Podle dnešní módy, zavedené před lety superúspěšným BMW X6, vypadá klasické schéma uvádění novinek takto: nejdříve SUV, poté odvozená verze se sníženou střechou, z marketingových důvodů nazývaná SUC či rovnou Coupé. Škoda Auto neměla důvod osvědčenou cestu ignorovat a po klasickém Enyaqu, který se na trhu etabloval skvěle a v řadě zemí se stal nejprodávanějším elektromobilem či rovnou nejprodávanějším vozem absolutně, přichází exkluzivnější derivát s dlouhým názvem Škoda Enyaq Coupé iV. Původně to ale mělo být naopak. Studie Vision IV totiž ukazovala právě tuto elegantnější karosářskou variantu, kterou skutečně měla Škoda Auto v plánu uvést jako první. Ale úspěchy klasických SUV a koncernová politika pořadí nakonec otočily, kupé jsme se tak dočkali až rok a půl od představení základní verze.
Novinka plní všechna aktuální očekávání. Bude tedy maximálně unifikovaná s výchozím SUV, a to jak technicky, tak designově. Ne už ovšem nomenklaturně; výrobce rád využije příležitost na technicky shodném modelu vydělat o něco víc a provedení s oblou střechou míří k jiné cílové skupině. Tomu odpovídá i startovní nabídka pohonů a výbav. Žádná verze totiž, aspoň zpočátku, nenabídne, na rozdíl od klasického Enyaqu, méně než 200 koní. Nabídku tedy otevře jednomotorová verze 150 kW (204 k), chybět samozřejmě nebude ani čtyřkolka 195 kW (265 k). Standardem tu také bude větší baterie s netto kapacitou 77 kWh. Menší baterii si do Coupé, na rozdíl od verze SUV, pořídit nemůžete. Nejefektivnější verze iV 80 s pohonem jen zadních kol nabídne díky lepší aerodynamice (Cx 0,234) dojezd až 545 km (WLTP), tedy o 11 km více než obdobný Enyaq ve standardní SUV verzi.
Nevýhody, plynoucí ze snížené karoserie, by měly být minimalizovány. Ačkoliv se střecha rychleji snižuje než u SUV, a vytváří tak optimální tvar pro obtékání vzduchu, její vrcholný bod je dokonce výše proti Enyaqu (1 622 proti 1 616 mm). Šířka 1 879 mm se shoduje, délkou 4 653 mm Coupé překonává Enyaq o zanedbatelné 4 milimetry jen kvůli odlišným nárazníkům. Rovněž základní objem kufru podle VDA činí 570 litrů, tedy o pouhých 15 litrů méně proti SUV. Oficiální hodnoty prostoru pro hlavy cestujících, které nás zajímají nejvíce, Škoda zatím nezveřejnila, nicméně tvrdí, že cestující vzadu mají místa srovnatelně s Octavií Combi. V tuto chvíli je ovšem již zřejmé, že boleslavští konstruktéři obětovali atraktivnějším křivkám méně praktičnosti, než bývá obvyklé.
Just took this picture in #SkodaMuseum in Mlada Boleslav. #VISIONiV will have tomorrow its production version out. We are working on this since its premiere in Geneva 2019. You can leave your comment on how close this concept car is to the Enyaq Coupe iV😉 TOMORROW at 16:00! pic.twitter.com/Zr8iREEmc2
— Stepan Rehak (@StepanRehak) January 30, 2022
Jenže tím to nekončí; právě uvedení kupé rok po SUV se totiž stalo příležitostí uvést vrcholnou, sportovně laděnou dvoumotorovou verzi RS o výkonu 220 kW (299 k) a zvýšené maximálce 180 km/h (ostatní verze 160 km/h). Tato motorizace nám ostatně není neznámá, na platformě MEB s ní už vyjely Audi Q4 e-tron 50 quattro i Volkswagen ID.4 GTX, Škoda je tak poslední do „party“, která tuto verzi přináší. Vrcholné varianty, která na stovku zrychlí za 6,5 vteřiny, se posléze dočká i standardní Enyaq, první zájemci však budou odkázáni na Coupé. Dostanou kromě výkonnějšího pohonu i bojovnější vzhled se specifickými nárazníky a také snížený podvozek vpředu o 10, vzadu pak o 15 mm. Do standardní výbavy verze RS patří akustická přední a zadní boční okna a také tmavá okna vzadu. Kola jsou vždy nejméně 20" s plastovými kryty, za příplatek pak 21". Standardem pro ostatní verze Enyaq Coupé je rozměr 19". Totéž se týká i polosportovní linie Sportline.
Pro verze RS a také Sportline patří ke standardu i LED matrix světlomety, dále volba jízdních režimů a sportovní sedadla. Verze RS se navíc odlišuje i specifickými karbonovými ozdobnými lištami a čalouněním mikrovláknem Sudeia v černé barvě. To lze za příplatek nahradit perforovanou kůží stejného odstínu. Palubní desku zdobí koženka s kontrastními švy. Ty najdeme i na volantu a sedadlech.
Novinkou pro všechny verze Enyaqu je dále nová verze palubního infotainmentu. Ten přináší celou řadu novinek, především možnost objednávat určité prvky výbavy (navigace, asistent dálkových světel, adaptivní tempomat či dodatečné barvy ambientního osvětlení) dodatečně přímo z automobilu, a to buď trvale, nebo dočasně. Tato možnost bude spuštěna ve druhé polovině roku 2022. Tím ale seznam důležitých novinek nekončí; nejnovější software verze ME 3 konečně umožní už od počátku dálkové aktualizace přes datové připojení (OTA) a také přináší inteligentní teplotní přípravu baterie, která ji předběžným ohříváním či chlazením rychle dostane do optimálního teplotního okna. Poslední zásadní novinkou je asistovaná jízda úrovně 2.5.
Došlo však i na evoluční uživatelská vylepšení. Couvací kamera nabídne vyšší jas i kontrast v noci, inteligentní parkovací asistent zase novou funkci zcela automatického zajetí do často navštěvovaného parkovacího místa. Navigace se dočkala lepších algoritmů a ukazuje i stav baterie v každé mezizastávce či cíli. Na základě připomínek uživatelů lze nyní stav baterie zjistit přímo skrz ikonu na základní obrazovce, konstruktéři dokonce vyslyšeli i nářky na mimořádně otravnou povinnost mít po každém nastartování aktivovaného asistenta jízdy v pruzích a neumožnit jeho snadnou deaktivaci jediným krokem. Nově jej lze místo únavného proklikávání vypnout z nabídky „Oblíbené“. Všechny softwarové novinky se formou bezplatného bezdrátového updatu dostanou i na stávající Enyaqy.
Bezpečnostní výstroj odpovídá původnímu Enyaqu a obsahuje až devět airbagů včetně vaku mezi předními sedadly. Nechybí příplatkový head-up displej s rozšířenou realitou a nový asistent přejíždění z pruhu do pruhu (součástí asistované jízdy 2.5). V případě hrozící nehody zafunguje proaktivní ochrana, která preventivně přitáhne bezpečnostní pásy a při hrozbě převrácení zavře okna. Senzorika rovněž rozpozná auto, na křižovatce v protisměru odbočující vlevo v kolizním směru či blížící se vozidlo, které by mohlo ohrozit bezpečné vystupování. Proaktivní adaptivní tempomat zase respektuje rychlostní omezení a samočinně zpomaluje před křižovatkami.
Ohledně nabíjecích parametrů v tuto chvíli známe maximální příkon AC nabíječky, která přes tři fáze pustí nejvýš 11 kW. Zásadní vylepšení pak doznalo rychlonabíjení. Škoda slibuje nabití z 5 na 80 % SoC za 29 minut, což je o zhruba 8 minut rychleji, než za kolik to zvládnou stávající Enyaqy. Může za to zvýšený výkon nabíjení na 135 kW a lepší nabíjecí křivka, kdy se auto nabíjí plným výkonem delší dobu. Jde tedy o stejné vylepšení jako u VW ID.4 po aktualizaci, která se dostane opět bezplatně i na stávající vozy Enyaq.
Ceny a datum prodejního debutu Škoda Auto zatím neoznámila. Jisté je však to, že v prvním půl roce bude Škoda verzi Coupé dodávat jen ve verzi RS a teprve později přijde na řadu standardní dvojice 80 a 80x.
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km |
Cena od | 1 704 900 Kč |