Rozruch kolem čerstvě uvedené Tesly Model S Plaid neustává a fanouškovská fóra doslova vřou. Premiéra modelu se totiž nevyhnula kontroverzím, z nichž některé by jiné značce jistě tak snadno neprošly. Ať už mluvíme o náhlém zdražení o 10 000 dolarů (215 000 Kč) ještě před oficiální premiérou, zrušení příprav vrcholné verze Plaid či o tom, že Elon Musk se nechce znát k dříve oznámené informaci, že nový nekulatý volant, nazvaný yoke, který rozhodně nesklidil jednoznačný obdiv, bude jen volitelnou alternativou k ortodoxnímu typu. Ani nemluvě o drobnostech typu tichého ochuzování výbavy bez předchozího varování, tu o nastavitelnou loketní opěrku, tu o bederní opěrku, či prostém oznámení, že se bude rušit bezplatné nabíjení pro majitele Tesel Model S a Model X. Či o faktu, že Musk chystaný Plaid anoncoval jako nejrychlejší vůz světa ještě v době, kdy už věděl, že chorvatský Rimac Nevera má v dynamice citelně navrch.
Nedávno jsme se také dozvěděli, že nelze dosáhnout velké části deklarovaných hvězdných dynamických parametrů. Slibovaných 321 km/h se zatím neprojedete, protože to neumožňují aktuálně dodávaná kola. A anoncovaného zrychlení 0–96 km/h pod dvě sekundy si pro změnu neužijete vůbec, pokud tedy nezavítáte na speciální dragsterovou trať, pokrytou lepivou pryskyřicí, používanou při závodech. Běžný asfalt zkrátka neposkytne dostatek adheze k přenesení šílené síly.
Seznam toho, co nová vrcholná Tesla slibovala a neposkytuje, tím bohužel nekončí. Nejnověji jsme se dozvěděli od novopečených majitelů, že ani nabíjení není tak rychlé, jak očekávali. Sice krátkodobě dosáhne slibovaných 250 kW, ovšem jen v úzkém rozmezí SoC zhruba 10–30 %. Pak začne poměrně strmě klesat a při 50% SoC, kdy Porsche Taycan stále dobíjí 249 kW, tedy hodnotou blízkou maximálním 265 kW, už příkon klesl pod průměrných 140 kW. Při osmdesátiprocentním SoC, při němž se láme chléb většiny elektromobilů a k nimž Taycan dospěje rychlostí zhruba 89 kW, už Tesla víceméně plynule klesající křivkou protíná rysku 40 kW. SoC 95 % pak znamená 20 kW, přičemž Taycan tou dobou ještě hladce drží nějakých 50 kW. Nicméně po zaběhnutí baterií se křivky částečně vyrovnají, proto s definitivním hodnocením ještě počkáme.
Pretty impressive charge curve on the plaid S! pic.twitter.com/UVHWqVFKfZ
— Rob Dickinson (@Rjdlandscapes) June 20, 2021
Jako jen podmíněně splnitelný vypadá údaj, že Plaid nabije energii na 300 km za 15 minut. Jeden z fanoušků naměřil dobití na Superchargeru v3 v rozmezí 24–90% SoC, kdy se doplnilo 63 kWh, které by podle normované spotřeby měly stačit na 375 km, za plných 33 minut. Teplota vzduchu 43 °C, při níž se pokus odehrál, je v Kalifornii celkem běžná.
First big Supercharging session with the Model S Plaid was a doozy -- 24-90% in 33 minutes (63 kWh) in 110F ambient, no less. pic.twitter.com/CM2WQfCDED
— Omar #BLM Sultan (@omarsultan) June 20, 2021
Co za tím hledat konkrétně, těžko říct. Na první pohled se zdá, že slibované převratné tepelné čerpadlo, které má mj. mnohem účinněji chladit baterii, zřejmě není tak účinné, jak mělo být. Případně se může jednat o další softwarovou restrikci; přeci jen s takto rychlým nabíjením zatím nejsou u Tesly dostatečné zkušenosti a lépe je najíždět první praktické kilometry s trochu zklamanými zákazníky, než vysvětlovat další požáry elektrických článků. Případně šlo o další malý trik a slibovaných hodnot dobíjení lze dosáhnout opět za zcela specifických podmínek. Uvidíme, co k tomu řekne Elon Musk.
Technické parametry Tesla Model S Plaid
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 3 465 900 Kč |
"Ani nemluvě o drobnostech typu nenápadného ochuzování výbavy bez předchozího varování, tu o nastavitelnou loketní opěrku, tu o bederní opěrku, či prostém oznámení, že se samozřejmě bude rušit bezplatné nabíjení pro majitele Tesel Model S a Model X" - V době kdy již nedodávali bederní nastavování u spolujezdce to nebylo na webu zmíněno? Pokud bylo kde je problém? Ostatní opěrky nevím o čem je řeč. Máte k tomu víc info? Bezplatné nabíjení na webu bylo odstraněno to si pamatuji a je to již nějakou dobu. Proč se to řeší teď a znovu kde je v tom problém?
Dále Musk oznámil, že TMS Plaid (btw: Martin Pultzner by se konečně mohl naučit vyslovovat slovo "Plaid", ale to je jen detail 🙂) bude/je nejrychlejší produkční vůz na světě což minimálně v té době ještě stále platilo a možná ještě platí (jelikož Rimac stále není ani hotový jak asi týden nebo dva zpět sám potvrdil). Dále exaktní význam výrazu "produkční vůz" jsme hledal tak dlouho, že jediné co jsem zjistil je, že není žádný světově uznávaný jediný exaktní význam tudíž oba (Musk a Rimac) toto asi budou moci použít i v době produkce protože třeba já si to mohu vyložit (díky nejednoznačnosti), že 150ks/rok není dostatečná produkce pro kvalifikování jako "produkční vůz" (too low production rate).
"Slibovaných 321 km/h se zatím neprojedete, protože to neumožňují aktuálně dodávaná kola" - pokud vím tak toto je špatně (kola si přece může změnit) - nedosáhne proto protože je softwarově doteď uzamčen na 163mph.
"A anoncovaného zrychlení 0–96 km/h pod dvě sekundy si pro změnu neužijete vůbec, pokud tedy nezavítáte na speciální dragsterovou trať, pokrytou lepivou pryskyřicí, používanou při závodech." - toto nepatří na seznam slibů, které Tesla nedodržela protože jak vy sami tvrdíte, tak to dokáže (za specifických podmínek což z toho nedělá nepravdu jen je to obtížněji dosažitelné což nemění nic na faktu že to dokáže) + takto běžně udávají minimálně částečně časy i ostatní výrobci.
"Nejnověji jsme se dozvěděli do novopečených majitelů, že ani nabíjení není tak rychlé, jak mělo být." - úsudek jste provedly z JEDINÉHO testu, který nevyvrací, že Tesla dokáže deklarovanou rychlost, takže uvádět tento bod opět za nedodržený je zase potenciálně špatně.
Sakra lidi z FDrive měl jsem Vás rád, ale jde to s Vámi "dokopru". Až to začíná vypadat na těžkou zaujatost. Prosím vraťte se ke kvalitnější práci...
Všichni bychom přeci měli tahat se všemi za jeden "provaz" pro elektromobilitu ne? Útoky na toho kdo z výrobců automobilů dělá nejvíc pro tuto změnu tomu moc nepomůžete ba naopak...
Pokud jsem ve své kritice udělal někde chybu prosím o reakci. Vítám obojetný zpětný feedback.