Jaká je reálná degradace baterie elektromobilů podle měření Bjørna Nylanda?

3
Jaká je reálná degradace baterie elektromobilů podle měření Bjørna Nylanda?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Průměrná degradace baterie se pohybovala okolo 13 procent
  • Z dat jasně vyplývá fakt, že nové modely mají nižší degradaci

Po úzkosti z dojezdu je životnost baterie jednou z nejčastějších obav lidí, kteří přecházejí od aut se spalovacím motorem k elektromobilu. Všechny baterie časem a používáním degradují, což znamená, že s přibývajícím věkem jsou méně účinné a v konečném důsledku se zkracuje dojezd elektromobilů.

Vyhlášený tester elektromobilů z Norska se podíval na degradaci baterie vozidla Mercedes-Benz EQC po najetí více než 234 000 kilometrů. Kromě toho však zveřejnil přehlednou tabulku, ve které se dočteme další hodnoty z jeho měření. Tyto hodnoty sbíral od roku 2019 a změřil přes 25 jednotlivých aut s rozdílným nájezdem, provozem a rokem uvedení do provozu.

Model Rok registrace Datum testu Kapacita baterie Nájezd Degradace
Audi e-tron 50 2020 15. 9. 2022 71 kWh 76 000 km 8,9 %
BMW i3 2014 29. 2. 2020 22 kWh 103 000 km 10,6 %
Hyundai Ioniq 2016 1. 9. 2019 30,5 kWh 92 000 km 3,1 %
Hyundai Ioniq 2019 25. 8. 2022 30,5 kWh 50 000 km 5,8 %
KIA Soul 2015 4. 5. 2022 30 kWh 111 000 km 24,2 %
KIA Soul 2015 15. 4. 2021 30 kWh 73 000 km 19,6 %
KIA Soul 2015 14. 4. 2022 30 kWh 100 000 km 34,6 %
KIA Soul 2015 11. 5. 2022 30 kWh 65 000 km 22,7 %
MG ZS EV 2019 19. 12. 2021 44,5 kWh 24 000 km 0,0 %
Mercedes-Benz EQC 400 2020 5. 12. 2022 90 kWh 234 000 km 8,2 %
Nissan Leaf 2011 15. 1. 2019 24 kWh 108 000 km 54,3 %
Nissan Leaf 2012 7. 3. 2021 24 kWh 101 000 km 23,8 %
Opel Ampera-e 2017 23. 5. 2022 62 kWh 153 000 km 7,8 %
Tesla Model S P85 2013 28. 5. 2016 85 kWh 150 000 km 4,0 %
Tesla Model S P85 (MF) 2013 22. 8. 2021 85 kWh 264 000 km 12,1 %
Tesla Model S P85 Signature 2013 28. 2. 2020 85 kWh 78 000 km 4,7 %
Tesla Model X 100D 2017 10. 7. 2021 102 kWh 99 000 km 6,5 %
Tesla Model 3 LR 2019 12. 6. 2022 80 kWh 165 000 km 8,2 %
Tesla Model 3 LR 2019 19. 4. 2021 80 kWh 80 000 km 7,9 %
Tesla Model 3 Performance 2019 13. 6. 2020 80 kWh 59 000 km 5,8 %
Tesla Model 3 Performance 2019 14. 4. 2021 80 kWh 80 000 km 8,2 %
VW e-Golf 2015 4. 5. 2022 24 kWh 161 000 km 18,5 %
VW e-Golf 2015 1. 5. 2022 24 kWh 116 000 km 15,0 %
VW e-Golf 2016 27. 4. 2022 24 kWh 48 000 km 6,5 %

Podle dat zveřejněných Bjørnem Nylandem můžete jednoduše vypočítat, že všechna testovaná vozidla v průměru najela 107 916 kilometrů a jejich průměrná degradace baterie se pohybovala okolo 13,4 procent. Ovšem jedná se o průměrné hodnoty, které se výrazně liší dle modelu vozidla a také zacházení s baterií.

Diskuze ke článku
Vojtulee M.
Vojtulee M.
No právě, dost se liší zacházení s baterií. Poměr AC/DC nabíjení je tedy téměř stejně důležitý jako nájezd samotný.
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 31. 1. 2023 18:06
Skutečnou degradaci neni jednoduche zmerit. Napr VW u 82kwh baterie uvadi vyuzitelnych 77kwh ale z nejakeho duvodu ne to jen 74kwh do dojezdu 0km na tacho. Zbytek je tam jako záloha aby se dalo jako jet s nulou.... Vetsina testu degradace tak pro vw nedopadne dobre. Naopak hyundai s casem odemyka cast ochranneho bufferu takze je degradace zdanlive zanedbatelna.

Moje id.4 nabije cca 75kwh na dc nabíječce, takze ocekavam degradaci nekde na urovni ztrat z dc nabijeni. Takze 2-3%. 2021 51 na tacho
Radek Skrbek
Radek Skrbek
Titulek je zavádějící až to bolí.
Počítat průměr z tak málo hodnot je samo o sobě hloupý a nejvíc je to hloupý když jsou ty hodnoty ještě takhle rozdílné.
Ten průměr absolutně nic neříká.
Kdyby se hodnoty lišily o 1-2% tak by to až tolik nevadilo. Takhle je průměr úplná blbost.

Je vidět že to závisí na výrobci, jak dobrý má management baterie, jestli to má vyhřívání, jakou má auto využitelnou kapacitu proti skutečné, jak s touto hodnotou zachází a nakonec nevíme jak jednotlivá auta byla používaná. Jestli majitel jezdil převážně dálnice, nebo město, jestli nabíjel doma, nebo na DC, jestli nabíjel převážně do 100%, nebo měl nastaven limit 20-80% atd.

Ale myslím, že pár věcí lze z tabulky odvodit.
Degradace asi tolik nezávisí na stáří a ujetých km automobilů jako spíš na způsobu používaní a na tom jak dobrý BMS mají jednotliví výrobci.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze