😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Harley-Davidson LiveWire vs. Tesla Model X P100D, kdo zvítězil v závodě ve sprintu?

Harley-Davidson LiveWire vs. Tesla Model X P100D, kdo zvítězil v závodě ve sprintu?
Fotografie: fdrive.cz
  • Tesla Model X P100D a Harley-Davidson LiveWire mají na papíře téměř totožné hodnoty ve zrychlení z 0 na 100 km/h i v závodě na ¼ míle
  • Potýkali jsme se s nevhodným povrchem na přistávací dráze letiště, všude byl rozsypaný štěrk
  • Uspořádali jsme i závod s letmým startem

Je až kupodivu, co se nám občas zapomene v archivu. V létě roku 2021, když jsme měli na test Harley-Davidson LiveWire, jsme s ním zajeli na malé letiště v Katusicích nedaleko Mladé Boleslavi, kde jsme ho postavili v závodě ve sprintu vedle Tesly Model X P100D. Hodnoty na papíře obou strojů naznačovaly, že půjde o zajímavý a vyrovnaný souboj, nicméně podmínky na přistávací dráze nebyly ani příznivé, ani bezpečné, přesto jsme se nezalekli a závod uspořádali.

Sprint Tesla Model X P100D vs Harley-Davidson LiveWire

V Mladé Boleslavi jsme Teslu i Harley nabyli téměř po okraj, ale letiště bylo ještě pěkný kus cesty, proto jsme do závodu nenastoupili s plně nabytými stroji, ale oba měli necelých 80% baterie. Na fórech jsme si vyhledali, že letiště v Katusicích by mělo být volně přístupné, nicméně dopředu jsme se na Obecnímu úřadu v Katusicích domluvili s paní starostkou na zpřístupnění přistávací plochy letiště, která nám řekla, že povrch přistávací dráhy prošel před nedávnem renovací, proto jsme se těšili, že budeme závodit na novém asfaltu. Když jsme dorazili na místo, tak jsme zjistili, že renovací bylo myšleno zalití děr asfaltem a zasypání štěrkem, takže jsme dlouho zvažovali, zda má vůbec cenu riskovat na tomto typu povrchu, protože opravy byly prováděné po celé délce přistávací dráhy. Po chvíli obhlížení a hledání ideálního úseku jsme se domluvili, že namísto ¼ míle, uspořádáme závod pouze na ⅛ míle, vytyčili jsme si dráhu, ohraničili jí opodál se povalujícími pneumatikami, podnikli párblízila testovacích jízd, natrénovali si brzdění a seřadili se k závodu.

Model X P100D má na papíře zdolat sprint na ¼ míle za 11,1 vteřiny a Harley-Davidson LiveWire za 11,156 sekundy, zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu, má trvat oběma strojům v ideálních podmínkách okolo 3 vteřin, tak bylo jasné, že vyhraje ten, komu se podaří přenést výkon na dráhu lépe. Uspořádali jsme zpočátku 3 závody, přičemž při prvním vyhrál s minimálním rozdílem Harley, při druhém jely oba stroje bok po boku a při třetím pokusu vyhrála s minimálním rozdílem Tesla, přičemž naše časy se pohybovaly okolo 7,2 vteřiny a maximální rychlost se blížila 150 kilometrům za hodinu. Po těchto pokusech jsme uspořádali ještě několik dalších, kdy už pokaždé vyhrála s nepatrným náskokem Tesla. Jestli to bylo tím, že se baterie v Tesle zahřála na optimální teplotu, nebo klesající kapacitou baterie v Harleyi, nebo tím, že pohon 4x4 má na tomto typu povrchu přeci jen drobnou výhodu, o tom můžeme polemizovat, ale faktem zůstává, že rozdíly na cílové čáře byly v rámci setin, ne-li tisícin.

Poté co jsme se vyřádili při sprintech s pevným startem, jsme zkusili ještě pár závodů s letmým startem z rychlosti 50 kilometrů za hodinu. I při těchto závodech byl vývoj stejný jako předtím. Harley měl navrch při prvním závodě, druhý byl vyrovnaný kolo na kolo a poté už vždycky vyhrála Tesla. Příště se nám snad podaří postavit vedle sebe podobné stroje na kvalitnějším povrchu a ideálně i s nabitějšími bateriemi.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze