Mercedesy jsou podle Bjørna známé velmi dobrými průběhy nabíjecích křivek, které ani při vysokém stupni nabití neklesají příliš rychle. O to větší zvědavost budí otázka, v jakém stavu budou jejich baterie při nájezdu, který už se blíží hodnotě, na níž se projektuje konstrukční životnost automobilu. Protože byl Mercedes-Benz EQC 400 v provozu prakticky neustále, většinu nabíjení absolvoval na DC mobilní nabíječce Kempower T-Series, kde se plnil rychlostí cca 40 kW, tedy nanejvýš 0,5 C, spíš méně. Tedy relativně šetrně.
Test neprovedl Bjørn Nyland osobně za volantem, ale pověřil řidiče, který se vydával na dálkovou cestu z Lahti do Helsinek a zpět, aby před cestou nabil vůz na 100 % s pomocí DC přípojky. Protože tím směrem vede jedna z nemnoha finských dálnic, test se odehrál rychlostí 115 km/h na tempomat, tedy ve skutečnosti reálných zhruba 110 km/h s naměřenou relativně vysokou spotřebou podle palubního počítače 27,9 kWh/100 km. To vše při venkovní teplotě -1 °C a vlhkém počasí na zimních pneumatikách Nokian Hakkapeliitta 10.
První byl výpočet nabíjecích cyklů. Ty Bjørn dopočítává tak, že celkový nájezd vozu vydělí reálným dojezdem, v tomto případě tedy 400 kilometry. Výsledných 585 cyklů je na takovýto nájezd relativně nízké číslo, vozy s menší baterií jich běžně mívají s polovičním stavem tachometru dvojnásobek. Pak tedy došlo na změření reálné kapacity podle hodnoty indikované palubním počítačem s připočtením vybíjecích ztrát. To není 100% přesná metoda, jak sám autor připouští, ale její validita je slušná a pro porovnání mnoha a mnoha případů, jaké má k dispozici Bjørn, zcela dostatečná.
Tímto způsobem vyšla zbytková kapacita 73,3 kWh, přičemž nový vůz má 80 kWh využitelné kapacity. To znamená absolutní degradaci znamenitých 8,4 %, případně ještě názorněji vyjádřeno, zbytková kapacita baterie i po najetých 234 000 kilometrech stále činí působivých 91,6 %. Definitivní výsledek ovšem přináší až přepočet na cykly, tam Mercedes dosáhl na hodnotu 14,3 %, což jej řadí na desáté místo žebříčku obsahujícího velké množství elektromobilů nejrůznějších typů a stáří, které Bjørn tímto způsobem prověřoval. A z těch, o nichž je známo, že byly nabíjeny převážně rychlým DC způsobem, je Mercedes nejlepší. Dodat je třeba, že první místo obsadil elektromobil MG ZS EV, který po dvou letech a 80 cyklech vykázal nulovou degradaci, ten má ovšem zřejmě skrytý buffer.
Technické parametry Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 88 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 454 km |
Cena od | 1 929 950 Kč |
hned ako som precital ten nadpis mi bolo jasne, ze je to kravina mesice
ale dat do nadpisu, ze bateria stratila 8% kapacity, to uz by nebolo take bombasticke ...
tak nevim no, keby vam chodila vyplata na ucet o 8% menej ako v zmluve, ci by ste to brali ako plnu sumu ...
Zajimave nikdo neresi vysledky testu jen hovadiny okolo.