Estonská firma má recept, jak dobít elektromobil za 15 sekund

2
Estonská firma má recept, jak dobít elektromobil za 15 sekund
Fotografie: investinestonia.com
  • Estonský startup Skeleton Technologies představil baterie z grafenu, které lze dobít během 15 sekund
  • Projekt získal podporu nejmenované přední automobilky, s níž firma podepsala prohlášení o záměru v hodnotě jedné miliardy eur
  • Technologie kombinuje mokrý a suchý způsob transformace energie
  • Na trh by se nové bateriové články mohly k širšímu využití dostat v roce 2023

Dobije se za 15 sekund a zvládne několik stovek tisíc cyklů bez výrazných známek degradace. Řeč je o nové technologii baterií z dílny estonského startupu Skeleton Technologies (ST). Podobně jako u bezkobaltových baterií, o kterých jsme rovněž v minulosti informovali, se i o článcích od ST hovoří jako o potenciálním klíči pro odklon od fosilních paliv v dopravě.

„Z pohledu energetické transformace půjde o klíčový produkt,“ říká Taavi Madiberk, zakladatel a CEO Skeleton Technologies. „Prakticky ve většině případů vidíme, že baterie nejsou schopny plně nahradit starší technologie. Stále tu máme hybridní auta nebo využíváme záložní generátory.

Základním prvkem baterií od Skeletonu je grafen. Ten je vědci považován za zvláštní materiál, neboť jeho elektrony se chovají velmi neobvykle a pohybují se takřka rychlostí světla. To zatím nebylo prokázáno u žádného jiného známého materiálu. Velkou výhodou je dobrá elektrická vodivost při velmi malé tloušťce plátku grafenu. Tím lze dosáhnout velmi kompaktních rozměrů například při výrobě displejů nebo právě bateriových článků.

Když lidem říkám, že naše ultrakondenzátory mají ve srovnání s Teslou čtyřnásobnou energetickou hustotu, většinou se setkávám s názory, že jde jen o marketingový tah.

Právě v tom společnost s ústředím v Tallinu a výrobním střediskem i v německém Großröhrsdorfu vidí největší výhody oproti lithium-iontovým bateriovým článkům. Firma navíc nedávno oznámila spolupráci na dalším vývoji s Technologickým institutem v Karlsruhe a podepsala prohlášení o záměru v hodnotě jedné miliardy eur s jednou z předních automobilek. Zprávu přinesl greencarcongress.com. Cílem těchto dohod je uvést technologii na trh co nejdříve. Nejpravděpodobněji se bude jednat o rok 2023.

Připomeňme, že současné elektromobily sužuje zejména bolestně pomalé dobíjení. I na Superchargeru Tesly nebo stanicích Ionity trvá dobití elektromobilu okolo půl hodiny, což je nesrovnatelně delší čas než potřebují konvenční vozy k natankování paliva. Stále používané lithium-iontové baterie se navíc s postupujícím časem a přibývajícími cykly dobíjení přirozeně degradují, čímž je značně ovlivněna jejich životnost. Ostatně poskytované záruky jednotlivých výrobců jsou výmluvné – Nissan běžně dává 5 let, Renault a Tesla 8 let.

„Podrobněji jsme prozkoumali technologii se suchými elektrodami, o kterou se při svém vývoji nejvíce zajímá Tesla, ale rozhodli jsme se pro jinou cestu. Tesla se snaží dosáhnout maximální kapacity, zatímco my hledáme nejúčinnější způsob, jak energii získat,“ přibližuje Madiberk, jehož komentář odkazuje na technologii ultrakapacitátorů, které ukládají energii bez nutnosti chemické reakce. V tom Tesla viděla velký potenciál a v roce 2019 koupila společnost Maxwell Technologies zabývající se právě výrobou ultrakapacitátorů.

Baterie od Skeletonu kombinuje způsob, jakým tyto ultrakondenzátory ukládají náboj v elektrickém poli, a to při minimální chemické reakci. Výsledkem mimo jiné je, že si takový článek dokáže uchovat energii po delší dobu. Madiberk pak dodává, že baterie jsou navržené pro použití v kombinaci s lithium-iontovými články nebo dokonce vodíkovými články.

„Sami o sobě nejsme úplným řešením komplexního problému. Nejspíš nebudete jezdit v elektrických autech s dlouhým dojezdem jen kvůli naší technologii. Kombinace lithium-iontové baterie s naší SuperBattery však může výrazně zkrátit dobu nabíjení, celkové náklady i hmotnost bateriového systému v autě. Dá se říci, že jsme stavebním kamenem při vývoji mnohem efektivnějšího systému. Když lidem říkám, že naše ultrakondenzátory mají ve srovnání s Teslou čtyřnásobnou energetickou hustotu, většinou se setkávám s názory, že jde jen o marketingový tah,“ osvětluje Madiberk.

Nezávislé studie nicméně dávají Skeletonu za pravdu. Například ta provedená loni americkým Úřadem pro námořní výzkum dokonce ve svém závěru uvedla, že produkty Skeletonu s obrovským rozdílem překonaly ty od dosavadních lídrů amerického trhu – společností Maxwell a Ioxus.

Jako malý zádrhel se pro tuto estonskou firmu zatím jeví schopnost komerčního prosazení. I na tom ale hodlají zapracovat a tento prozatímní svatý grál představit celému světu. Ostatně, mají na to ještě necelé dva roky.

Související články
Diskuze ke článku
ricpichic
ricpichic
Za 15 sekund je sice krásné, ale nedovedu si představit při 100 kWh kapacitě ten dobíjecí proud... :-) Nebo jsem něco nepochopil?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze