Minulý čtvrtek se v hlavním závodě společnosti Volkswagen sešel šéf koncernu Herbert Diess s ředitelem automobilky Ralfem Brandstätterem a 120 vrcholnými manažery. Zazněla tam nepříjemná pravda, k níž se bude muset druhá největší automobilka světa (podle tržeb však první) postavit čelem, a to co nejrychleji. Tesla a čínské automobilky už dosáhly evropských kvalitativních standardů, přitom ale vyrábějí automobily mnohem levněji. A protože dnes automobilovým trhem hýbe především Čína, zazněl i další alarmující fakt. Více než 70 % čínských zájemců o prémiový automobil, kteří ještě před několika lety téměř automaticky končili v autosalonem evropských značek, už dnes zvažuje nákup domácího výrobku. Tamější agilní výrobci jsou totiž výrazně levnější a německé modely typu Volkswagenu ID.4 s nimi nedokáží držet krok.
Dalším nepříjemným faktorem je právě dokončovaná Gigafactory Berlin, která Volkswagenu vyrostla tak říkajíc za humny. Ta totiž potřebuje na výrobu Tesly Model 3 pouhých 10 hodin, zatímco závodu Volkswagen Zwickau podle cleantechnica.com trvá sestavení jednoho ID.3 trojnásobek času. Proto je potřeba radikální řez, aby automobilka, stále ještě čelící následkům Dieselgate, neskončila v zapomnění. Za hlavního viníka byly kupodivu označeny výrobní haly ve Wolfsburgu, které překáží novým plánům. Podle nich se mají v dolnosaském Wolfsburgu od roku 2026 vyrábět špičkové elektromobily na nové platformě Trinity, které „musí způsobit revoluci“. A s nimi přijdou i nové, efektivní výrobní procesy, jimž zřejmě padnou za oběť i monumentální haly od Alberta Speera. Je to prý jediná šance na záchranu výroby a pracovních míst ve Wolfsburgu.
Je typické, že za viníka nízké produktivity byl označen dům a oficiálně nepadlo ani slovo o nejpalčivějším problému značky – extrémních mzdových nákladech v jejích tradičních závodech. Přesto zavanul čerstvý vítr i ve vztazích Herberta Diesse s odbory, které byly dosud mírně řečeno problematické. Dosavadní šéf odborů Bernd Osterloh totiž uvolnil své místo mladší manažerce Daniele Cavallové. A ta je zjevně naladěna na modernější vlnu, protože sama požaduje posun projektu Trinity už na rok 2024. Ostatně osoba Ralfa Brandstättera, který s odboráři naopak vždy vycházel dobře, byla při jednání signálem pro zaměstnance, že jejich zájmy nebudou opomenuty. Přesto čeká Diesse další, mnohem důležitější výzva. Jeho slova: „O pracovních místech nerozhoduje pan Diess, dozorčí rada ani odbory. Zde má konečné slovo zákazník, který si koupí výrobek, nabízející vyšší kvalitu a více funkcí za lepší cenu. Proto musíme vytáhnout do boje, zaútočit a nenechat Grünheide zničit naše místo,“ jsou více než výmluvná.