Bjørn Nyland: Mercedes-Benz EQC se čtvrt milionem kilometrů má baterii jako novou

13
Bjørn Nyland: Mercedes-Benz EQC se čtvrt milionem kilometrů má baterii jako novou
Fotografie: Patrik Svatoš, fDrive.cz
  • Známý norský youtuber prověřil stav baterie u taxi značky Mercedes
  • Taxík najezdil za dva roky více než 230 000 km
  • Většinu nabíjení si odbyl na DC rychlonabíječce

Mercedesy jsou podle Bjørna známé velmi dobrými průběhy nabíjecích křivek, které ani při vysokém stupni nabití neklesají příliš rychle. O to větší zvědavost budí otázka, v jakém stavu budou jejich baterie při nájezdu, který už se blíží hodnotě, na níž se projektuje konstrukční životnost automobilu. Protože byl Mercedes-Benz EQC 400 v provozu prakticky neustále, většinu nabíjení absolvoval na DC mobilní nabíječce Kempower T-Series, kde se plnil rychlostí cca 40 kW, tedy nanejvýš 0,5 C, spíš méně. Tedy relativně šetrně.

Test neprovedl Bjørn Nyland osobně za volantem, ale pověřil řidiče, který se vydával na dálkovou cestu z Lahti do Helsinek a zpět, aby před cestou nabil vůz na 100 % s pomocí DC přípojky. Protože tím směrem vede jedna z nemnoha finských dálnic, test se odehrál rychlostí 115 km/h na tempomat, tedy ve skutečnosti reálných zhruba 110 km/h s naměřenou relativně vysokou spotřebou podle palubního počítače 27,9 kWh/100 km. To vše při venkovní teplotě -1 °C a vlhkém počasí na zimních pneumatikách Nokian Hakkapeliitta 10.

První byl výpočet nabíjecích cyklů. Ty Bjørn dopočítává tak, že celkový nájezd vozu vydělí reálným dojezdem, v tomto případě tedy 400 kilometry. Výsledných 585 cyklů je na takovýto nájezd relativně nízké číslo, vozy s menší baterií jich běžně mívají s polovičním stavem tachometru dvojnásobek. Pak tedy došlo na změření reálné kapacity podle hodnoty indikované palubním počítačem s připočtením vybíjecích ztrát. To není 100% přesná metoda, jak sám autor připouští, ale její validita je slušná a pro porovnání mnoha a mnoha případů, jaké má k dispozici Bjørn, zcela dostatečná.

Tímto způsobem vyšla zbytková kapacita 73,3 kWh, přičemž nový vůz má 80 kWh využitelné kapacity. To znamená absolutní degradaci znamenitých 8,4 %, případně ještě názorněji vyjádřeno, zbytková kapacita baterie i po najetých 234 000 kilometrech stále činí působivých 91,6 %. Definitivní výsledek ovšem přináší až přepočet na cykly, tam Mercedes dosáhl na hodnotu 14,3 %, což jej řadí na desáté místo žebříčku obsahujícího velké množství elektromobilů nejrůznějších typů a stáří, které Bjørn tímto způsobem prověřoval. A z těch, o nichž je známo, že byly nabíjeny převážně rychlým DC způsobem, je Mercedes nejlepší. Dodat je třeba, že první místo obsadil elektromobil MG ZS EV, který po dvou letech a 80 cyklech vykázal nulovou degradaci, ten má ovšem zřejmě skrytý buffer.

Technické parametry Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie88 kWh (80 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 454 km
Cena od1 929 950 Kč
Diskuze ke článku
Lukáš Paštéka
Lukáš Paštéka
Není uvedeno, jaké byly u vozu, do uvedeného nájezdu, všechny náklady a případné opravy... Pořizovací cena není malá, ale za deset, patnáct let provozu může být EV ve srovnání s naftou i benzínem, dobrou investicí. Po 4 letech s pickupem, najeto 390.000 km, mám náklady na servis v průměru cca 100tis.za rok. Nepočítám naftu, adblue... Navíc začínají nepěkné problémy s náhradními díly... EV mne začaly hodně zajímat... Dobíjecí baterky mám také všude možně, nářadí, spotřebiče a slouží pěkně dlouho... Baterie v el. voze se také nemění celá, ale vymění pouze vadné články, takže šance ušetřit nemalou částku, po letech provozu, je veliká. No, uvidíme...
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 12. 12. 2022 13:29
Dobrý den, název článku (titulek) je otřesný. Chodím sem už jen ze zvyku, ale mám už na fDRIVE jen horší a horší názor. Bohužel.
babatko
babatko
pane ladislave ... >> má baterii jako novou

hned ako som precital ten nadpis mi bolo jasne, ze je to kravina mesice

ale dat do nadpisu, ze bateria stratila 8% kapacity, to uz by nebolo take bombasticke ...

tak nevim no, keby vam chodila vyplata na ucet o 8% menej ako v zmluve, ci by ste to brali ako plnu sumu ...
Jan Tichy
Jan Tichy
Naposledy upraveno: 13. 12. 2022 09:50
Za me je nadpis ok. Hnidopichove jsou vsude. Vidim realna data. Zadny problem.Bjorm je ok.
Zajimave nikdo neresi vysledky testu jen hovadiny okolo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze