Ze zdánlivě jasné mediální zkratky o majiteli Tesly Model S, který přehnal snahu pochlubit se kamarádovi s autonomním řízením, se podle electrek.co stává zamotaný případ. Ačkoliv v médiích zazněla slova o tragické havárii autonomního vozidla, přispěchal Elon Musk s argumentem, že Tesla, v níž zahynuli dva muži po nárazu do stromu a následném požáru, autonomním řízením FSD vybavena nebyla. Proto se nejednalo o autonomní vůz. Měla pouze standardní asistenční systém Autopilot, který však není určen k použití v obydlených rezidenčních zónách a podle Muska byl rovněž vypnutý. Pak ale vyvstává otázka, jak je možné, že policie nenašla ve shořelém vraku nikoho na místě řidiče; jeden mrtvý muž seděl na místě spolujezdce a druhý vzadu. Policie i média mají k dispozici výpověď člena rodiny jedné z obětí, který údajně viděl řidiče, jak za jízdy přeskakuje na zadní sedadlo.
Two men died after a Tesla vehicle that authorities believe was operating without anyone in the driver’s seat crashed into a tree Saturday night north of Houston https://t.co/msTsmtYvNz
— The Wall Street Journal (@WSJ) April 18, 2021
Případ už vyšetřuje Národní rada pro bezpečnost dopravy a její závěry budou nejspíš určující. Tesla sice má přístup k ostrým telematickým datům, ovšem svou věrohodnost už v minulosti několikrát narušila jejich prokazatelnou dezinterpretací ve svůj prospěch. Otazníky nastolila ostatně i tentokrát, když médiím sdělila, že před nehodou nebyly detekovány ruce na volantu. Háček je v tom, že Tesla žádný takový detektor nemá, měří pouze točivý moment, jímž je na volant působeno. A ten může vyvinout lidská ruka stejně dobře, jako třeba zavěšená plechovka piva v síťovce. Pochybný je také Muskův argument, údajně potvrzující, proč nemohl být použit Autopilot. Ten totiž podle jeho slov potřebuje čáry na silnici, které v místě nehody nejsou. Jenže ani to není pravda vždy, systém se dokáže přechodně orientovat i podle jiných vstupů, například polohy vpředu jedoucího auta.
Na čí straně je pravda, se snad brzy ukáže, nicméně už v tuto chvíli je jasné, že Elon Musk bude až do úplného konce bojovat za očištění autonomních aut i Autopilotu. Jak daleko zajde, je v tuto chvíli jen na jeho svědomí, bohužel má k dispozici ostrá data on a je jen na něm, jak s nimi naloží. I s přihlédnutím k tomu, co všechno dokáží někteří lidé ve slepé důvěře v techniku (pamatujete ještě na slavný případ, kdy si starší manželé koupili karavan, na dálnici spustili tempomat, v klidu oba odešli do obytného prostoru na kávu a po následné nehodě se hájili tím, že jim nikdo neřekl, že i s tempomatem je třeba dál řídit?) je totiž přinejmenším divné, proč by někdo skákal na zadní sedadlo v poměrně rychle jedoucím voze s vypnutým Autopilotem, navíc v hustě obydlené oblasti s velmi klikatými ulicemi. Každopádně tuto causu budeme nadále sledovat.
Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km |
Cena od | 2 187 700 Kč |