Elon Musk o tragické nehodě Tesly bez řidiče. Říká pravdu?

4
Elon Musk o tragické nehodě Tesly bez řidiče. Říká pravdu?
Fotografie: Tesla
  • Musk tvrdí, že Autopilot nebyl v okamžiku nehody použit
  • V místě nehody být použit ani neměl
  • Autonomní řízení FSD havarovaný vůz neměl

Ze zdánlivě jasné mediální zkratky o majiteli Tesly Model S, který přehnal snahu pochlubit se kamarádovi s autonomním řízením, se podle electrek.co stává zamotaný případ. Ačkoliv v médiích zazněla slova o tragické havárii autonomního vozidla, přispěchal Elon Musk s argumentem, že Tesla, v níž zahynuli dva muži po nárazu do stromu a následném požáru, autonomním řízením FSD vybavena nebyla. Proto se nejednalo o autonomní vůz. Měla pouze standardní asistenční systém Autopilot, který však není určen k použití v obydlených rezidenčních zónách a podle Muska byl rovněž vypnutý. Pak ale vyvstává otázka, jak je možné, že policie nenašla ve shořelém vraku nikoho na místě řidiče; jeden mrtvý muž seděl na místě spolujezdce a druhý vzadu. Policie i média mají k dispozici výpověď člena rodiny jedné z obětí, který údajně viděl řidiče, jak za jízdy přeskakuje na zadní sedadlo.


Případ už vyšetřuje Národní rada pro bezpečnost dopravy a její závěry budou nejspíš určující. Tesla sice má přístup k ostrým telematickým datům, ovšem svou věrohodnost už v minulosti několikrát narušila jejich prokazatelnou dezinterpretací ve svůj prospěch. Otazníky nastolila ostatně i tentokrát, když médiím sdělila, že před nehodou nebyly detekovány ruce na volantu. Háček je v tom, že Tesla žádný takový detektor nemá, měří pouze točivý moment, jímž je na volant působeno. A ten může vyvinout lidská ruka stejně dobře, jako třeba zavěšená plechovka piva v síťovce. Pochybný je také Muskův argument, údajně potvrzující, proč nemohl být použit Autopilot. Ten totiž podle jeho slov potřebuje čáry na silnici, které v místě nehody nejsou. Jenže ani to není pravda vždy, systém se dokáže přechodně orientovat i podle jiných vstupů, například polohy vpředu jedoucího auta.

Na čí straně je pravda, se snad brzy ukáže, nicméně už v tuto chvíli je jasné, že Elon Musk bude až do úplného konce bojovat za očištění autonomních aut i Autopilotu. Jak daleko zajde, je v tuto chvíli jen na jeho svědomí, bohužel má k dispozici ostrá data on a je jen na něm, jak s nimi naloží. I s přihlédnutím k tomu, co všechno dokáží někteří lidé ve slepé důvěře v techniku (pamatujete ještě na slavný případ, kdy si starší manželé koupili karavan, na dálnici spustili tempomat, v klidu oba odešli do obytného prostoru na kávu a po následné nehodě se hájili tím, že jim nikdo neřekl, že i s tempomatem je třeba dál řídit?) je totiž přinejmenším divné, proč by někdo skákal na zadní sedadlo v poměrně rychle jedoucím voze s vypnutým Autopilotem, navíc v hustě obydlené oblasti s velmi klikatými ulicemi. Každopádně tuto causu budeme nadále sledovat.

Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km
Cena od2 187 700 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Tesla nemá implementaci jednoduché ochrany, tedy řidič nesedí na sedačce , auto zastaví?
Oldřich Fischer
Oldřich Fischer
samozřejmě, že autopilot byl vypnutej. Když řidič v Tesle zapne AP tak pokud auto vjede do ůseku kde chybí vodorovné značení a Tesla ztratí orientaci a nemůže načíst pruhy, hlasitě zapípá a AP se vypne- sama nepojede nikam naslepo, řidič co má sedět za volantem a sledovat provoz musí ihned převzít řízení a řídit sám. Za další, pokud řidič pustí volant na déle jak 10 sekund Tesla začne protestovat, bude pípat a řvát, na budíkách blikat velkej červenej volant a ruce co ho nedrží a opět se AP vypne a přijde odměna- trest Tesly za nevěnování se řízení nejde AP hodinu a do dalšího nabíjení znovu zapnout. V posledním, samozřejmě když řidič nějak opustí sedadlo tak se AP taky vypne. Takže v moment nehody auto logicky na AP jet nemohlo a auto nemůže za to že řidič je debilní smažka. Pokud někdo nevěří, může si to zkusit, rád Vám to předvedu.
Oldřich Fischer
Oldřich Fischer
Jistěže má. To auto neustále hlídá snad všechno, ale americké verze mají oproti evropě nějaký funkce jinak. Ale zkoušeli jsme třeba jízdu bez řidiče na parkovišti, dali jsme na sedadlo dvě velké limonády, ale Tesla všechno pozná a brání se. U Tesly je bezpečnost na prvním místě a pokud není vše OK tak třeba ani neotevře dveře.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Třeba Musk neví jaké funkce Tesla má a že autopilot je vlastně jen asistent. Záleží jaké informace dostává od podřízených. Na druhou stranu dlouhodobé zkušenosti s jeho výroky velí k velké ostražitosti a všichni víme kolik toho umí nabásnit a co všechno mu oproti jiným smrtelníkům projde, v očích fandů je i tak neomylný a vždy se najde způsob kterým cokoliv omluvit. Pravdu se stejně nedozvíme, Tesla k datům nikoho nepustí, takže může říkat veřejně úplně cokoliv a my se můžeme jen domýšlet jestli bylo výhodné nebo nevýhodné aby řekla pravdu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze