Svět napjatě čeká na výsledek vyšetřování tragické noční nehody z Texasu, při níž minulý týden zahynuli dva muži po nárazu do stromu a hasiči v ohořelém autě údajně nikoho nenašli na místě řidiče. Příbuzný jedné z obětí vypověděl, že viděl řidiče před nárazem za jízdy přeskočit zpoza volantu na zadní sedadlo. Momentálně se však intenzivně vyšetřuje, proč tato údajná klukovina skončila nehodou, protože ve voze byly systémy, které jí za určitých okolností mohly (či měly) zabránit. Elon Musk přispěchal s vysvětlením, že autonomní řízení ve voze nebylo aktivováno, Autopilot za nic určitě nemůže, protože v místech, kde se nehoda udála (klikatá ulice v rezidenční čtvrti, lemovaná stromy), by fungovat určitě neměl, protože na vozovce nejsou čáry. A že byl vypnutý. Jenže vůči těmto prohlášením se vznesla řada protiargumentů, dokazujících, že druhé a třetí tvrzení by za určitých okolností nemuselo být pravdivé. Nebylo by to ostatně poprvé, kdy Elon Musk mlžil. Nyní však Tesla podle electrek.co uvolnila další detaily.
Podivná noční nehoda, k níž došlo 17. 4. 2021 ve městě Spring nedaleko Houstonu, se odehrála poté, co Tesla Model S z roku 2019 za zatím nevyjasněných okolností vyjela z levé zatáčky a narazila do stromu. Na fotografiích z místa nehody jsou vidět v trávníku krátké stopy po brzdění před nárazem. Narušila se baterie, vůz zachvátily plameny a posádce, tvořené majitelem Tesly, místním lékařem, a jeho přítelem, už nebylo pomoci. Média zpočátku referovala o „autě bez řidiče“ na základě policejních informací o prázdném místě za volantem, brzy se objevila i spekulace o havárii autonomního vozidla. Protože tyto dva dohady spustily lavinu dohadů o bezpečnosti autonomních systémů, přispěchal Elon Musk s tweetem, v němž sdělil, že vůz neměl instalovaný systém autonomní jízdy FSD a Autopilot byl v okamžiku nehody deaktivovaný. A ani prý být aktivovaný nemohl, jenže právě toto tvrzení vyvrátili lidé z Consumer report, kteří experimentálně dokázali, že Autopilot za určitých okolností lze aktivovat i v případě, že je řidičovo sedadlo prázdné. A že zabezpečení asistované či autonomní jízdy není v Tesle tak důkladné, jak by zřejmě mělo být.
Vyšetřování se ujaly nejvyšší americké autority, Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB) a Národní agentura pro bezpečnost dálniční dopravy (NHTSA). Další tah je na Tesle. Jde o hodně, výsledek vyšetřování zřejmě ovlivní pohled veřejnosti nejen na systémy, asistující řidiči či rovnou samočinně řídící automobil, ale i na to, jak hluboká pozornost byla u Tesly věnována bezpečnosti. Proto reaguje na své poměry nezvykle rychle a opatrně, žádných dalších unáhlených a zpochybnitelných tweetů se v této cause už zřejmě nedočkáme.
Co všechno už Tesla sdělila a předala příslušným orgánům, v tuto chvíli nevíme, avšak v médiích se objevilo další oficiální prohlášení, tentokrát od viceprezidenta pro konstrukci automobilů Larse Moravy: „Minulý týden jsme ve spolupráci s úřady analyzovali, co se přesně stalo při této nehodě, a zjistili, že samočinné udržování směru nebylo, a za daných podmínek ani nemohlo být aktivováno. Adaptivní tempomat byl spuštěn, když byl řidič připoután a jel rychleji než 8 km/h. V čase před nehodou samočinně zrychlil na 48 km/h.“ Adaptivní tempomat se poté deaktivoval po rozepnutí řidičova pásu a zastavil. Volant byl deformovaný, jako by za ním někdo seděl a všechny pásy byly rozepnuty. Tolik zatím oznámená ověřená fakta. Ředitel rovněž potvrdil, že Tesla nemá k dispozici SD kartu z vozidla, která by měla obsahovat více dat o nehodě, případně videozáznam. Vyšetřování nadále probíhá.
Toto prohlášení zní věrohodněji, než Muskova impulzivní reakce, ovšem mnoho světla do případu nevnesla. Několik věcí je ale nyní přeci jen jasnějších. Především že Autopilot skutečně byl aktivní, přinejmenším nějaký čas před nehodou. Možná že opravdu nedošlo na samočinné udržování směru, avšak i adaptivní tempomat je součástí Autopilotu. Nicméně pokud skutečně zastavil, jak tvrdí Moravy, stále netušíme, co se dělo pak a vedlo k samotné havárii. Především tu máme rozpor mezi tvrzením o zdeformovaném volantu a informací od policie, že na místě řidiče nikdo neseděl. Celá událost se navíc seběhla poměrně rychle a posádka zřejmě neměla čas na nějaké sofistikované oklamávání Autopilota. I když je v tuto chvíli zřejmé, že se o to minimálně pokusila a my už víme, že to skutečně není těžké. Proti tomu ovšem stojí původní Muskovo tvrzení, které si, doufejme, nevycucal z prstu. Jsme upřímně zvědaví na závěry oficiálního vyšetřování.
Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km |
Cena od | 2 187 700 Kč |