Bezkobaltové baterie Tesla by mohly zasadit smrtící úder fosilním palivům

167
Bezkobaltové baterie Tesla by mohly zasadit smrtící úder fosilním palivům
Fotografie: teslarati.com
  • Za hranici, kdy elektromobily mohou cenově konkurovat běžným autům, se považuje 100 USD/kWh
  • Tesla vyvíjí bezkobaltové baterie, které by se mohly dostat i níže
  • Díky tomu by elektromobily mohly v budoucnu být i levnější než konvenční vozy

Baterie je nejdražší součástí jinak technicky jednoduššího elektromobilu ve srovnání s konvenčními vozy. Proto se výrobci snaží vyvinout levnější baterie. Tesla navíc usiluje o baterie úplně bez kobaltu, který je nejen drahý, ale jeho těžba je kritizována i z etického hlediska. teslarati.com píše, že Tesla je blízko produkci bezkobaltových baterií, které by mohly zasadit smrtící úder vozům na fosilní paliva.

Tesla usiluje o „milion-mílovou“ baterii

Není žádným tajemstvím, že Tesla usiluje o baterii, která vydrží nájezd milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. Tato baterie by měla mít vlastnosti, díky kterým obstojí v nejnáročnějších podmínkách pro elektromobily, ale zároveň má nabídnout i extrémně dlouhou životnost, jež by znamenala velkou výhodu proti vozům se spalovacím motorem.

Jedním z klíčových faktorů je ale cena baterií a dlouho se spekulovalo, že hranice 100 USD/kWh je klíčem k tomu, aby elektromobily i cenově dokázaly konkurovat vozům na benzín. Vypadá to ale, že náklady na baterie Tesla by mohly klesnout dokonce pod tuto hranici. Tesla údajně brzo bude používat baterie, které vyvinula se společností China’s Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). Ty jsou bezkobaltové a ještě letos by je mohla montovat do Modelů 3 vyráběných v Číně.

Je to údajně další krok k „milion-mílové“ baterii a odhady naznačují, že akumulátory lithium-železo-fosforečnan bez obsahu kobaltu by stály 80 USD/kWh, přičemž náklady na samotné články baterií by klesly na přibližně 60 USD/kWh. Za předpokladu, že jsou tyto odhady přesné, budou elektromobily společnosti Tesla nejen plnit cíl 100 USD/kWh, ale dokonce se dostanou i výrazně níže. Pak by dokonce mohly být levnější než jejich konkurenti na benzín nebo naftu.

Shirley Meng, profesorka na kalifornské univerzitě v San Diegu, poznamenala, že náklady, dokonce i u dražších článků s kobaltem, by se ještě snížily, kdyby se dořešila recyklace. A právě tu se Tesla také snaží řešit, což je další dobrá zpráva.

Tesla Model 3 se vám bude líbit, jen se na ní nesmíte dívat pouze jako na auto

Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 430 km
Cena od1 028 990 Kč
Diskuze ke článku
PK
Jen malá poznámka, Shirley Meng bude pravděpodobně profesorka a nikoliv profesor, protože Shirley je v anglicky mluvících zemích běžné ženské jméno. A angličtina nerozlišuje v příjmení gender, takže Meng samozřejmě může být muž i žena.
František
Letos je to nakonec po slabším začátku už 3. průlomový objev na poli akumulátorů. Děkuji za informace, zapisuji do databáze na 34. pozici a těším se na další. Nabíjení zdar!
Petrolhead
přeju hodně štěstí v minus 20 v koloně na D1 až ti bude zbejvat 10%baterky.:) Elektřina je úplně slepá ulička a Musk je stejnej zloděj a hochštapler jako Jobs
Děd Vševěd
Nicméně - kde seberete elektřinu na nabíjení všech těch elektromobilů?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze