Konektor CHAdeMO dostal smrtící úder, Nissan přechází na CCS

6
Konektor CHAdeMO dostal smrtící úder, Nissan přechází na CCS
Fotografie: insideevs.com
  • Díky nejrozšířenějšímu elektromobilu měl dříve konektor CHAdeMO navrch
  • Postupně ale na CCS Combo přešly například značky Kia nebo Tesla
  • Nyní na CCS přechází i Nissan, který se dlouho držel standardu CHAdeMO

Nissan Leaf se vyrábí již deset let, a jelikož jde o elektromobil, kterého se po světě prodalo zatím nejvíce kusů, měl zpočátku rychlonabíjecí konektor CHAdeMO navrch. Kromě Nissanů Leaf a dodávky e-NV200 jej používala například i Kia Soul EV nebo plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV, který jej má dosud. Evropští výrobci ale začali používat standard CCS Combo a postupně na něj přešla i Tesla u Modelu 3 pro Evropu nebo Kia u e-Soulu. Kia e-Niro již od začátku výroby má CCS Combo. Nyní insideevs.com přináší informaci, že kromě Japonska přechází na CCS Combo i Nissan. Prvním vozem, který toto řešení dostal, je nový crossover Ariya.

CCS Combo 2 na voze Tesla

Tato změna se netýká pouze Evropy, jak by se dalo očekávat, ale i USA. Bude se ale lišit provedení, protože zatímco v Evropě se používá CCS Combo 2, které kombinuje Mennekes (Typ 2) s rychlonabíjecím konektorem CCS, v USA půjde o konektor CCS Combo 1, tedy kombinaci s jednofázovým konektorem Typ 1. V Evropě tak pravděpodobně dostanou vozy Nissan i třífázovou palubní nabíječku a umožní rychlejší nabíjení střídavým proudem.

CCS Combo 2 a CCS Combo 1

Otázkou zůstává, jak se k tomu postaví Mitsubishi, ale nejspíše bude muset kapitulovat a přejít na CCS Combo také. Určitě bude velkou výhodou, když se vše sjednotí, ale je potřeba zmínit nespornou výhodu CHAdeMO, kvůli které se jej Japonci dlouho drželi. Jde o možnost toku energie i opačným směrem, takže auto může posloužit například jako záložní zdroj pro budovu například při výpadku proudu. I když Nissan i Mitsubishi mají vyvinuté systémy, které toho umí využít, v Evropě se nepoužívají, takže to zde nikomu nejspíše vadit nebude.

Související články
Diskuze ke článku
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Ono to bude tím, že všechny nové elektromobily na evropském trhu musí mít CCS povinně. Leaf je formálně jen facelift, proto mohl zůstat u Chademo.
jan novak
jan novak
Naprosto jste nepochopili (jako cela evropa) hlavni duvod moznosti cerpat energii z auta. Kdyz totiz dojde na ceste elektrina, je mozne ji ji dobit z jineho elektromobilu a neni tak nutno shanet odtah nebo mobilni nabijecku (tedy az bude elektromobilu vice a neopirejme se o buranske cesko, kde nikdo nezastavi ani u nehody). A poskytovani mobilnich nabijecek v nouzi je (stejne jako odtah) preci dobrej solich ne :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze