Otestovali jsme reálnou spotřebu elektromobilu Mercedes-Benz EQC
test

Otestovali jsme reálnou spotřebu elektromobilu Mercedes-Benz EQC

Zaostřeno na spotřebu
2

Mercedes-Benz EQC je poměrně velký a komfortní elektromobil, který je prošpikovaný špičkovými technologiemi. Teď se ale pojďme podívat na to, jaká je jeho reálná spotřeba.

Mercedes-Benz EQC již kolega testoval a a vyzdvihl hlavně technologie uvnitř auta, zejména pak hlasovou asistentku. Jelikož ale jezdil převážně po dálnicích a ne s úplně lehkou nohou, měl docela vysokou spotřebu. Jak ale vyjde spotřeba, když se jezdí v kombinovaném provozu a na horní hranici rychlostních limitů? Na to se podíváme v tomto článku.

Mercedes EQC - tvrdá konkurence pro Audi e-tron a Jaguar I-PACE?

Technické parametry Mercedes-Benz EQC

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 761 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie80 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 110 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 22,2 kWh / 100 km, dojezd: 450 km
Cena od1 972 300 Kč

V katalogu výše se můžete podívat, že Mercedes-Benz EQC má baterii o využitelné kapacitě 80 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 450 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba je 22,2 kWh/100 km. Cena startuje na rovných 1 972 300 Kč včetně DPH, ale s přidanou výbavou se můžete dostat i mnohem výše.

Palubní počítač elektrického SUV Mercedes-Benz EQC ukázal spotřebu 21,4 kWh/100 km.

Součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektrického SUV Mercedes-Benz EQC ukázal spotřebu 21,4 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 18,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst výraznější – 27,4 kWh/100 km.

Celkem Mercedes EQC odebral 82,322 kWh, takže spotřeba vyšla na 27,3 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 302 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale města bylo poměrně málo, celkem 29 kilometrů a spotřeba tam byla 27,9 kWh/100 km podle palubního počítače. Dálnice a běžné silnice se pak rozdělily přibližně rovným dílem. Palubní počítač ukázal hodnotu spotřeby za celý test 23,9 kWh/100 km, ale celkem Mercedes EQC odebral 82,322 kWh, takže spotřeba vyšla na 27,3 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 29 km) 27,92 kWh/100 km 286 km
Mimo město (90 km/h) 18,9 kWh/100 km 423 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 22,05 kWh/100 km 362 km
Dálnice (130 km/h) 27,35 kWh/100 km 292 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 21,4 kWh/100 km 373 km
Celý test (302 km) podle nabíjení 27,26 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 80 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Mercedes-Benz EQC je velmi příjemné auto, užíval jsem si již zmíněné technologie, zejména pak hlasového asistenta i příjemný a pohodlný interiér. Má také velmi slušnou dynamiku, ale tu jsem si užil jen před a po testu spotřeby, protože během něj jezdím plynule a na horní hranici rychlostních limitů.

Většinou jsem měl rekuperaci vypnutou, protože plachtění na neutrál je nejefektivnější.

Z hlediska spotřeby velmi chválím nastavení rekuperace pomocí pádel pod volantem, které má opravdu velký rozsah. Většinou jsem měl rekuperaci vypnutou, protože plachtění na neutrál je nejefektivnější, pokud nepotřebuji brzdit. Když ale bylo potřeba brzdit, naklikal jsem potřebnou úroveň rekuperace. A jelikož ta maximální je opravdu silná, na brzdový pedál jsem šlápl jen v případě, kdy bylo potřeba zastavit.

Pokud se s autem jezdí mimo dálnice, je reálné dosáhnout dojezdu přes 400 kilometrů a přiblížit se oficiální hodnotě dle WLTP. Je ale potřeba počítat s tím, že s rostoucí rychlostí spotřeba stoupá poměrně strmě, takže na dálnici dojezd klesá rychleji. Při ustálené jízdě rychlostí 130 km/h by Mercedes EQC neujel ani 300 kilometrů. Ale málokdo by jel více než 300 kilometrů bez zastávky a rychlonabíjecí stanice u čerpacích stanic přibývají, takže by to neměl být problém.

Diskuze ke článku
Carlos
Carlos
ja ty vaše testy spotřeby vůbec nechápu, EV jezdim třetím rokem a v létě zimě mám nejnižší spotřebu právě ve městě, ale vám to vychází přesně obráceně

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze