Projeli jsme se prototypem Škody Enyaq Coupé iV
test

Projeli jsme se prototypem Škody Enyaq Coupé iV

První jízdní dojmy
3

První čistokrevný elektromobil s okřídleným šípem v logu, Škoda Enyaq iV, se představil přibližně před rokem. Teď automobilka chystá jeho druhou variantu, která se bude jmenovat Enyaq iV Coupé. Ve skutečnosti jde ale o první variantu, jak naznačily i studie Vision E a Vision iV. My jsme se projeli maskovaným prototypem a viděli i fotografie auta bez maskování.

Jako první se představila Škoda Enyaq iV s tvary běžného SUV. Když ale vývoj Enyaqu v roce 2016 začal, počítalo se právě s variantou Enyaq Coupé iV. Že studie Vision E a Vision iV měly právě tento tvar karoserie tedy nebyla náhoda, ale skutečně se počítalo primárně s touto variantou. Automobilka chtěla u svého prvního elektromobilu přijít s něčím stylovějším. Situace na trhu s elektromobily se však změnila, přišel výrazný nárůst prodejů elektromobilů v Evropě a automobilka na to zareagovala tak, že jako první uvedla na trh praktičtější variantu. Enyaq Coupé iV má tedy přijít až jako druhý v pořadí.

Projeli jsme prototyp Škoda Enyaq Coupé iV a víme jak vypadá pod kamufláží

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 60 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 14,1 kWh / 100 km
Cena od

O klasický Enyaq iV je velký zájem a automobilka dostala již okolo 70 tisíc objednávek na tento vůz. Poptávka v současné době výrazně překračuje možnosti výrobní linky v Mladé Boleslavi. Nová verze Enyaq Coupé iV, která si z velké části zachovala praktičnost klasického Enyaqu, přináší dynamičtější vzhled, lepší aerodynamiku a zajímavé prvky výbavy navíc. Bude nabízena ve třech výkonových verzích, které jsou technicky shodné s běžným Enyaqem. Půjde o varianty iV 60, iV 80 a nejvýkonnější iV 80x s pohonem všech kol. Mluví se i o sportovnější variantě, kterou by měly v budoucnu dostat obě karosářské verze.

Hlavní rozdíl, kterým se Enyaq Coupé iV liší od standardního Enyaqu, je ve střeše a zadní části karoserie. Karoserie má siluetu SUV-coupé, kterou známe právě ze zmíněných studií. Stejně jako zmíněné studie má Enyaq Coupé iV i panoramatickou skleněnou střechu, dokonce standardně v základní výbavě. Díky té je více místa nad hlavami cestujících v kabině, ale také současně více prosvětluje interiér auta a opticky snižuje karoserii vozu. Zvláště v kombinaci se světlými barvami karoserie. Kromě toho má Coupé standardně sportovní nárazníky, které známe z Enyaqu Sportline a 19" litá kola. Celkový vzhled je tedy sportovnější a vypadá opravdu hezky.

Škoda Enyaq Coupé iV bude mít delší dojezd

Zmíněná sportovnější silueta má pozitivní vliv i na aerodynamiku, což má pozitivní dopad na spotřebu a dojezd. Tomu pomáhá součinitel odporu vzduchu cx, který by měl mít hodnotu 0,247. Na tom má podíl i výrazná odtoková hrana na zádi vozu. Dojezd dle WLTP tedy má být vyšší než 535 kilometrů u verze iV 80. Zároveň ale není výrazně menší zavazadlový prostor, který je menší o pouhých 15 litrů – má objem 570 litrů. Mnohem méně místa je ale nad roletkou. Díky chytrému vykrojení čalounění střechy je nad hlavami zadních cestujících skleněná střecha a ani já s výškou 192 centimetrů jsem se nedotýkal hlavou stropu. Byť uznávám, že v klasickém Enyaqu mám více místa. Pokud jde o prostor na nohy, tam se nic nemění.

Enyaq Coupé iV navíc dostane i nejnovější software pro platformu MEB, který ponese označení ME3. Ten bude mít možnost dálkových aktualizací (OTA – over the air update) a dostane spoustu vylepšení, včetně rychlejšího nabíjení nebo vyšší efektivity pohonného systému. Měl by tedy také přinést nižší reálnou spotřebu a delší dojezd v běžném provozu, zejména pak v zimních podmínkách. Ten ale budou moci získat i majitelé starších Enyaqů, dostanou nabídku a bude na nich, zda si v servisu nechají aktualizaci nainstalovat. Tyto prototypy ovšem mají ještě software ME2.

