Elon Musk možná lhal. Autopilota lze aktivovat, i když je řidičovo sedalo prázdné

6
Elon Musk možná lhal. Autopilota lze aktivovat, i když je řidičovo sedalo prázdné
Fotografie: Tesla
  • Nedávná tragická nehoda Tesly Model S vyvolala spoustu otazníků
  • Vedle oficiálního vyšetřování pátrají i média
  • Jeden z hlavních argumentů Elona Muska naráží na tvrdá fakta

Poprask, který se zvedl kolem nedávné tragické události, kdy Tesla Model S narazila do stromu a v ohořelých troskách hasiči našli dvě oběti, z nichž ani jedna neseděla za volantem, už dávno přesáhl meze interních diskuzí fanoušků. Probírá se doslova každý aspekt nehody a stejné, nemilosrdné analýze jsou podrobovány i výroky Elona Muska, který se krátce po události usilovně snažil vymazat jakýkoliv stín podezření, ulpívající na autonomním řízení či Autopilotu. Jenže Jalopnik.com přišel s novými zjištěními, která nejenže podrývají věrohodnost Muskova prohlášení, že byl Autopilot v okamžiku nehody vypnutý, ale navíc vynášejí na světlo fakta o zabezpečení autonomní jízdy v Teslách, která nevyznívají pro automobilku vůbec dobře. Dost možná máme před pořádným skandálem, v němž se pravděpodobně bude hrát i o samotné další směřování autonomních vozidel. Zcela určitě zazní téma bezpečnosti.

Oč jde? Lidé z respektované americké neziskovky Consumer Reports (CR), provádějící nezávislé testy spotřebního zboží včetně automobilů, totiž experimentálně ověřili, že za určitých, poměrně snadno dosažitelných podmínek lze Autopilota aktivovat i v okamžiku, kdy je řidičovo sedadlo prázdné. Ačkoliv v diskuzích zaznívaly názory, že Tesly používají senzoriku, bezpečně ověřující přítomnost řidiče na svém místě, není to pravda. Ta je kontrolována pouze nepřímo, a sice snímačem zapnutí bezpečnostního pásu a senzorem točivého momentu, vyvíjeného na volant. Aktivaci Autopilota také znemožní otevření dveří. Jenže to samo o sobě nemusí stačit, vzpomínáte na svědectví člena rodiny jedné z obětí, že spatřil před nehodou, jak řidič za jízdy skočil na zadní sedadlo?

Testeři z CR na uzavřené zkušební trati nasimulovali podobnou situaci. Na volant zavěsili řetěz o patřičné hmotnosti, nahrazující potřebnou sílu, působící na řízení, a nechali zapnutý pás. Pak řidič zastavil, přelezl na sedadlo spolujezdce a následně bez problémů opakovaně Teslu rozjel a znovu zastavil jen mačkáním příslušných tlačítek na volantu. Vůz nijak nezareagoval na prázdné řidičovo sedadlo a normálně jel. Autopilot tedy selhal v jedné ze základních funkcí, tedy ochránit lidi před jejich vlastními chybami.

Elona Muska teď každopádně čeká velmi nepříjemné vysvětlování. Sice mu zatím nikdo přímo nedokázal lež o vypnutém Autopilotu, avšak jeho tvrzení se v tuto chvíli zdá přinejmenším vysoce nepravděpodobné. Rozhodně bude muset vytáhnout pořádné důkazy. Pokud to neudělá, zřejmě bude Tesla pohnána ke zodpovědnosti. A skoro určitě se brzy dočkáme veřejného tlaku, aby zrevidovala zabezpečení Autopilota, o autonomní jízdě nemluvě. Cestu by jí mohl ukázat třeba konkurenční GM Super Cruiser, který používá kameru, sledující směr pohledu řidičových očí. Jistě by pomohl i docela obyčejný senzor zatížení řidičova sedadla, jaký se v automobilovém průmyslu běžně používá (ač jej čím dál více výrobců z úsporných důvodů nenápadně odstraňuje, lze ovšem předpokládat, že po této události s tím rychle přestanou), ten by však v krajním případě šlo rovněž ošálit. Jaký máte názor vy? Říká Elon Musk pravdu, nebo lže?

Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: Supercharger, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km
Cena od2 187 700 Kč
Související články
Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Naposledy upraveno: 23. 4. 14:09
Neřekl bych, že autopilot selhal v ochraně lidí před jejich vlastními chybami. Ten asistent je prostě konstruován tak, že očekává, že člověk za volantem má rozum. Není konstruován k tomu, aby hlídal, jestli se jej uživatel nesnaží obelhat. Jakoukoliv kontrolu, co vymyslíte se dá nějak obelstít. Když řidiči předjíždějí přes plnou čáru, také na té silnic pro jistotu nepostavíme zeď.
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Musk hlavně řekl že to esko nemělo zaplacené Plně autonomní řízení a ne že nebyl zapnutý autopilot.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Jak to že Musk možná lhal? V tomhle případě možná, ale jinak je to už dávno usvědčený lhář :-) V rámci virální reklamy zdarma a mýtů kolem výroby a uvádění modelů je to celkem běžné (samozřejmě nejen u Muska). Re-klam-a je prostě jen inovativní způsob klamu...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze