Designově je Model 3 jednoduchý, nenabízí žádné velké výstřelky, snad až na fólii, která vypadala velmi dobře. Lidé se za vámi otáčejí, ale nemyslím si, že by to bylo nutně kvůli designu, spíše jde o to, že jedete v Tesle. Přeci jen v menších městech je to stále velká rarita.
Tesla Model 3 se vám bude líbit, jen se na ní nesmíte dívat pouze jako na auto
Musel jsem se na Model 3 dívat jako na kus technologie, který má skvělou akceleraci, a pak mi to vše začalo dávat smysl.
K Tesle jsem dostal kartu, díky které auto odemknete, ale samozřejmě, že můžete využívat klasický klíček nebo jen váš chytrý telefon. Kartu přiložíte k „B“ sloupku a auto se otevře. Dveře otevíráte pomocí netradiční kliky a pak sedáte do kožené sedačky za lapání dechu, protože v interiéru prostě nic není. Jeden velký displej, přes který si nastavuji nejen zrcátka, ale otevírám také schránku před spolujezdcem, abych do ní mohl uložit doklady. Sedačku si nastavíte elektricky jako u jiných automobilek, pak už jen zařadíte „déčko“ a vyrážíte. Interiér ušel kus cesty. Model 3 využívá výhradně měkčené plasty a osobně musím pochválit sedačky, které jsou pohodlné a mají i boční vedení. Středový tunel zde je, ale jedná se opravdu o tunel aneb jednu velkou díru, kam můžete dát cokoli potřebujete.
V případě, že máte od Tesly pouze kartu, musíte ji přiložit mezi držáky nápoje a loketní opěrku, pak už jen po vzoru Mercedesu pohnete páčkou na pravé straně za volantem a můžete vyrazit. Tesla si mne získala, ale ani ne tak po stránce dokonalých jízdních vlastností... Musel jsem se na Model 3 dívat jako na kus technologie, který má skvělou akceleraci, a pak mi to vše začalo dávat smysl.
Před natáčením jsem vyzvedával kamaráda a jeho přítelkyni, která měla informace, že akcelerace Tesly je podobná jako v letadle. Hned poznala, že je to úplně jiná káva: letadlo je totiž nesmírně těžké a potřebuje čas. Tesla vám párkrát omlátí hlavu o hlavovou opěrku a změní způsob myšlení. To, co byste s vaším, i trošku silnějším spalovacím autem, nestihli, s Teslou Model 3 máte ještě rezervu. Ano, Tesla není dokonalé auto, které vám vlastnostmi vyčaruje úsměv na tváři kvůli precizně vypilovaným jízdním vlastnostem nebo prakticky dokonalému interiéru, ale má rozhodně co nabídnout. Jen se na ni musíte dívat z jiného úhlu.
Na dálnici jsem jel lehce nad hranicí legálních rychlostí a spotřeba se zastavila na 22,5 kWh na sto kilometrů. V klidu se dostanete i na nižší čísla, ale podrobně se zaměřit na spotřebu nebyl čas. Jednalo by se o zkreslená data: kvůli natáčení i tomu, že si člověk prvních pár dní užívá skvělou dynamiku. K dispozici jsou také dva zavazadlové prostory. Ten přední samozřejmě slouží pro nabíjecí kabely, ale i tak se do něj něco vejde, do druhého můžete dát zbytek věcí, které potřebujete na dovolenou. Jistě vás zajímá i dojezd. Společnost nám dělala verze Long Range, která má dle cyklu WLTP dojezd 560 kilometrů. My jsme měli nabitou baterii maximálně na 90 procent a auto ukazovalo dojezd 449 kilometrů. Reálně se dostat nad 400 kilometrů rozhodně nebude problém. Ať už jsem jezdil s Audi e-tron, Mercedesem EQC nebo Jaguarem I-PACE, pořád jsem si při mém cestovatelském životě musel hlídat dojezd. Možná si říkáte, že Tesla Model 3 na tom není o tolik lépe, ale opak je pravdou.
Cenově Tesla Model 3 startuje na 1,2 milionech korun. Verze Long Range vás vyjde na 1,4 milionu. Rozhodně nejde o malé peníze a je potřeba si koupi Tesly dobře rozmyslet. Osobně se mi líbí životní styl, kdy máte rodinný domek, na střeše fotovoltaiku, tudíž nějakou tu energii si zvládnete vyrobit sami. Kdybych musel jezdit každý den více jak 400 kilometrů, asi bych o Tesle nepřemýšlel, osobně však více než 400 kilometrů jezdím jednou až dvakrát týdně a s Teslou se to zvládnout dá. Vše je jen o změně přemýšlení a plánování.
Na otázku, v čem vidím výhody Tesly, odpovím, že jde o jezdící počítač a spoustu věcí Tesla dokáže měnit pouze softwarem. Chválit musím také dojezd a spotřebu. Svůj podíl, proč je dobré nad elektromobilem přemýšlet, má i situace v Evropě. Pokud si auto nekupujete pouze na dva až tři roky, je dobré elektromobil zvažovat. Situace v Evropě je dnes taková, že jen málokdo ví, co se stane za pár let a sílící tlak proti spalovacím autům hraje do karet Tesle. I ona má však chyby. Například v interiéru se necítím tak dobře jako v Mercedesech, které mají podobnou cenovku, osobně by mi chybělo i bezdrátové nabíjení, které dnes můžete mít i v třikrát levnějších vozech, a občas mě zlobil přední kufr, který se otevřel jen napůl a já ho musel zavřít a opět otevřít. Naopak infotainment je skvělý, až jsem zapomněl, že nejraději využívám Apple CarPlay. Pokud o Tesle přemýšlíte, běžte ji někam vyzkoušet. Je nesmírně důležité mít vlastní zkušenost a u Tesly to platí dvakrát tak. A je úplně jedno, že váš kamarád ji nesnáší, protože někdo má rád holky a jiný zase vdolky...
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |