Baterie je nejdražší součástí jinak technicky jednoduššího elektromobilu ve srovnání s konvenčními vozy. Proto se výrobci snaží vyvinout levnější baterie. Tesla navíc usiluje o baterie úplně bez kobaltu, který je nejen drahý, ale jeho těžba je kritizována i z etického hlediska. teslarati.com píše, že Tesla je blízko produkci bezkobaltových baterií, které by mohly zasadit smrtící úder vozům na fosilní paliva.
Tesla usiluje o „milion-mílovou“ baterii
Není žádným tajemstvím, že Tesla usiluje o baterii, která vydrží nájezd milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. Tato baterie by měla mít vlastnosti, díky kterým obstojí v nejnáročnějších podmínkách pro elektromobily, ale zároveň má nabídnout i extrémně dlouhou životnost, jež by znamenala velkou výhodu proti vozům se spalovacím motorem.
Jedním z klíčových faktorů je ale cena baterií a dlouho se spekulovalo, že hranice 100 USD/kWh je klíčem k tomu, aby elektromobily i cenově dokázaly konkurovat vozům na benzín. Vypadá to ale, že náklady na baterie Tesla by mohly klesnout dokonce pod tuto hranici. Tesla údajně brzo bude používat baterie, které vyvinula se společností China’s Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). Ty jsou bezkobaltové a ještě letos by je mohla montovat do Modelů 3 vyráběných v Číně.
Je to údajně další krok k „milion-mílové“ baterii a odhady naznačují, že akumulátory lithium-železo-fosforečnan bez obsahu kobaltu by stály 80 USD/kWh, přičemž náklady na samotné články baterií by klesly na přibližně 60 USD/kWh. Za předpokladu, že jsou tyto odhady přesné, budou elektromobily společnosti Tesla nejen plnit cíl 100 USD/kWh, ale dokonce se dostanou i výrazně níže. Pak by dokonce mohly být levnější než jejich konkurenti na benzín nebo naftu.
Shirley Meng, profesorka na kalifornské univerzitě v San Diegu, poznamenala, že náklady, dokonce i u dražších článků s kobaltem, by se ještě snížily, kdyby se dořešila recyklace. A právě tu se Tesla také snaží řešit, což je další dobrá zpráva.
Tesla Model 3 se vám bude líbit, jen se na ní nesmíte dívat pouze jako na auto
Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 430 km |
Cena od | 1 028 990 Kč |