Poprask, který se zvedl kolem nedávné tragické události, kdy Tesla Model S narazila do stromu a v ohořelých troskách hasiči našli dvě oběti, z nichž ani jedna neseděla za volantem, už dávno přesáhl meze interních diskuzí fanoušků. Probírá se doslova každý aspekt nehody a stejné, nemilosrdné analýze jsou podrobovány i výroky Elona Muska, který se krátce po události usilovně snažil vymazat jakýkoliv stín podezření, ulpívající na autonomním řízení či Autopilotu. Jenže Jalopnik.com přišel s novými zjištěními, která nejenže podrývají věrohodnost Muskova prohlášení, že byl Autopilot v okamžiku nehody vypnutý, ale navíc vynášejí na světlo fakta o zabezpečení autonomní jízdy v Teslách, která nevyznívají pro automobilku vůbec dobře. Dost možná máme před pořádným skandálem, v němž se pravděpodobně bude hrát i o samotné další směřování autonomních vozidel. Zcela určitě zazní téma bezpečnosti.
Oč jde? Lidé z respektované americké neziskovky Consumer Reports (CR), provádějící nezávislé testy spotřebního zboží včetně automobilů, totiž experimentálně ověřili, že za určitých, poměrně snadno dosažitelných podmínek lze Autopilota aktivovat i v okamžiku, kdy je řidičovo sedadlo prázdné. Ačkoliv v diskuzích zaznívaly názory, že Tesly používají senzoriku, bezpečně ověřující přítomnost řidiče na svém místě, není to pravda. Ta je kontrolována pouze nepřímo, a sice snímačem zapnutí bezpečnostního pásu a senzorem točivého momentu, vyvíjeného na volant. Aktivaci Autopilota také znemožní otevření dveří. Jenže to samo o sobě nemusí stačit, vzpomínáte na svědectví člena rodiny jedné z obětí, že spatřil před nehodou, jak řidič za jízdy skočil na zadní sedadlo?
Testeři z CR na uzavřené zkušební trati nasimulovali podobnou situaci. Na volant zavěsili řetěz o patřičné hmotnosti, nahrazující potřebnou sílu, působící na řízení, a nechali zapnutý pás. Pak řidič zastavil, přelezl na sedadlo spolujezdce a následně bez problémů opakovaně Teslu rozjel a znovu zastavil jen mačkáním příslušných tlačítek na volantu. Vůz nijak nezareagoval na prázdné řidičovo sedadlo a normálně jel. Autopilot tedy selhal v jedné ze základních funkcí, tedy ochránit lidi před jejich vlastními chybami.
Elona Muska teď každopádně čeká velmi nepříjemné vysvětlování. Sice mu zatím nikdo přímo nedokázal lež o vypnutém Autopilotu, avšak jeho tvrzení se v tuto chvíli zdá přinejmenším vysoce nepravděpodobné. Rozhodně bude muset vytáhnout pořádné důkazy. Pokud to neudělá, zřejmě bude Tesla pohnána ke zodpovědnosti. A skoro určitě se brzy dočkáme veřejného tlaku, aby zrevidovala zabezpečení Autopilota, o autonomní jízdě nemluvě. Cestu by jí mohl ukázat třeba konkurenční GM Super Cruiser, který používá kameru, sledující směr pohledu řidičových očí. Jistě by pomohl i docela obyčejný senzor zatížení řidičova sedadla, jaký se v automobilovém průmyslu běžně používá (ač jej čím dál více výrobců z úsporných důvodů nenápadně odstraňuje, lze ovšem předpokládat, že po této události s tím rychle přestanou), ten by však v krajním případě šlo rovněž ošálit. Jaký máte názor vy? Říká Elon Musk pravdu, nebo lže?
Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km |
Cena od | 2 187 700 Kč |