Myšlenka, s níž Nio vstupuje na evropský trh, je jednoduchá. Díky volitelnému systému vyměnitelných baterií bude počáteční suma investovaná do pořízení elektromobilu výrazně nižší, protože právě baterie je ta nejdražší součást. V Číně tento koncept již mohutně rozvíjí a buduje desítky výměnných stanic, v Evropě by měly začít vznikat rovněž. A nejde o žádné troškaření; do roku 2025 chce společnost vybudovat 1 000 výměnných stanic mimo Čínu a většina z nich má zamířit právě do Evropy. Čchin Li-chung, spoluzakladatel společnosti Nio, k tomu řekl agentuře Reuters: „Jsme komplexně napřed před našimi konkurenty, pokud jde o produkty a služby. Je pravda, že do tří let bude v Evropě uvedeno na trh více elektromobilů, ale i my zrychlujeme.““
Baterie nepatří ani samotné společnosti Nio, má je pronajaté od výrobce CATL na leasing a byznysplán počítá s vybíráním poplatků od koncových uživatelů. Ti nejenže výrazně ušetří při nákupu, ale zbaví se i rizik spojených s vlastnictvím stárnoucí baterie. A kromě toho by se měl čas potřebný na doplnění energie skokově zkrátit z nynějších vyšších desítek minut na jednotky minut. Tedy samozřejmě za předpokladu, že ambiciózní plány společnosti Nio vyjdou a nedopadnou jako dnes již pozapomenutý projekt Better place, který s přesně stejnou myšlenkou před lety zkrachoval. Jenže to bylo v době, kdy elektromobil ujel sotva 100 kilometrů a vlastnilo jej jen pár nadšenců.
Nio nevstupuje na terra incognita, již loni spustilo pilotní fázi v Norsku, kde postavilo 2 stanice a prodalo 800 SUV Nio ES8. Téměř všichni se údajně rozhodli pro leasing baterií s měsíčním poplatkem po přepočtu kolem 3 000 Kč, zatímco vlastní baterie by je vyšla na cca 220 000 Kč. Kromě budování sítě prémiových služeb a výměnných stanic už v Evropě spustilo první továrnu, která bude v Maďarsku vyrábět právě výměnné stanice. Pokračovat by mělo uváděním technologicky špičkových sedanů ET5 a ET7 a již zmíněném usilovným budováním sítě výměnných stanic. Uvidíme, zda se do těchto velkolepých záměrů vejde i Česko.