Tesla již letos v červnu odhalila třetí facelift svého nejstaršího Modelu S, který se bez větších změn vyrábí již 13 let, a současně s ním i druhý facelift desetiletého Modelu X. Českého trhu se to netýkalo, protože obě zmíněné Tesly se u nás tou dobou už nějaký čas neprodávaly. To se ale nyní mění; automobilka oficiálně ohlásila návrat obou modelů na český trh. Obvyklé konfigurátory zatím nejsou spuštěny, proto máme o obou navrátilcích ještě méně informací, než je obvyklé.










V tuto chvíli tak víme, že první objednané vozy dorazí zákazníkům ze Spojených států v listopadu a oba modely nabídnou obdobné motorizace jako dosud. Tedy základní čtyřkolku, která po několika změnách nomenklatury tentokrát nemá jméno, avšak zřejmě se jí bude i nadále říkat Dual Motor, a vrcholnou Plaid, která v době uvedení držela několik rekordů, z nichž část dosud platí. Výbava je v obou případech pevně daná a lze ji doplnit o několik paketů, mezi nimiž zřejmě ani nadále nebudou chybět dva stupně jízdních asistentů, z nichž ten dražší se bude nejspíš poněkud předčasně jmenovat Schopnost plně autonomního řízení.
Zatím zveřejněné oficiální technické údaje jsou velmi skromné; v tuto chvíli známe jen zrychlení z klidu na 100 km/h, normovaný dojezd podle WLTP a výkon v koních podle americké normy SAE, který jsme pro vás přepočítali na evropskou normu DIN a následně i na kilowatty. Nic víc v tuto chvíli oficiálně známo není, proto také máme zatím neúplný katalog. Tesla Model S Dual Motor tedy, stejně jako před faceliftem, zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,2 s a nabízí jmenovitý výkon 685 k, normovaný dojezd podle WLTP se však výrazně zlepšil z 634 na 744 km. Provedení Plaid pak při nezměněném výkonu 1 034 k pokoří stovku z klidu za 2,1 s, akční rádius si polepšil z 600 na 611 km. Tesla Model X Dual Motor rovněž zůstal u výkonu 685 k a zrychlení 0–100 km/h za 3,9 s, avšak nabídne lepší dojezd. Místo stávajících 576 km by to mělo být 649 km (zatím jen odhad). Obdobné hodnoty pro Plaid činí 1 034 k, 2,6 s a odhadovaných 609 km místo stávajících 543 km.












Automobilka oběma přestárlým, ač průběžně zlepšovaných modelům zjevně věří, protože při příležitosti dalšího faceliftu, tentokrát spojeného jen s marginálními změnami, je neváhala razantně zdražit. I zde známe zatím pouze základní ceny verzí Dual Motor. Ty činí pro Model S Dual Motor 2 749 900 Kč, což je o 18 % více, než činila poslední startovní cena před ukončením prodeje. Model X Dual Motor pak začíná na 2 919 900 Kč, což znamená nárůst „jen“ o 17 %. Jde o pozoruhodnou strategii, protože minulé provedení se v Evropě přestalo prodávat pro mizivý zájem. Uvidíme tedy, zda se opticky téměř nezměněná auta začnou prodávat lépe za vyšší ceny.
Jo a v první větě máte napsáno Tesla Y...asi mělo byt X...ale chápu, ta názvy jsou tak podobné 🤣