Nissan Ariya je k dispozici v několika verzích. Jako první jsme si na řadu vzali předokolku s větší baterií o kapacitě 87 kWh. Nechyběla bohatá výbava a výkon 178 kW. Výrobce uvádí, že Ariya zvládne maximální nabíjecí výkon 130 kW. Proto jsme nelenili, s vozem ujeli na jeden zátah přes 100 km, aktivovali předehřev baterie a následně vůz zapojili na jedné z 300kW nabíječek PRE. Počasí v době testu bylo celkem chladné a venkovní teplota při nabíjecím procesu dosahovala 5 °C.
Technické parametry Nissan Ariya 90 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 089 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 90 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 482 km |
Cena od | 1 449 990 Kč |
I když je Nissan Ariya celkem luxusní SUV, výrobce mu do vínku nadělil starší 400V architekturu místo novější 800V. Řidič má k dispozici baterii s 87 kWh, což by s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru mělo umožnit dojezd 400 km. Zejména pro dálniční přesuny by se však hodilo mít alespoň zhruba o dalších 10 kWh více. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 23,8 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili při opakovaných delších přesunech na dálnici. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, byl by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut ještě o poznání vyšší.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 11 % energie v baterii po předchozí 120 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá skrze manuální volbu jejího výhřevu v palubním menu. Po zapojení se auto začalo nabíjet výkonem 115,6 kW, avšak na výkonové maximum jsme se za celý test nabíjení nedostali. Při 14 % nabíjecí výkon poklesl na 107 kW, ve 20 % se držel na 106,3 kW a ve 24 % dosahoval 105,9 kW. Zajímavé ale je, že až do 50 % se nabíjecí výkon držel okolo 105 kW, což u vozidel s maximem 130 kW nebývá zvykem. Na 50 % se auto nabilo za 18 minut. Za tuto dobu zvládl Nissan Ariya doplnit 31,71 kWh energie. Dané nabití by stačilo na cca 140 kilometrů dálničního dojezdu.
Při 60 % nabíjecí výkon poklesl na 98,8 kW a vůz v té chvíli odebral 39,57 kWh energie. Na 70 % se dostáváme za 29 minut a výkon je v tu chvíli velmi slušných 89,8 kW. Hodnoty 80 % jsme dosáhli po necelých 35 minutách, přičemž v ten okamžik se vůz nabíjel výkonem 80,4 kW. To je třeba více, než umělo BMW i5 M60. Celková nabíjecí křivka je nečekaně dobrá a překvapilo nás, že i nad 70 % stavu baterie se nabíjecí výkon pohyboval poměrně vysoko. Vůz jsme odpojili při 83 %, přičemž dobití na tuto hranici trvalo přesně 36 minut.
V této chvíli se futuristicky vypadající elektrické SUV nabíjelo výkonem 64,7 kW. Celkem jsme nabili 59,46 kWh. Jak jsme si později všimli, ani nabíjení do 90 % nemusí být zdlouhavé. Při tomto stavu baterie se totiž nabíjecí výkon pohyboval stále na úrovni 32 kW.
Z 11 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd |
---|---|---|---|
14 % | 2 minuty | 115,6 | 51 |
17 % | 4 minuty | 103,1 | 62 |
20% | 5 minut | 106,3 | 73 |
24 % | 8 minut | 105,9 | 88 |
35 % | 13 minut | 105,2 | 128 |
40 % | 15 minut | 105,8 | 146 |
45 % | 17 minut | 105,3 | 164 |
50 % | 19 minut | 104,8 | 182 |
55 % | 21 minut | 101,6 | 201 |
60 % | 23 minut | 98,8 | 219 |
65 % | 26 minut | 93,4 | 237 |
70 % | 29 minut | 89,8 | 256 |
75 % | 32 minut | 85,9 | 274 |
80 % | 35 minut | 80,4 | 292 |
83 % | 37 minut | 64,7 | 303 |
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz