Ověřeno novináři: Model S Plaid umí z 0–96 km/h za 1,98 s. Má to ale háček

Na běžné silnici se vám to zřejmě nepodaří
5
Ověřeno novináři: Model S Plaid umí z 0–96 km/h za 1,98 s. Má to ale háček
Fotografie: Tesla Motors
  • Američtí novináři jako první otestovali Model S Plaid
  • Udávaného zrychlení sice dosáhli, ale za specifických podmínek
  • Pocity za volantem byly intenzivní

Kolegové z renomovaného časopisu Motor Trend byli jako jediní pozvání na testování Tesly Model S ještě před její oficiální premiérou. Samotný průběh akce stojí za zmínku a svědčí o tom, že fremontská automobilka má v komunikaci s novináři vážné mezery. Žurnalisté Motor Trendu totiž navrhli místo, kde jejich redakce testuje už 72 let: Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně. S tím nemají problém zástupci těch nejrenovanějších světových automobilek. Jenže lidé z Tesly striktně trvali na tom, že test proběhne na polygonu Famoso Raceway u Bakersfieldu. Tam je totiž mimo jiné dragsterová dráha. Nakonec se podařilo dohodnout kompromis: první den na Famoso, druhý na Auto Club Speedway. Jenže trať Famoso byla ošetřena vysoce lepivou pryskyřicí VHT, zvyšující adhezi závodních vozidel. Původně nám lidé z Tesly dovolili provést zkoušku nejdříve na VHT a potom na běžném asfaltu, ale pak přišel telefonát shora a dodatečný přísný zákaz. Dnes se bude zkoušet jen na lepivém povrchu. Teprve potřetí v historii Motor Trendu; první dva případy se odehrály v letech 1969 a 2002 a v obou případech šlo o Corvettu, rozsáhle upravenou pro dragsterové závody. Jenže údajně nejrychlejší auto planety za výjimku stojí.

Model Plaid je náhranou někdejší Tesly Model S Performance, s rozsáhlými úpravami techniky i interiéru. Avšak základ se nemění, po devíti letech výroby je nový Model S de facto jen faceliftem toho stávajícího. Vrcholná verze Plaid dostala, jako vůbec první Tesla, tři motory; dva vzadu a jeden vpředu. Jde o rozsáhle upravené pohony z Modelů 3 a Y, především s revolučním karbonovým obalem rotoru, který mu umožňuje bezpečně, bez rizika destrukce, dosáhnout 20 000 otáček a nabídnout dostatek síly od nuly až do 320 km/h i bez dvoustupňové převodovky, jakou používá Porsche Taycan. Tesla je nyní lehčí, trochu nižší a delší, dostala větší kola a jako verze Plaid i rozsáhlý aerodynamický kit.


Mimochodem, kdo by čekal, že skočí do auta, zmáčkne dvě tři tlačítka a může jít pokořovat supersporty, bude trochu zklamán. Zatímco k běžnému provozu je Tesla Model S Plaid samozřejmě připravena ihned, aktivace tzv. Drag strip módu, tedy nastavení, v němž vůz předvede maximální akceleraci, chvíli trvá. Konkrétně 8 až 15 minut, chlazení či zahřívání baterie a také chlazení motorů. Ale pak ještě pořád není vyhráno. Postavíte se na start, sešlápnete silně brzdu a plynový pedál na podlahu a znovu čekáte. Zhruba za devět sekund příď vozu na vzduchových pružinách poklesne do „gepardí“ pozice (vypadá to působivě) a teprve potom je vůz připraven. Pevně si opřete hlavu o sedadlo, pustíte brzdu a pak se otevře peklo. Piloti stíhaček na letadlových lodích ten pocit asi znají, ale v sériovém automobilu jej dosud nezažil nikdo. Nepřerušovaný tah, hučení výkonové elektroniky. Nepolevuje to a za chvíli překvapeně zjistíte, že jedete dvě stě. Novináři z Motor Trendu dosáhli dokonce ještě o setinu lepšího času 0–96 km, než udává výrobce: 1,98 s. A čtvrt míle za 9,25 s je rovněž v intencích udávaných čísel. Je to opojný pocit, bohužel si jej ve standardních podmínkách nevychutnáte dokonale. Na běžném asfaltu totiž kola takovou sílu zkrátka nepřenesou a není vyloučeno, že vás potupně porazí první Bugatti Chiron, co pojede kolem. Pokud tedy počká čtvrt hodiny, než se vám vychladí poháněcí řetězec.

Tesla sice tvrdí, že „většina zákazníků“ bude se jezdit opájet zrychlením na speciální dragsterové tratě, kterých je v USA požehnaně. Jenže na ně vás jako začátečníka v tak rychlém autě nepustí bez ochranné klece, sítě v okně, pětibodových pásů, ochranné klece kardanové hřídele (Tesla žádnou kardanovou hřídel nemá, takže bez ní by se to obešlo) a hlavního vypínače všech systémů. A samozřejmě kombinézy a helmy. Ale Tesla vám nic takového nenamontuje, takže si dvouvteřinové zrychlení jen tak neužijete.


O moc ale nepřijdete, když kolegové z Motor Trendu podle dohody odvezli vůz na svou standardní testovací trať, podařilo se jim dosáhnout rovněž impresivního času 0–96 km/h za 2,07 s. Což je pořád s náskokem nejlepší čas ze všech testovaných vozů. A že jich za těch 72 let bylo. Dosavadní rekord shodou okolností rovněž patřil Tesle Model S, ovšem staršímu modelu P100D Ludicrous+, nepřímému předchůdci Plaidu. A čas na čtvrt míle by pokořil soupeře z nejvznešenějších: Ferrari LaFerrari, které tuto vzdálenost zajelo již v roce 2015 za 9,74 s. Model Plaid by podle výpočtu dosáhl o čtyři desetiny lepšího času, bohužel mu nebylo dopřáno. Technici z Tesly pokus nedovolili dokončit. Uvidíme, jak s dosavadními žebříčky zahýbou oficiální testy Rimacu Nevera.

Technické parametry Tesla Model S Plaid

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km
Cena od3 465 900 Kč
Diskuze ke článku
Patrik Steffan
Patrik Steffan
No jelikož udávaný čas je "without One-foot rollout" (což je prý americký standart a standartně používáno v drag racech) pak co jsme mohli čekat. Pro mě to bylo jen potvrzením pro mě již velmi pravděpodobné informace. Je dobré vidět potvrzení tvrzení Tesly.

Dle ostatních čísel které dodaly to však nevypadá, že bez ideálních podmínek by byl vůz o poznání pomalejší ba naopak jen mírně (pak teda nevím na základě čeho jste provedly takové shrnutí) a s takovými čísli by i Buggati mělo stále co dělat.

Dále nerozumím, jak by mohlo být pro tento vůz potupné prohrát nad vzácným hypersportem, který by měl mít v prachu produkční rodinný sedan.
Roman Wirgler
Roman Wirgler
A potom musí na nabíječku? Takovou kravinu bych si nekoupil ani kdybych na ni měl.
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Strašně se těším na dobu, až se celá ta elektopitomina propadne ke dnu a skončí v muzeu psychiatrie. Jen chudáci ti, kteří to předtím než se tak stane stihnou nakoupit. Do města, nějaké malé krabičky a autobusy ano, ale jinak?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze