Čínský Aion předvedl nabíjení 0–80 % SoC za 8 minut. Má se Tesla začít bát?

8
Čínský Aion předvedl nabíjení 0–80 % SoC za 8 minut. Má se Tesla začít bát?
Fotografie: GAC Aion
  • Čínský koncern GAC zřejmě předběhl svět
  • Dokončil vývoj grafenových baterií
  • V září začne prodávat vozy, které je budou využívat

O revolučních grafenových bateriích se obecně soudí, že budou připraveny pro použití v elektromobilech nejdříve kolem roku 2023, i když v malé osobní elektronice se nejspíš objeví dříve, dost možná ještě letos. Jenže čínská automobilka Aion, dcera obřího koncernu Guangzhou Automobile Corporation (GAC), která už v době oznámení přechodu na elektromobilitu (2017) nešetřila sebevědomými prohlášeními o technologickém a inovačním překonání Tesly, podle electrek.co opět překvapila elektromobilní svět. Na svém technologickém dni totiž veřejně demonstrovala ultrarychlé dobíjení chystaného modelu Aion V, který naplnil baterii z 0 na 80 % SoC za 8 minut a ještě po dosažení 80% hranice stále dobíjel příkonem 481 kW. Při nabíjecím napětí 855,6 V byl schopen pojmout 562,8 A a doplnil 35,1 kWh za 4 minuty.

Tyto převratné hodnoty by skutečně nastavily nová měřítka v elektromobilitě, zejména když by se Aion V měl začít již letos v září prodávat. Navíc by měl ve verzi 6C nabídnout nejen výše zmíněné rychlosti nabíjení příkonem až 480 kW, ale také dojezd 1 000 km. A k tomu by rovnou měly začít růst takto rychlé nabíječky. Koncern GAC se už loni pochlubil patentem na novou výrobní metodu grafenu. Ta by měla být mnohem levnější než ty stávající, ženoucí jeho ceny do řádů tisíců korun za gram (tedy na úroveň zlata, grafenu se také „černé zlato“ říká). A letos v lednu ohlásil dokončení vývoje nové, superrychlé grafenové baterie a zahájení jejích testů. Ta by měla přinést i další průlomové výhody. Výrobce deklaruje 1 000km dojezd a při běžném používání životnost milion kilometrů, což zhruba odpovídá předpokládaným 1 500 nabíjecím cyklům.

Problém je v tom, že věrohodnost deklamovaných údajů zatím nebylo jak ověřit. Uvidíme tedy, jestli se v září dočkáme malé elektromobilní revoluce a zda bude Tesla skutečně pokořena. Čína každopádně má potenciál překvapit svět.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Všeho dobrého pomálu, říkala moje babička. To platí i o nabíjecích proudech s tím související tepelné ztráty, síly vodičů a kontakty zásuvek. Může být také vše ze stříbra i vinutí motorů. Může, ale???
Josef L
Josef L
Tesla se nemusí bát, bude mít svých obvyklých pár procent prodejů v Evropě jako všechna US auta, s tím jsou určitě smíření a stačí jim to.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Proč zase Tesla? Spíš tím vylepší čísla v kterých kraloval Porsche, Kia nebo Hyundai, ne?
Pavel Joch
Pavel Joch
Dobíjet 500kW je dobrý masakr, to měli linku nataženou přímo z elektrárny?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze