Je to venku. Tesla oficiálně končí s radary

1
Je to venku. Tesla oficiálně končí s radary
Fotografie: Tesla
  • Nová verze Tesla Vision se už oficiálně obejde bez radaru
  • Změna se týká zatím jen aut, vyrobených v USA
  • Elon Musk zároveň slíbil plně autonomní řízení ještě letos

O chystané malé revoluci u Tesly už víme delší dobu. Elon Musk jako obvykle prozradil důležitá fakta dlouho předem, a tak měli fanoušci opět dostatek času vše důkladně prodiskutovat. Tentokrát jde o přechod na novou verzi Beta 9 autonomního řízení FSD. A především změnu v bezpečnostní výzbroji nových Tesel; plnou náhradu dosavadních radarů kamerami. První přišly podle electrek.co na řadu Modely 3 a Y, vyráběné v USA, následovat budou všechny Tesly, vyráběné v Číně. Zákazníci, kteří si objednali svůj vůz do května 2021, dostanou před dodáním oznámení. Ti čínští ovšem zatím nevědí, kdy ke změně dojde.

Tesla zároveň varuje před omezením některých základních funkcionalit, souvisejícím s přechodem na nový systém, spoléhající výhradně na kameru a neuronové sítě. Svědčí o tom, že přechod ještě není zcela hotov. Do odvolání (a příslušné aktualizace) tak bude samočinné řízení Autosteer omezeno nejvyšší rychlostí 120 km/h a větší minimální vzdáleností za vpředu jedoucím vozidlem. Funkce Smart Summon (za příplatek; vůz samočinně přijede z parkoviště k vám) a Emergency Lane Departure Avoidance (samočinné vrácení do jízdního pruhu, pokud se blíží kolize nebo okraj silnice) mohou být při dodání deaktivované. Tato omezení by měly v následujících týdnech odstranit obvyklé dálkové aktualizace softwaru.

Přechod na nejnovější verzi systém Tesla Vision bez radarů započal v souvislosti s programem Full Self Driving (FSD) Beta, v jehož rámci probíhá předsériové testování několika tisíci vybraných majitelů Tesel. A přechod na novou verzi 9 se stal mezníkem, při němž byla uvedena. Elon Musk ji samozřejmě chválí do nebe a slibuje, že plného autonomního řízení páté úrovně bychom se měli dočkat ještě letos. Berme i toto tvrzení s rezervou, časové plány Tesly často nevycházejí.

Pokrok nelze zastavit, výrobce však nadále decentně mlčí o principiálních omezeních takové změny. Především funkčnosti za velmi špatných povětrnostních podmínek, například mlhy nebo sněžení. Těmi radar „vidí“ bez větších problémů, kamera však nikoliv. A také o vlivu na výrobní náklady; radar je podstatně dražší, než kamera. To má kamera společné s lidským okem, jehož schopnosti prý byly brány jako měřítko pro Tesla Vision. Škoda, vypadá to jako propásnutá příležitost posunout se s lépe vyladěným radarem ještě dále.