Nás se tato zpráva vlastně ani tak moc netýká, protože obě velké osobní Tesly, tedy Model S a Model X, se v našem regionu pro mizivý zájem přestaly prodávat už před časem. Nicméně třeba v sousedním Německu stále v nabídce figurují a tamější zájemci budou postaveni před fakt, že se parametry i ceny v obou případech bez jakéhokoliv varování či oficiální informace den ze dne změnily spolu s uvedením již třetího faceliftu. A to oběma směry; zatímco technická data si mírně polepšila, ceny naopak poskočily poměrně zprudka směrem vzhůru. Například ve Spojených státech tak vozy skokově zdražily o 5 000 dolarů, což je podle aktuálního kurzu 107 tisíc korun.













A co se tedy vlastně změnilo? Podle Electreku je změn docela dost, v naprosté většině však jde o marginální detaily, které bychom my nazvali spíše modelovou péčí, než faceliftem. Asi nejdůležitější jsou detailní optimalizace vnější aerodynamiky, které vyústily v mírné vylepšení dojezdu z 640 na 660 km podle americké normy EPA. To je, pro zajímavost, historicky nejvyšší hodnota, udávaná touto automobilkou, velká část konkurentů však už dnes nabízí vyšší čísla. Tady je ale nutno dodat, že toto prodloužení se týká pouze základních, 19" kol, protože na příplatkových 21" kolech s novým vzorem dojezd oproti minulosti naopak klesl.
Dále se v nabídce objevila nová, modrá metalíza, vůz dostal novou kameru do spodní části předního nárazníku (což je zároveň největší hardwarová změna), zlepšující detekci překážek na silnici pro ADAS systém, nové ambientní osvětlení v interiéru v podobě průběžného proužku i přes displej a také adaptivní světlomety. Výrobce také tvrdí, že zlepšil odhlučnění interiéru lepší izolací i výkonnějším aktivním systémem potlačování hluku. Přesné hodnoty ale nedodal. O něco více místa také mají získat cestující ve třetí řadě sedadel na palubě Modelu X. Znalci si povšimnou také matného loga na masce namísto dosavadního chromového.




O něco více se měnilo na ultravýkonných verzích Plaid. Ty dostaly trochu pozměněné oba nárazníky kvůli údajné lepší dálniční stabilitě. Ale jen velmi decentně.
Lze tedy konstatovat, že nejde o žádnou revoluci, spíše jen o velmi decentní vylepšení, které moc nestálo. O to hůře se chápe souvislející značné zdražení, které už nyní skomírajícím prodejům určitě nepomůže. Není to tak dlouho, co Tesla uváděla jako cíl prodávat 100 000 velkých modelů S a X ročně. K jeho splnění se ovšem nikdy ani nepřiblížila a zejména v poslední době se prodejní statistiky modelu, který se s jedinou významnou modernizací prodává už 13 let, začaly povážlivě hroutit. Ostatně automobilka už od loňského roku přestala zveřejňovat prodané počty a oba velké automobily zahrnuje do kolonky „ostatní modely“ spolu se Cybertruckem a Semi. A těch se za letošní první kvartál prodalo jen 12 881.















Kolik tak vyjde model S v Německu? Jen pro představu a srovnání s evropskou produkci. Pak bude asi jasno, proč ty mizerné prodeje.