Pojďme si vyzkoušet v praxi, čím se Enyaq Coupé iV liší od běžného Enyaqu iV. Usedám za volant a vyjíždím na cca 60km okruh v okolí Mnichova. Interiér, alespoň v přední části, se nijak neliší. Přístrojová deska je stejná, jakou znám z běžného Enyaqu. I infotainment je zatím stejný, jelikož má ještě původní verzi softwaru. Zajímají mě hlavně jízdní vlastnosti a spotřeba. Nečekám, že by v jízdních vlastnostech byl nějaký zásadní rozdíl, protože podvozek je stejný. Ale těžiště by mohlo být jiné a teoreticky i naladění podvozku, takže nějaký menší rozdíl by se ukázat mohl. Nejvíce si slibuji od lepší aerodynamiky, která by se měla projevit na spotřebě.

Jedeme v konvoji se čtyřmi vozy Enyaq Coupé iV a vozy s fotografy. Zpočátku projíždíme okrajem města, což je velmi pomalá, ale plynulá jízda. Spotřeba poměrně kolísá a průměr se pohybuje mezi 12 až 14,5 kWh/100 km. Poté jedeme po okreskách a přes vesnice, kde konvoj jede většinou do 70 km/h, výjimečně okolo 80 km/h. Několik posledních kilometrů před přestávkou u nabíjecí stanice (kterou využíváme hlavně k focení, protože není potřeba nabíjet) jedeme po dálnici, ovšem rychlostí do cca 110 km/h. Ostatně kvůli hustšímu provozu je většinou rychlost pomocí světelných tabulí omezena na 100 km/h, místy i na 80 km/h. Po prvních 43 kilometrech palubní počítač ukazuje 14,2 kWh/100 km. Ale jízda byla velmi pomalá.

Spotřeba Enyaqu Coupé je skutečně nižší

Po přestávce jedeme zbývajících 18 kilometrů už jen po dálnicích, ale stejnou rychlostí jako v předchozím dálničním úseku, protože je stále hustší provoz a zmíněná rychlostní omezení se střídají i nadále. Do cíle přijíždím s ještě nižší spotřebou, konkrétně 13,8 kWh na 100 km. To jsou velmi pěkné hodnoty, ale nemůžu to porovnat s běžným Enyaqem, protože jsem s ním nikdy tak pomalu nejel. Náš kombinovaný okruh je sice stejně dlouhý a má podobný poměr města, okresek i dálnic, ale jezdím jej na horní hranici českých limitů. Pocitově ale je skutečně Enyaq Coupé iV úspornější. Jsem ale zvědavý, až jej v běžném testu vyzkouším na našem kombinovaném okruhu. Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak v těch jsem při tomto stylu jízdy žádné rozdíly nepozoroval. Na to by bylo potřeba dostat vůz více na limit.

Vybral bych si Enyaq Coupé iV

Co napsat závěrem? Enyaq Coupé iV je povedený po stránce designu a líbí se mi mnohem víc než běžný Enyaq. Ten je sice také hezký, ale já mám rád sportovnější tvary. Oceňuji, že praktičnost neutrpěla tolik, jak by se dalo předpokládat a i nad hlavou vzadu zůstalo dost místa. Vypadá to, že aerodynamika skutečně výrazně zlepšila dojezd, takže moje jasná volba by byla varianta Coupé. Jsem zvědavý i na to, co vše přinese nová verze softwaru, ale tu poté dostanou i ostatní Enyaqy. Varianta Coupé by se měla představit koncem roku, ale zatím není zveřejněn přesný datum ani cenová politika, takže na ceník si budeme muset ještě počkat. Ten by teoreticky mohl můj závěr změnit, ale doufám, že Enyaq Coupé iV nebude výrazně dražší než základní varianta.

Foto: Škoda Auto a Marek Tomíšek, fDrive.cz

skoda-enyaq-coupe-iv-2021
Klady
  • vyšší standardní výbava
  • delší dojezd a nižší spotřeba
  • lepší aerodynamika
  • sportovní vzhled
Zápory
  • méně místa nad hlavou
  • trochu menší prostor pro zavazadla
Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Ja bych fakt chtel vedet, co vede vyrobce k osekanym vykonum, at uz motoru, tak i baterie. A taky, proc ten predek auta delaji tak skaredej… Malem jsem si objednal Enyaq, ale ta maska je proste priserna. To i VW maji o uroven hezci, byt taky dost odflaknutou.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 5. 9. 2021 12:06
Spotřeba slušná, kufr překvapivě u coupé podobně velký jako v klasické verzi, jen bych opravil ten oranžový nadpis "Škoda Enyaq Coupí iV bude mít delší dojezd"

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze