Nissan Ariya 2WD Evolve (87 kWh)
test

Nissan Ariya 2WD Evolve (87 kWh)

Nečekaně dobrý
1

Středně velké elektrické SUV s logem Nissanu dorazilo do testu s vyšší kapacitou baterie a úspornějším předním pohonem. Vůbec poprvé se auto představilo již v roce 2020 a otázkou je, zda již není zastaralé. Zlatý testovací kousek v nejvyšší výbavě Evolve nás překvapil spotřebou, komfortem a nejen tím.

Už při prvním pohledu na exteriér Nissanu Ariya jsem byl překvapen tím, jak to vlastně japonskému elektromobilu sluší. O to větší překvapení to bylo, když si uvědomíme, že premiéra se odehrála před čtyřmi lety. Obyčejně se stává, že po pár letech design zevšední a zestárne, ale Ariya vypadá svěže a jako by ji někdo navrhl teprve loni. Za to klobouk dolu směrem k výrobci. Vůz disponuje velkou zaslepenou maskou, nízkou linií střechy a klesající zádí, jež má připomínat tolik módní SUV-kupé. Vše podtrhoval zlatavý odstín karoserie Akatsuki za příplatek 32 tisíc Kč. V rámci příplatků se objevila taktéž 20" kola za 25 tisíc Kč, ze kterých jsem měl z počátku obavy. Čím větší disky, tím více trpí jízdní komfort. Tady to naštěstí platí jen z části a ani takto velká kola moc nenarušovala pohodlí posádky.

Technické parametry Nissan Ariya 90 kWh

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 089 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie90 kWh (87 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 482 km
Cena od1 449 990 Kč

Nissan Ariya nabízí přehlednou a luxusně zpracovanou kabinu. Středový tunel lze posouvat v poměrně velkém rozsahu na základě bočního tlačítka, takže pokud má řidič delší nohy, jeho pravé koleno nikdy nebude utlačováno. Opět něco, co u konkurence jen tak nespatříte a je to velmi užitečné. Moc se mi líbila záplava alcantary na palubní desce a ve dveřích, dále měkčené plasty a decentní dřevěný dekor na středovém tunelu. V něm jsou zabudované dotykové piktogramy pro ovládání jízdních režimů nebo aktivaci systému pro udržení vozu na místě při zastavení v kopci. Lehkou kritiku musím vznést směrem k palubnímu systému. Ten nevypadá nejmoderněji a celkový dojem z pohledu na jeho barvy a zpracování je průměrný. Naštěstí reakce palubního infotainmentu na různé povely byly velmi rychlé a nikdy se nestalo, že by došlo k „zamrznutí“.

Po stránce místa pro posádku je Ariya nečekaně velké auto. Zatímco dopředu se pohodlně posadil řidič se spolujezdcem o výšce 188 cm, dozadu se šlo bez problémů posadit „sám za sebe“. Stále přitom zbývalo část místa pro kolena a hlavu. Objem kufru naopak nepotěší průměrným objemem 468 l. O dost lepší je to ale s pohonným ústrojím, kdy je na výběr celkem široká nabídka variant. My jsme aktuálně sáhli po předokolce s výkonem 178 kW a točivým momentem 300 Nm. Je to takový střed nabídky, protože pak již následují dvě o dost výkonnější varianty, které nabídnou vždy pohon všech kol. Naopak kapacita baterie je zde omezena na dvě možnosti: 64 kWh a 87 kWh. Testovaný kus měl tu vyšší, což s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru umožní ujet na jedno nabití okolo 400 km.

Testovaná specifikace překvapila často velmi hbitým odpichem z místa, kdy Nissan dávkuje celou sílu na přední nápravu o dost příjemněji než třeba Toyota bZ4X. Zrychlení z 0 na 100 km/h se v tomto případě opakovaně událo za 7,6 s a nejvyšší maximální rychlost je ohraničena omezovačem rychlosti na 160 km/h. Kdo by chtěl upalovat na dálnicích 180 nebo 200 km/h, bude muset objednat vrcholné varianty s výkonem 225 a 290 kW. Přitom je pořád nutné myslet na to, že baterie vozu není bezedná a s rostoucím tempem se zvyšuje spotřeba. Nissan Ariya dostal do vínku hodně schopný podvozek, který zvládá komfortní tlumení nerovností a přitom v zatáčkách nemá řidič pocit, že by měl vůz vyletět do lesa. S lehčí nohou na plynovém pedálu (typicky dálnice nebo okresní silnice) jsem byl schopen jezdit do 20 kWh na 100 km.

Jakmile jsem se nechal unést jízdními vlastnostmi, rázem začala spotřeba olizovat hranici 25 kWh na 100 km. Maximální nejvyšší rychlost 160 km/h pak dokázala (na rovném úseku, bez proti větru, teplota 6 °C) vyčerpat baterii po ujetí 300 km. Za mě je tedy spotřeba takto velkého elektrického SUV ideální, ačkoliv by se jistě našli konkurenti, kteří by uměli jezdit za nižší hodnoty. Nissan ale postavil auto, které nadchne svou posádku komfortem, odhlučněním a i boční okna mají tichý dojezd a velmi rychlý chod, což značí jistou dávku prémie. Konkurentem je třeba Škoda Enyaq, ale u ní jsem takto dobré jízdní vlastnosti nezaznamenal. Cenově jsou tyto dva elektromobily na podobné úrovni, takže ve finále to bude jen na zájemci, zda upřednostní japonskou/českou techniku.

Nissan udělil modelu Ariya možnost nabíjet na AC nabíječce výkonem až 22 kW, avšak je potřeba si za tuto možnost připlatit. Naopak na rychlonabíjecí stanici se vůz může nabíjet výkonem až 130 kW, což se možná nezdá jako něco oslnivého, ale Ariya umí překvapit a ze svého maxima dokáže čerpat nečekaně dlouho. Ve výsledku tak není problém nabít z 10 na 80 % v čase okolo 34 minut. V palubním menu má řidič k dispozici tlačítko pro spuštění předehřevu baterie, což je další plus. A co si o novém elektromobilu s logem Nissanu vlastně myslet? Za mě je to velmi dobrý konkurent pro zavedenou evropskou konkurenci. Pohodlný podvozek, dostatek místa v kabině, skvělé jízdní vlastnosti a spotřeba, která řidiče vozu nevyděsí k smrti. To jsou přednosti. Náročnější by mohli chtít ještě vyšší kapacitu baterie, o dost vyšší nabíjecí výkon a vylepšit grafiku nudně vypadajícího palubního systému.

Foto: Roman Havlín, fdrive.cz

nissan-ariya
Klady
  • futuristický a nevšední design karoserie
  • kvalitní materiály v kabině
  • optimální dojezd nejen ve městě
  • AC nabíjení výkonem 22 kW
Zápory
  • rychlost nabíjení na DC nabíječce
  • starší grafika infotainmentu
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Tohle mě vyzněla jako velmi zajímavá informace: " Konkurentem je třeba Škoda Enyaq, ale u ní jsem takto dobré jízdní vlastnosti nezaznamenal."

Má někdo možnost srovnání, přidal by se někdo další k tomu výroku?

Děkuji.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze