Superkoncern GAC, který provozuje mj. automobilku Aion, se rozhodl ukousnout si z rychle rostoucího koláče trhu s výměnnými bateriemi. Značka, která se už blýskla veřejnou demonstrací, při níž se její model Aion V nabil z 0 na 80 % SoC za 8 minut příkonem až 480 kW, se rozhodla udávat směr i v jiných oblastech. Komu by bylo nabití baterie pod 10 minut, k němuž směřuje, pořád zdlouhavé, bude moci navštívit výměnnou stanici. A od ní odjíždět s plně nabitou baterií již za 2,5 minuty. První taková už vyrostla v 18milionovém Kantonu. Do konce roku jich má být celkem 220 a během následujících tří let celkový počet stoupne až na 1 000. Pak to v Kantonu nikdy nebude k nejbližší stanici dále než 1,5 km a cesta k ní by neměla přesáhnout 5 minut.
Není to jen výměnná stanice, na místě bude možné elektromobil nabít. K dispozici by mělo být teoreticky až 480 kW při napětí až 1 000 V a proudu až 600 A, zatímco Aion podle electrek.co dříve sliboval až 600 kW. O větší pohodlí by se pak mělo postarat první robotizované nabíjení na světě. Zařízení nazvané Aion Robot Charger připravené na masový provoz autonomních vozidel totiž otevře nabíjecí port a zapojí do něj vidlici zcela automaticky.
Zajímavé na tom je, že Aion v tuto chvíli nevyrábí žádný model s výměnnými bateriemi, ovšem to by se mělo změnit napřesrok se zavedením nové platformy GEP 3.0, na kterou by měla rychle přejít celá výrobní řada. V Číně platí norma, že baterie v elektromobilu s nacvakávacími výměnnými moduly musí umožnit minimálně 5 000 výměn, v případě šroubovacího upevnění pak 1 500 výměn. Aion zvolil první možnost a normu plní spolehlivě; slibuje, že baterie vydrží až 8 000 cyklů.
Problém je tradičně v tom, že informaci z čínských zdrojů není jak ověřit a nejsou k dispozici ani kvalitní fotky těchto zařízení. Ovšem v tomto případě zřejmě není proč pochybovat.