Elon Musk je v Berlíně. Osobně otevře novou Gigafactory

1
Elon Musk je v Berlíně. Osobně otevře novou Gigafactory
Fotografie: Tesla Owners Club CZ
  • Gigafactory Berlin po nekonečných průtazích a obstrukcích zahajuje provoz
  • Stále shání stovky pracovníků, přesto by ale měla spustit výrobu

Gigafactory Berlin, která ve skutečnosti není v Berlíně, ale v braniborském Grünheide, se měla podle původních plánů spustit už 21. července 2021. Jenže Muskův tvrdý střet s evropskou realitou plnou neprůstřelných úředních procedur a všemocných ekologických iniciativ odložil spuštění továrny za 112 miliard korun téměř na den přesně o tři čtvrtě roku. Problém nastal, když si Tesla dodatečně usmyslela vybudovat vedle samotného závodu na výrobu aut i baterkárnu. Její šéfové dokonce hráli vabank, protože pokračovali v budování i bez finálního povolení ke stavbě, přičemž udělená předběžná povolení Tesle nezaručovala vůbec nic. Až do poslední chvíle se úřady mohly rozhodnout povolení nakonec neudělit a Tesle přikázat stavbu odstranit.

Jenže politická podpora braniborské vlády, které se další velký zaměstnavatel v chudém regionu více než hodí, nakonec pomohla nesnáze překonat, počátkem března nakonec padlo poslední, rozhodující razítko, které zpětně povolilo už prakticky hotovou stavbu. A dnes, tedy 22. března 2022, se budou slavnostně otvírat výrobní linky. No a pan továrník, pro nějž je otevření berlínské fabriky mimořádně důležitým krokem, u toho nebude podle Yahoo! finance chybět osobně. Sice to oficiálně nepotvrdil, avšak z prostředí sociálních sítí, které jsou z velké části posedlé pečlivým sledováním prakticky každého Elonova kroku, vzešla informace, že jeho soukromý bizjet se již včera vydal do Berlína.


Továrna, která má perspektivní evropský trh zásobovat Modely Y v lepší kvalitě než dosud, a především bez celních bariér, takže levněji (minimálně pro výrobce), letos ještě nenaběhne na plnou kapacitu půl milionů vozů ročně. Zaprvé v tuto chvíli ještě nemá obsazenou většinu z 12 000 potřebných pracovních pozic, zadruhé záběh nové továrny je mimořádně složitý proces. Letos se tedy čeká vznik zhruba 150 000 aut a spuštění 8 obřích lisů Giga Press, které by měly revolučně zjednodušit výrobu karoserií. Místo svařování desítek jednotlivých dílů totiž na svářecí linku dorazí dva obří výlisky přední a zadní části auta, které se následně svaří. Proces, nazvaný gigacasting, je rovněž v automobilovém světě novinkou.

Předpokládáme, že během ceremoniálu prohlásí Elon Musk opět něco zajímavého. Budeme jej sledovat.