Škoda Enyaq Coupé RS
test

Škoda Enyaq Coupé RS

Velká modernizace, která není vidět
19

Škoda Enyaq prošla takzvanou modelovou péčí, která vzhled prakticky nezměnila, ale změnami prošla technika v útrobách vozu. To se týká hlavně dynamiky, spotřeby, dojezdu a nabíjení. Právě na tyto aspekty jsme se tedy zaměřili v testu Škody Enyaq Coupé RS.

Na modernizovanou Škodu Enyaq jsme se podívali už v případě testu verze Laurin & Klement s pohonem zadních kol a označením 85. Stejný zadní motor dostala i nejvýkonnější verze RS, která má navíc přední motor a baterii s jinou chemií, která umožňuje systémový výkon až 250 kW a zároveň i vyšší nabíjecí výkon. Na modernizovaný elektromobil Škoda Enyaq Coupé RS se tedy podíváme v tomto testu. Jde o nejvýkonnější vůz Škoda v historii a spolu s vrcholnou motorizací 85x v provedení Laurin & Klement i nejdražší Škodovku v historii.

NEJrychlejší elektrická škodovka. Otestovali jsme Enyaq Coupé RS

Co nového přináší modernizovaný Enyaq Coupé RS?

Designově se ani u verze Coupé RS mnoho nezměnilo. Nalezneme zde opravdu jen drobné změny, například v podobě nového loga Škoda na zádi vozu. Hlavní změny jsou skryty pod kapotou, resp. celkově v útrobách vozu, protože se jedná zejména o baterii v podlaze a motor na zadní nápravě. Enyaq RS nyní disponuje novou baterií se stejnou kapacitou (využitelných 77 kWh), ale s odlišným chemickým složením, což umožňuje vyšší nabíjecí výkon, ale i vyšší vydaný výkon. Výrazně vylepšený je také infotainment a úplně nový je zadní motor, jehož výkon byl navýšen z původních 150 na 210 kW. Celkový systémový výkon i s předním motorem pak stoupl na 250 kW, tedy 340 koní. Stejně jako u zadokolky, i zde je to znatelné zejména při pružné akceleraci ve vyšších rychlostech, ale na rozdíl od zadokolky cítím menší zlepšení i při akceleraci z nulové rychlosti.

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 258 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 539 km
Cena od1 704 900 Kč

Detaily, které postřehne jen pozorný pozorovatel

Jak jsem už zmínil, design se nezměnil a drobné vzhledové změny jsou patrné jen na zádi vozu, kde bylo původní textové logo Škoda nahrazeno novým textovým logem. Také zmizel emblém RS, který nyní naleznete pouze na blatnících. Tyto drobnosti tedy spíše mírně odlišují modernizovanou verzi, ale běžný pozorovatel rozdíl nepozná. To je důvod, proč tato modernizace není ani samotnou automobilkou označována jako „facelift“, ale jako „modelová péče“.

Spotřeba a dojezd

Škoda Enyaq RS Coupé nabízí dojezd podle normy WLTP až 545 km, což je solidní hodnota pro elektromobil této kategorie. Testoval jsem ho převážně na dálniční trase z Berouna do Valče u Třebíče, kdy jsem za nízkých teplot dosáhl spotřeby 23,6 kWh na 100 km. I v zimních podmínkách jsem ujel 232 km na trase s převažující dálnicí a v baterii zbylo 27 %, přičemž auto ukazovalo zbývající dojezd 106 km. Celkový dojezd v těchto podmínkách tedy vyšel na solidních 338 km, pokud přičteme i zbývající dojezd.

Nabíjení a předehřev baterie

Asi úplně nejvýznamnější vylepšení se týká nabíjení. Spolu se zvýšením nabíjecího výkonu na 175 kW přibyla i funkce předehřívání baterie, kterou lze spustit manuálně/automaticky přes navigaci při zadání cílové nabíjecí stanice. To umožňuje dosáhnout vyššího nabíjecího výkonu i v chladnějších podmínkách, který v našem testu činil až 177 kW. Na začátku nabíjení při 7 % kapacity baterie jsme zaznamenali výkon mírně pod 140 kW, který však rychle stoupl. Po 7 minutách nabíjení při 28 % byl výkon 176,1 kW a při 31 % dosáhl maxima v podobě 177 kW, poté začal mírně klesat. Pokles ale nebyl nikterak strmý. Okolo 45 % kapacity pak výkon klesl pod 150 kW a po 14 minutách nabíjení při 51 % byl 133,6 kW.

