Gigafactory Berlin, která ve skutečnosti není v Berlíně, ale v braniborském Grünheide, se měla podle původních plánů spustit už 21. července 2021. Jenže Muskův tvrdý střet s evropskou realitou plnou neprůstřelných úředních procedur a všemocných ekologických iniciativ odložil spuštění továrny za 112 miliard korun téměř na den přesně o tři čtvrtě roku. Problém nastal, když si Tesla dodatečně usmyslela vybudovat vedle samotného závodu na výrobu aut i baterkárnu. Její šéfové dokonce hráli vabank, protože pokračovali v budování i bez finálního povolení ke stavbě, přičemž udělená předběžná povolení Tesle nezaručovala vůbec nic. Až do poslední chvíle se úřady mohly rozhodnout povolení nakonec neudělit a Tesle přikázat stavbu odstranit.
Jenže politická podpora braniborské vlády, které se další velký zaměstnavatel v chudém regionu více než hodí, nakonec pomohla nesnáze překonat, počátkem března nakonec padlo poslední, rozhodující razítko, které zpětně povolilo už prakticky hotovou stavbu. A dnes, tedy 22. března 2022, se budou slavnostně otvírat výrobní linky. No a pan továrník, pro nějž je otevření berlínské fabriky mimořádně důležitým krokem, u toho nebude podle Yahoo! finance chybět osobně. Sice to oficiálně nepotvrdil, avšak z prostředí sociálních sítí, které jsou z velké části posedlé pečlivým sledováním prakticky každého Elonova kroku, vzešla informace, že jeho soukromý bizjet se již včera vydal do Berlína.
It would appear Elon Took off from Austin headed to Berlin on N502SX, the third SpaceX Gulfstream Aircraft pic.twitter.com/8KVSRIMWTj
— Elon Musk's Jet (@ElonJet) March 21, 2022
Továrna, která má perspektivní evropský trh zásobovat Modely Y v lepší kvalitě než dosud, a především bez celních bariér, takže levněji (minimálně pro výrobce), letos ještě nenaběhne na plnou kapacitu půl milionů vozů ročně. Zaprvé v tuto chvíli ještě nemá obsazenou většinu z 12 000 potřebných pracovních pozic, zadruhé záběh nové továrny je mimořádně složitý proces. Letos se tedy čeká vznik zhruba 150 000 aut a spuštění 8 obřích lisů Giga Press, které by měly revolučně zjednodušit výrobu karoserií. Místo svařování desítek jednotlivých dílů totiž na svářecí linku dorazí dva obří výlisky přední a zadní části auta, které se následně svaří. Proces, nazvaný gigacasting, je rovněž v automobilovém světě novinkou.
Předpokládáme, že během ceremoniálu prohlásí Elon Musk opět něco zajímavého. Budeme jej sledovat.