Ačkoliv se zástupci Tesly snaží veřejnost usilovně přesvědčit, že odstranění příďového radaru, jako jednoho ze základních bezpečnostních prvků, je vlastně výhoda, některé instituce tento názor nesdílí. Americký Pojišťovací institut pro dálniční bezpečnost (IIHS), všeobecně respektovaný jako referenční autorita pro bezpečnost automobilů, již oznámil, že Tesle Model 3, kterou donedávna doporučoval jako jeden z nejbezpečnějších automobilů, odebral špičkové hodnocení Top Safety Pick+. Jako důvod podle insideevs.com uvedl právě odstranění radaru, bez nějž vůz přichází o důležité bezpečnostní funkce jako varování před blížící se překážkou nebo opuštěním jízdního pruhu, případně samočinné brzdění v nebezpečných situacích. Přítomnost těchto systémů totiž patří mezi základní podmínky zařazení na seznam Top Safety Pick. A zařazení modelu to tohoto prestižního listu je důležitým marketingovým nástrojem, srovnatelným s evropským hodnocením Euro NCAP.
Týká se to vozidel Tesla Model 3 a Model Y, vyrobených od 27. dubna. Spolu s dalším respektovaným subjektem, neziskovou testovací organizací Consumer Reports (CR), také ihned snížila bezpečnostní rating všem Teslám, kterých se to týká, o tři body. Tesla Model 3 tak přišla o elitní skóre 78 bodů, nicméně výsledných 75 bodů znamená, že si aspoň udržela celkové hodnocení „doporučený model“. Tesla Model Y však měla už předtím jen 50 bodů a výsledné skóre 47 znamená propad do hlubokého průměru. Tesla sice slibuje, že kamerový systém Tesla Vision funkcionality radaru plně nahradí, avšak zatím se tak nestalo. A po softwarové aktualizaci, která by měla vše napravit, si s největší pravděpodobností obě instituce funkčnost zmíněných systémů ověří a pokud splní vyžadované standardy, opět celkové skóre upraví. V tuto chvíli ovšem není vůbec jisté, že kamera dokáže radar opravdu plnohodnotně nahradit, zejména při varování před blížící se překážkou. Radar totiž, na rozdíl od kamery, nevyžaduje přímou viditelnost.
Podle CR je přístup, kdy automobilka během výroby odstraní důležitý bezpečnostní prvek, extrémně vzácný. I když by mělo jít podle Tesly jen o dočasný stav. Něco takového ovšem neudělala poprvé; díky dálkovým aktualizacím softwaru převzala prakticky plnou kontrolu nad funkčností jednotlivých systémů ve svých automobilech a z minulosti známe případy, kdy některé z nich dálkově vypínala a zapínala, aniž by bylo možné říci, že o tom byli zákazníci předem dostatečně informováni. Zjevně to ukazuje limity systému Over the Air (OTA), neboli dálkových aktualizací a aktivací komfortních a bezpečnostních funkcí. Na něj sice nadšeně přechází jedna automobilka za druhou s vidinou zvýšení zisků z časových plateb za aktivaci zejména komfortních prvků, ovšem ukazuje se, že tento princip může mít i přímý vliv na bezpečnost, zejména při ne zcela konzistentním přístupu výrobce k tomuto problému. A bezpečnost by měla být vždy a za všech okolností prvořadá.
Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 430 km |
Cena od | 1 028 990 Kč |