Ve chvíli, kdy jsme dosáhli 62 % po 18,5 minutách, se baterie naopak začala výrazně chladit, což se projevilo intenzivním hučením. To tedy ukazuje, že chlazení je potřeba i při poměrně nízkých venkovních teplotách. Po 20 minutách nabíjení a 65 % kapacity byl výkon stále přes 100 kW. Při 67 % kapacity pak klesl na 99,7 kW. I to je ale stále solidní hodnota, alespoň na poměry 400V baterie o kapacitě 77 kWh. Až okolo 75 % začal výkon klesat výrazněji, podrobnosti si můžete přečíst v testu nabíjení.

Škoda Enyaq Coupé RS je po modernizaci mnohem lepším elektromobilem

Modernizovaný Enyaq Coupé RS tedy přináší řadu vylepšení jak na poli výkonu, tak i v oblasti nabíjení. Zrychlení je znatelné zejména při startu a ve vyšších rychlostech, což oceníte při předjíždění na dálnici. Spotřebu ovlivnily zimní podmínky, ve kterých test probíhal, avšak i přesto se toto auto ukazuje jako efektivní. Zlepšení v nabíjení a možnosti předehřevu baterie činí z tohoto modelu atraktivní volbu i pro ty, kteří častěji jezdí dlouhé dálniční trasy.

Otestovali jsme, jak rychle se nabíjí nejrychlejší elektrická Škodovka Enyaq RS

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

skoda-enyaq-coupe-iv-2021
Klady
  • možnost předehřevu baterie
  • rychlejší nabíjení
  • vyšší efektivita pohonu
Zápory
  • nabíjecí výkon nižší proti některým konkurentům
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 1. 9. 09:39
Trocha matematiky.
Jeden mozny vypocet dojezdu z plne baterie je:
Pri spotrebe 23,6kWh/100km a vyuzitelne kapacite baterie 77kWh vychazi na 326km a nikoli 338.
77000 / 236

Druhy jeste presnejsi je:
Po ujeti vzdalenosti 232km vam zbylo v baterce 27%. Predpokladam, ze jste vyjizdel s plnou, takze jste spotreboval 73%, tedy 232 / 73 = 3,17km na jedno procento, takze z plne baterky by jste realne ujel 317km a nikoli 338, protoze vam zbyval dojezd 3,17 x 27 = 85km a nikoli 106km jak vam tvrdil palubni pocitac.

Mozna to pripada jako drobna odchylka, ale verte mi, ze by jste tech zbyvajicich 21km k nabijecce tlacit nechtel. 😉

Vyzkousel jsem mnoho ev a jeste jsem nenarazil na takove, ktere by ten dojezd neukazovalo nerealne optimisticky. Proto si v Tesle nechavam zobrazovat procenta a nikoli dojezd, protoze je uplne k nicemu.

No, a kdyz zapojim krome matematiky i trochu nazoru na ten dojezd, tak s prihlednutim k faktu, ze neni dobre dojizdet na doraz, uz jen kvuli zdravi baterky, ale nechavat si alespon 10% rezervu tak z plne ujedete ve skutecnosti 285km, a kdyz prictu, ze ja treba kvuli zdravi baterky ani nenabijim do plna, ale jen na 90% (pred dlouhou cestou, jinak jen na 65%) tak bych mel dojezd 253km a to vazne neni zadna hitparada byt jak jste psal se jednalo prevazne o dalnici a v chladnejsim pocasi.
Proto mi koncernove ev pripdaji za ty penize naprosto nezajimave.
Tot ovsem pouze muj subjektivni nazor.

A jen pro srovnani. Se Scenicem (chapu, je mensi a ma slabsi vykon) jsem v patek (ve vedru kdy klimatizace jela naplno) ujel na trase 4km mesto, 10km okreska do 100km/h 73km prvotridka svizne kolem 120km/h a same predjizdeni plus 332km dalnice az 160km/h (kdyz to slo) (jo jsem pirat, spechal jsem) a do cile jsem po 419km privezl 4%.
Samozrejme prumerna rychlost nebyla tak vysoka, protoze to bylo v hustem provozu a nejake ty rozkopane dalnice nebo tunely ci merene useky na obchvatu Prahy atd.
A byla to ma prvni jizda s nim, takze jsem zjistival dojezd a tedy porusil sva pravidla a pred cestou nabil do plna a vyjel ho pod 10%.

Nevim jestli ten vykon navic a velikost stoji za cca pul milionu a tak propastny rozdil v dojezdu, i kdyz pripoustim, ze ho u Enyaqu trochu vyvazuje rychlejsi nabijeni.
Petr Seliger
Petr Seliger
Za mě z toho vyplývá, že ten posun mezi starým a novým Eny RS ohledně zimní spotřeby je skutečně max 5% .. 10%.
Nějak mi připadá, že možná bude problém v těch 21" kolech....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze