Když porovnáváme sportovně zaměřené modely, testujeme někdy i drag race, tedy sprint na 1/4 míle, tedy přibližně 400 metrů. Právě ve sprintech dominují Tesly. Když jsme minule porovnali Model 3 Performance (ještě před modernizací) a BMW i4 M50, vyhrála Tesla. Nyní tu ale máme modernizovanou verzi Tesly Model 3 Performance, takzvaný Highland, a proti ní se postaví Hyundai Ioniq 5 N. Nejsou to přímí konkurenti, protože Model 3 je sedan a Hyundai crossover, ale je to z elektromobilů střední velikosti asi jediný model, který by se Tesle mohl postavit.
Najde Tesla Model 3 Performance přemožitele?
Na letišti v Panenském Týnci se schyluje k očekávanému souboji mezi dvěma elektrickými sprintery. Kdo z nich bude vítězem? Tesla Model 3 Performance, nebo Hyundai Ioniq 5 N? Specifikace těchto vozů naznačují, že by Tesla mohla mít navrch. Ačkoliv Model 3 disponuje o poznání nižším výkonem 466 koní (alespoň podle údajů Tesly, která udává 460 amerických koní), její nižší hmotnost 1 903 kg a schopnost zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,1 s jí dávají výhodu. Na druhé straně Hyundai Ioniq 5 N nabízí výkon až 650 koní, avšak kvůli vyšší hmotnosti zrychluje mírně pomaleji, na stovku se rozjede za 3,4 s. Přesto, se svým robustním vzhledem a řadou sportovních vylepšení, včetně větší baterie s kapacitou 84 kWh, je připravený na tvrdý souboj.
Drag race: Tesla Model 3 Performance vs. Hyundai Ioniq 5 N – Kdo zvládne čtvrt míle rychleji?
Technické parametry Tesla Model 3 (facelift 2023) Performance
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 720 × 1 849 × 1 441 mm, 1 903 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 343 kW, 466 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 528 km |
Cena od | 1 405 990 Kč |
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) N
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 715 × 1 940 × 1 585 mm, 2 225 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 478 kW, 650 koní, točivý moment: 740 Nm |
Baterie | 84 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 448 km |
Cena od | 1 799 990 Kč |
Při porovnání se shodujeme, že auta nemohou být rozdílnější. Tesla Model 3 Performance má po vzhledové stránce jen drobné úpravy oproti ostatním verzím. Například decentní karbonový spoiler na zádi a sportovní brzdy s červenými třmeny. Interiér je pak stejně minimalistický, jak jsme u ostatních Tesel zvyklí. Hyundai Ioniq 5 N naopak na první pohled ukazuje, že jde o ostré auto. Má spoustu aerodynamických doplňků, sportovní kola, rozšířené blatníky a celé to podtrhuje speciálním světle modrým matným lakem, který mají pouze modely N. V interiéru pak nalezneme výrazně tvarované sportovní sedačky, zejména na volantu přibylo několik ovládacích prvků pro přepínání jízdních režimů. Od standardních přes režim N až po ostrý NGB (N Grin Boost). A proti Tesle má navíc i velmi povedenou simulaci chování spalovacího vozu, nejen zvukem, ale i škubnutím při „řazení“.
Nám jde ale o to, co obě auta dokáží při sprintu a začíná první jízda. Zpočátku má Tesla navrch díky rychlému startu, ale jak se trať prodlužuje, Hyundai Ioniq 5 N ukazuje svou sílu a začíná Teslu dotahovat, přičemž před cílem se okolo ní doslova prožene kolem a cílovou čáru protíná jako první. Souboj pokračuje druhým pokusem, při kterém Hyundai díky pomalejšímu startu Tesly vede už od startu. Ta se sice zpočátku drží, ale v polovině tratí začíná Ioniq 5 N ujíždět a cílem projíždí jako první s ještě větším odstupem. Při třetím pokusu se naopak daří start lépe Martinovi s Teslou a ani mocný finiš Hyundaie nestačí na vítězství. Obě auta projíždí cílem vedle sebe, ale Tesla je trochu více vpředu.
Tesla má rychlejší start, ale pak si lépe vede Hyundai Ioniq 5 N
Celkový výsledek ukazuje jasný závěr: Tesla exceluje v akceleraci z místa, zatímco Hyundai má navrch na delší vzdálenosti. Díky tomu Tesla stovku zvládne rychleji než Hyundai. Právě při startu z nuly se rozdíl hmotnosti projeví nejvíce a Tesla těží z nízké hmotnosti. Pak ale Tesle dřív začíná docházet dech, zatímco Hyundai Ioniq 5 N zvládá akceleraci ve vyšších rychlostech lépe.
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
Zajímavé by bylo i udělat test 0-100-0 nebo 0-200-0, ideálně několikrát za sebou, něco jako předvedl kdysi Taycan. Otázka, jestli by to tyto vozy zvládly.