Jak rychle se nabíjí sportovní BMW i5 M60?
test

Jak rychle se nabíjí sportovní BMW i5 M60?

Test nabíjení
1

BMW i5 dorazilo do testu nabíjení ve vrcholné specifikaci M60. Stejně jako základnější provedení eDrive40 nabízí baterii s využitelnou kapacitou 81,2 kWh a možnost rychlonabíjení výkonem až 205 kW. Jaká je ale realita a dosáhlo první elektrické pětkové BMW na slibovaný vrchol?

Plně elektrické BMW řady 5 je naprostou novinkou v historii tohoto modelu. Na test k nám do redakce přijela nejostřejší verze M60, kterou jsme jako první podrobili testu nabíjení. Sedan s výkonem 601 koní slibuje nabíjecí výkon až 205 kW, což jsme se rozhodli prověřit na jedné z 300kW nabíječek PRE. Počasí v době testu bylo celkem chladné a venkovní teplota při nabíjecím procesu dosahovala pouhých 3 °C, i tak se ale BMW nabíjelo příkladně.

Technické parametry BMW i5 M60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 380 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 515 km
Cena od2 523 300 Kč

I když je BMW i5 M60 luxusní a celkem drahý elektromobil, i tak spoléhá na starší 400V architekturu místo novější 800V. Na druhou stranu stejně na tom je také přímý konkurent od Mercedesu, model EQE. Oproti němu ale baterie BMW disponuje využitelnou kapacitou 81,2 kWh, což je v porovnání s konkurencí relativně málo, zejména pro dálniční přesuny by se hodilo mít alespoň zhruba o 10 kWh více. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 22,7 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili při opakovaných delších přesunech na dálnici. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, byl by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut ještě o poznání vyšší.

BMW i5 M60 – test nabíjení

K nabíjecí stanici jsme dorazili s 13 % energie v baterii po předchozí 90 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá skrze manuální volbu jejího výhřevu, kterou najde řidič v útrobách palubního menu v sekci Nabíjení. Po zapojení se auto začalo vzorně nabíjet výkonem až 204 kW, takže v tomto ohledu BMW dodrželo udávané technické parametry i za nízkých teplot. Při 15 % se nabíjecí výkon stále držel lehce nad 204 kW, ve 20 % ale už poklesl na 162 kW a ve 25 % začal nabíjecí výkon padat na 149 kW. Prakticky až do 38 % neklesl nabíjecí výkon pod 130 kW.

BMW i5 M60

Na 50 % se auto nabilo za 13 minut. Za tuto dobu zvládlo BMW i5 M60 doplnit 30,36 kWh energie a v ten okamžik se nabíjelo výkonem 106,2 kW. Dané nabití by stačilo na cca 178 kilometrů dálničního dojezdu.


Při 60 % činil nabíjecí výkon 89,3 kW a vůz v té chvíli odebral 38,78 kWh energie. Na 70 % se dostáváme za 26 minut a výkon je v tu chvíli 62,8 kW. Magické hodnoty 80 % jsme dosáhli po necelých 34 minutách, přičemž v ten okamžik se vůz nabíjel výkonem 51,7 kW. Celková nabíjecí křivka spadá do průměru a i když není vůbec špatná, v porovnání s konkurencí se vůz nabíjí přeci jen o něco déle, za což může zejména brzký pád nabíjecího výkonu. Vůz jsme odpojili při 91 %, přičemž dobití na tuto hranici trvalo přesně 46 minut.

V této chvíli se elektrický sportovní bavorák nabíjel již jen výkonem 43,8 kW a nabíjení se začíná stávat lehce zdlouhavým. Celkem jsme nabili 66,14 kWh a nabití do 100 % doporučujeme jen v případě, že vůz nabíjíte doma přes noc, případně se chystáte dlouhou trasu, která vede z velké části po dálnicích.

Z 13 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon (kW) Dálniční dojezd
15 % 1 minuta 204 46
19 % 2 minuty 166 68
24% 3 minuty 150 86
29 % 5 minut 142,8 104
36 % 8 minut 129,8 128
45 % 11 minut 115 161
55 % 16 minut 98 196
60 % 19 minut 88 214
73 % 28 minut 63,2 260
80 % 34 minut 51,7 285
91 % 46 minut 43,8 325

Foto: Roman Havlín, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Tomáš Vlasák
Tomáš Vlasák
To není vůbec oslnivá křivka, u takhle drahého auta "na hraní", při představě, že s tím hodinu "blbnu", baterka je na nule a pak to hodinu nabíjím na Hypernabíječce :(

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze