Je možné, že extravagantní šéf Tesly honil příliš mnoho zajíců najednou a být současně masovým výrobcem, mířícím k milionu aut ročně, a zároveň tvůrcem nejrychlejších supersportů světa, zkrátka není možné. Případně za tím stojí problémy s dodávkami nových článků typu 4680, nebo prostě jen nechuť nad vysokými náklady na jediný model při předpokládaných kusových odbytech. To se můžeme jen dohadovat. Každopádně Musk podle insideevs.com osobně oznámil ukončení projektu Tesly Model S Plaid+. Jediným tweetem o dvou větách a jedenácti slovech, jak je pro něj typické, navíc bez nějaké přehnané zdvořilosti.
Plaid+ is canceled. No need, as Plaid is just so good.
— Elon Musk (@elonmusk) June 6, 2021
Americká automobilka zjevně napíná trpělivost a toleranci svých fanoušků do krajnosti. Ať už neustálými zpožděními všeho možného (která lze při sebevražedném tempu, s nímž automobilka aktuálně roste, celkem pochopit), častými pohyby cen, zpravidla směrem nahoru, či ochuzováním výbavy, mnohdy bez předchozího upozornění. Zatímco konec radaru v bezpečnostní výbavě ohlásil Muskův Twitter s dostatečným předstihem (a jeho snahu prezentovat bezprecedentní odstranění jednoho z nejdůležitějších bezpečnostních prvků jako výhodu vzápětí překazila respektovaná bezpečnostní autorita IIHS okamžitým snížením ratingu příslušných modelů), překvapené majitele Modelů Y, kteří ve svých nově dodaných vozech bez jakéhokoliv předchozího varování našli místo tlačítka ovládání tuhosti bederní opěrky jen plastový výlisek, ponechala firma svým rozpakům dokonale. Možná její šéfové doufali, že tato nechvályhodná strategie, kterou běžně (a úspěšně) používají i tradiční automobilky, jim projde snáz. Jenže u firmy s tak širokou a soudržnou fanouškovskou komunitou to byl naivní předpoklad. Tesla to za podobné excesy po právu schytává ze všech stran a Musk bude možná donucen změnit svůj názor, že PR oddělení jsou zbytečně vyhozené peníze. Krizovou komunikaci s vnějším světem totiž zjevně zvládá čím dál hůře. A sarkasmy vůči Tesle už čteme v i médiích, která jí donedávna držela palce.
Aktuálně je to ale jiné. A lehce arogantní rétorika, s níž Musk oznámil světu zboření budoucí modly, je jen jedním z problémů. Nevíme, nakolik si Elon uvědomuje, že se situace za deset let na trhu změnila a už není osamělým prorokem elektromobility, ovšem očividná rezignace na pozici technologického lídra by se mu mohla šeredně vymstít. A zrušení modelu, který měl zase na nějaký čas ukázat celému světu záda a vítaně zvyšovat image stárnoucího Modelu S i celé značky, zase vyklízí prostor konkurentům, kteří si na kalifornskou Teslu brousí zuby. Lucid Air zůstal při čtvrtmílovém testu zrychlení s pevným startem o pouhých 15 tisícin sekundy za deklarovanou hodnotou Tesly Model S Plaid (9,245 vs. 9,23 s), i když ve skutečnosti uvádí 9,9 s a aktuální oficiální světový rekord Tesly v této disciplíně je dokonce o dvě tisíciny horší (9,247 s). Ovšem s dojezdem, aktuálně odhadovaným na 830 km, Tesle natrhne frak i jinak. A pak tu máme chorvatský Rimac Nevera, o víkendu oficiálně představený žurnalistům, který na nepřipraveném povrchu s novinářem za volantem dosáhl času 8,7 s. Elon ovšem nadále tvrdí, že Model S Plaid, jehož dodávky by měly právě začínat, je nejrychlejším sériovým autem všech dob. Sice se chystá nová Tesla Roadster, která by měla se svými neuvěřitelnými akceleračními schopnostmi Teslu na tento post opět vrátit, co když ovšem fanoušci najdou místo ní další stručný, nepříjemný tweet? Uvidíme v nejbližší budoucnosti.
opravdu toto máte zapotřebí? Opravdu srovnáváte Rimac Navera s Tesla Model S Plaid. Rimac Navera může být srovnávána pouze s Tesla Roadster (tečka). Ano, můžete napsat tento článek, ale doufám, že brzo bude objektivnost autorů hodnocena AI. Nebojíte se, jak z takového hodnocení vyjdete? Nebojíte se, že by se podle toho třeba stanovila odměna za takový článek?
Elon mne v mnoha ohledech štve. Ale alespoň je věrný logice, fyzice a matematice. Pokud na původně slabším modelu dosáhnete hodnot plánovaných pro silnější, tak proč by vydávali oba modely ve stejnou dobu. Je jasné, že si Plaid+ nechají v rukávu, když by byla potřeba. Ale v reálu -> Není. Dosáhnou stejných hodnot za méně peněz. Když to ostatní doženou, tak to bude mít smysl pro Teslu za dva roky, kde už bude zase jinde. A tento model bude pro ni levnější na výrobu. Nechci nikoho urazit, ale jejich plánování, vize a schopnost přizpůsobovat se trhu, je daleko za učebnicovými teoriemi, resp. za schopnostmi nás běžné pěšáky to pochopit, ale někteří si troufají o tom napsat článek.