Plně elektrické BMW řady 5 je naprostou novinkou v historii tohoto modelu. Na test k nám do redakce přijela nejostřejší verze M60, kterou jsme jako první podrobili testu nabíjení. Sedan s výkonem 601 koní slibuje nabíjecí výkon až 205 kW, což jsme se rozhodli prověřit na jedné z 300kW nabíječek PRE. Počasí v době testu bylo celkem chladné a venkovní teplota při nabíjecím procesu dosahovala pouhých 3 °C, i tak se ale BMW nabíjelo příkladně.
Technické parametry BMW i5 M60
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 380 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 515 km |
Cena od | 2 523 300 Kč |
I když je BMW i5 M60 luxusní a celkem drahý elektromobil, i tak spoléhá na starší 400V architekturu místo novější 800V. Na druhou stranu stejně na tom je také přímý konkurent od Mercedesu, model EQE. Oproti němu ale baterie BMW disponuje využitelnou kapacitou 81,2 kWh, což je v porovnání s konkurencí relativně málo, zejména pro dálniční přesuny by se hodilo mít alespoň zhruba o 10 kWh více. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 22,7 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili při opakovaných delších přesunech na dálnici. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, byl by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut ještě o poznání vyšší.
BMW i5 M60 – test nabíjení
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 13 % energie v baterii po předchozí 90 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá skrze manuální volbu jejího výhřevu, kterou najde řidič v útrobách palubního menu v sekci Nabíjení. Po zapojení se auto začalo vzorně nabíjet výkonem až 204 kW, takže v tomto ohledu BMW dodrželo udávané technické parametry i za nízkých teplot. Při 15 % se nabíjecí výkon stále držel lehce nad 204 kW, ve 20 % ale už poklesl na 162 kW a ve 25 % začal nabíjecí výkon padat na 149 kW. Prakticky až do 38 % neklesl nabíjecí výkon pod 130 kW.
Na 50 % se auto nabilo za 13 minut. Za tuto dobu zvládlo BMW i5 M60 doplnit 30,36 kWh energie a v ten okamžik se nabíjelo výkonem 106,2 kW. Dané nabití by stačilo na cca 178 kilometrů dálničního dojezdu.
Při 60 % činil nabíjecí výkon 89,3 kW a vůz v té chvíli odebral 38,78 kWh energie. Na 70 % se dostáváme za 26 minut a výkon je v tu chvíli 62,8 kW. Magické hodnoty 80 % jsme dosáhli po necelých 34 minutách, přičemž v ten okamžik se vůz nabíjel výkonem 51,7 kW. Celková nabíjecí křivka spadá do průměru a i když není vůbec špatná, v porovnání s konkurencí se vůz nabíjí přeci jen o něco déle, za což může zejména brzký pád nabíjecího výkonu. Vůz jsme odpojili při 91 %, přičemž dobití na tuto hranici trvalo přesně 46 minut.
V této chvíli se elektrický sportovní bavorák nabíjel již jen výkonem 43,8 kW a nabíjení se začíná stávat lehce zdlouhavým. Celkem jsme nabili 66,14 kWh a nabití do 100 % doporučujeme jen v případě, že vůz nabíjíte doma přes noc, případně se chystáte dlouhou trasu, která vede z velké části po dálnicích.
Z 13 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd |
---|---|---|---|
15 % | 1 minuta | 204 | 46 |
19 % | 2 minuty | 166 | 68 |
24% | 3 minuty | 150 | 86 |
29 % | 5 minut | 142,8 | 104 |
36 % | 8 minut | 129,8 | 128 |
45 % | 11 minut | 115 | 161 |
55 % | 16 minut | 98 | 196 |
60 % | 19 minut | 88 | 214 |
73 % | 28 minut | 63,2 | 260 |
80 % | 34 minut | 51,7 | 285 |
91 % | 46 minut | 43,8 | 325 |
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz