na Twitteru.

7. BMW i4 M50

Nepochybně velmi důležitou novinkou je i příchod BMW i4 na trh, zejména pak ve verzi M50. Do té doby totiž Tesla Model 3 Performance neměla konkurenta a byla jediným sedanem, který nabídl výkon hodný ostrého sportovního sedanu při kompaktnějších vnějších rozměrech. A právě to změnil příchod BMW i4 M50. I celkově je ale BMW i4 velmi povedený elektromobil, přestože nestojí na čistě elektrické platformě, ale vychází ze spalovací verze BMW 4. O tom jsme se přesvědčili v našich testech a dokazují to i různá ocenění. Například je BMW i4 první elektromobil, který se stal českým autem roku.

Technické parametry BMW i4 M50

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 215 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 590 km
Cena od1 908 400 Kč

6. Vstup značky Nio do Evropy

Za důležitou událost z elektromobility v Evropě považujeme i vstup automobilky Nio na evropský trh. Čínských automobilek sem vstupuje více, ale automobilka Nio je unikátní v tom, že se stále drží konceptu výměnných baterií. A tento koncept se snaží prosadit i v Evropě, tak uvidíme, jak se ujme. Kromě toho jde o čínskou automobilku, která míří do prémiového segmentu, což také není úplně obvyklé.

5. Hyundai Ioniq 6

I když na revoluční 800V platformě, která přináší mimo jiné velmi rychlé nabíjení, vyjely už vozy Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6, je nový Hyundai Ioniq 6 podle nás také velmi důležitým modelem. Zatímco první dva zmíněné vozy jsou SUV (resp. Kia EV6 spíše crossover), Hyundai Ioniq 6 k tomu přidává velmi aerodynamickou karoserii typu liftback. Dojezd podle WLTP je tedy při stejné technice i kapacitě baterie výrazně delší a lze předpokládat, že nejvíce se to projeví na dálnici. Takže jde o auto, které nepochybně nabídne mezi elektromobily velmi rychlé dálniční cestování za relativně příznivou cenu.

Technické parametry Hyundai Ioniq 6 Power 77,4 kWh 4×2

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 855 × 1 880 × 1 495 mm, 2 120 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon168 kW, 229 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie77,4 kWh (74 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 233 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 614 km
Cena od1 339 990 Kč

4. Vyhození Herberta Diesse

Herbert Diess je člověk, který ve Volkswagenu odstartoval elektrickou revoluci, ale byl trnem v oku odborářů. Těm se na druhý pokus podařilo jej sesadit, když se spojili i s rodinami vlastníků. Co to bude znamenat pro Volkswagen do budoucna, to se teprve ukáže. Ale trend, který se pod vedením Diesse rozjel, už nejspíše nikdo nezastaví, ani k tomu není důvod. Zajímavé ale bude sledovat, kde se Herbert Diess objeví. Vzhledem k jeho přátelství s Elonem Muskem se spekuluje hlavně o Tesle.

3. Rimac Nevera

Je jasné, že Rimac Nevera není auto, které přinese rozšíření elektromobility. Vzhledem k ceně i kapacitě výroby zůstane autem pro pár vyvolených. Podle nás je ale důležité v tom, že ukazuje možnosti elektromobility a svými výkony upoutává pozornost. Dá se říci, že je to jakási výkladní skříň elektromobility. Ať už samotný Rimac Nevera, nebo v jiném kabátě jako Pininfarina Battista ukazuje, že elektromobilita a hypersport rozhodně jde dohromady a v mnoha ohledech jde o velmi silnou kombinaci.

Technické parametry Rimac Nevera

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, 4 745 × 1 986 × 1 240 mm, 2 300 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon1 407 kW, 1 914 koní, točivý moment: 2 340 Nm
Baterie120 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 500 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 30 kWh / 100 km, dojezd: 490 km
Cena od50 800 000 Kč

2. Otevření Gigafactory Berlin

Pro evropský i český trh s elektromobily je velmi důležitou událostí i spuštění výroby v Tesla Gigafactory Berlin. Do té doby k nám Tesly proudily z USA nebo v poslední době z Číny. Obojí znamená zbytečně dlouhou a nákladnou cestu, přičemž v posledním roce před otevřením továrny v Berlíně se těmito cestami Tesle ani nedařilo uspokojit poptávku v Evropě. První Tesly Model Y sem sice dorazily z Číny, ale bylo jich opravdu málo. S postupným rozjížděním výroby v Berlíně se postupně situace zlepšuje. Očekávané snížení cen Tesel v Evropě sice zatím nepřišlo, ale dokud je poptávka větší než nabídka, není k němu důvod. Toho se snad dočkáme, až automobilka najede na svoji plnou kapacitu a bude kromě Modelu Y vyrábět i Model 3.

1. VW ID. Buzz

Technika, kterou přinesl Volkswagen ID. Buzz, není nijak převratná, protože platformu MEB sdílí s mnoha vozy, které dorazily dřív. Přinesl ale důležité změny hned do dvou kategorií. Jde totiž o první elektrické MPV na čistě elektrické platformě a zároveň i o první elektrickou dodávku, která nevychází ze spalovací verze. Ostatně, právě VW ID. Buzz Cargo získal nejvíce hlasů ze všech aut i v naší anketě Elektromobil Roku 2022, takže je vidět, že podobně to vidíte i vy. A od VW ID. Buzz můžeme očekávat i obytný derivát, takže ještě nenabídl veškerý svůj potenciál. V tom jej nejspíše předběhne Mercedes-Benz svým modelem EQT Marco Polo, ale první obytný elektromobil postavený od základu jako elektromobil bude nejspíše také derivát Volkswagenu ID. Buzz.

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (76,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,7 kWh / 100 km, dojezd: 423 km
Cena od1 593 834 Kč

Těchto 10 novinek tedy považujeme za nejzásadnější novinky tohoto roku. Která je vaším favoritem? Nebo byste zařadili něco jiného? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích. Klidně můžete napsat i svůj žebříček.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze