Tesla zveřejňuje každý rok tzv. Impact report, což je zhruba 150stránkový dokument s vybranými fakty o výrobě, provozu a ekologickém dopadu stejnojmenných automobilů. Ačkoliv jde především o chvalozpěv s vybranými takovými daty, která vyznívají pro automobilku nejlépe, lze v něm najít řadu zajímavých informací. Například průměrnou degradaci trakčních baterií po ujetí určitého počtu mil či kilometrů. Aktuálně se to týká jen modelů S a X, protože u obou menších a novějších Tesel zatím chybí dostatek relevantních dat.
Za rok 2022 jsme se tedy dozvěděli, že bateriím výše zmíněných velkých Tesel po ujetí 200 000 mil, tedy 322 000 km, průměrně zbývá ještě 88 % kapacity. 100kWh baterie tedy stále nabízejí 88 kWh, ty, které z výroby dostaly 85 kWh, stále disponují zbytkovou kapacitou 74,8 kWh. A protože je křivka zveřejněná v reportu téměř lineární, lze předpokládat, že podobně nízká míra degradace bude pokračovat i nadále. Kromě jiného to znamená, že kapacita se bezpečně drží v mezích garantovaných zárukou.
Je na místě ptát se jestli auto které podle marketingových (rozumněj na půl vylhaných) materiálů výrobce používá pro ukládání energie místo plechové nádrže za pár tisíc baterii za 400 000+ která zárověň odejde nejpozději (v ideálních podmínkách, zejména nízkých výkyvů teplot okolí a ježdění po relativně málo kopcovitém terénu, bez hlubokého vybíjení) po 320tkm.
Já bych volil standrtní technologii která ty nevýhody a navýšenou cenu prostě nemá.
Platit 400 000 navíc za to aby auto místo na benzín mohlo jezdit na uhlí a uran mi přijde trochu nešikovné.