Herbert Diess: dohání nás Čína, továrna ve Wolfsburgu potřebuje radikální řez

1
Herbert Diess: dohání nás Čína, továrna ve Wolfsburgu potřebuje radikální řez
Fotografie: Volkswagen
  • Dosavadní plány byly málo radikální
  • Projekt Trinity si vyžádá nové prostory i přístup
  • Hraje se samozřejmě i o pracovní místa

Minulý čtvrtek se v hlavním závodě společnosti Volkswagen sešel šéf koncernu Herbert Diess s ředitelem automobilky Ralfem Brandstätterem a 120 vrcholnými manažery. Zazněla tam nepříjemná pravda, k níž se bude muset druhá největší automobilka světa (podle tržeb však první) postavit čelem, a to co nejrychleji. Tesla a čínské automobilky už dosáhly evropských kvalitativních standardů, přitom ale vyrábějí automobily mnohem levněji. A protože dnes automobilovým trhem hýbe především Čína, zazněl i další alarmující fakt. Více než 70 % čínských zájemců o prémiový automobil, kteří ještě před několika lety téměř automaticky končili v autosalonem evropských značek, už dnes zvažuje nákup domácího výrobku. Tamější agilní výrobci jsou totiž výrazně levnější a německé modely typu Volkswagenu ID.4 s nimi nedokáží držet krok.

Dalším nepříjemným faktorem je právě dokončovaná Gigafactory Berlin, která Volkswagenu vyrostla tak říkajíc za humny. Ta totiž potřebuje na výrobu Tesly Model 3 pouhých 10 hodin, zatímco závodu Volkswagen Zwickau podle cleantechnica.com trvá sestavení jednoho ID.3 trojnásobek času. Proto je potřeba radikální řez, aby automobilka, stále ještě čelící následkům Dieselgate, neskončila v zapomnění. Za hlavního viníka byly kupodivu označeny výrobní haly ve Wolfsburgu, které překáží novým plánům. Podle nich se mají v dolnosaském Wolfsburgu od roku 2026 vyrábět špičkové elektromobily na nové platformě Trinity, které „musí způsobit revoluci“. A s nimi přijdou i nové, efektivní výrobní procesy, jimž zřejmě padnou za oběť i monumentální haly od Alberta Speera. Je to prý jediná šance na záchranu výroby a pracovních míst ve Wolfsburgu.

Je typické, že za viníka nízké produktivity byl označen dům a oficiálně nepadlo ani slovo o nejpalčivějším problému značky – extrémních mzdových nákladech v jejích tradičních závodech. Přesto zavanul čerstvý vítr i ve vztazích Herberta Diesse s odbory, které byly dosud mírně řečeno problematické. Dosavadní šéf odborů Bernd Osterloh totiž uvolnil své místo mladší manažerce Daniele Cavallové. A ta je zjevně naladěna na modernější vlnu, protože sama požaduje posun projektu Trinity už na rok 2024. Ostatně osoba Ralfa Brandstättera, který s odboráři naopak vždy vycházel dobře, byla při jednání signálem pro zaměstnance, že jejich zájmy nebudou opomenuty. Přesto čeká Diesse další, mnohem důležitější výzva. Jeho slova: „O pracovních místech nerozhoduje pan Diess, dozorčí rada ani odbory. Zde má konečné slovo zákazník, který si koupí výrobek, nabízející vyšší kvalitu a více funkcí za lepší cenu. Proto musíme vytáhnout do boje, zaútočit a nenechat Grünheide zničit naše místo,“ jsou více než výmluvná.

Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Naposledy upraveno: 6. 10. 10:21
Dlouha leta Cina nabizela nizkou vyrobni cenu. Zapad ji naucil delat taktez kvalitni veci. Dle uvedeneho se zda, ze tuto skutecnost vedeni VW nechce rikat nahlas. Cilem je zachovani pracovnich mist a snaha udrzet slabnouci nemeckou ekonomiku. Automobilovy prumysl je prece jednim z piliru, bez nej Nemecko bude nekde na urovni Italie. Jednou z cest je presun vyroby na vychod, coz jiz VW dela. Tovarny jsou v Polsku, na Slovensku, na Ukrajine, atd. To je vsak porad drazsi, nez asijska pracovni sila. Pricemz jen tak vsechno presunout do Asie nejde. Nejen kvuli ztrate pracovnich mist, ale take z duvodu ztraty technologicke nadvahy. Na Cinu neexistuje paka, proto veskere napady a vynalezy jednoduse kradou. A v posledni dobe nemalo kloudneho vychazi i ze samotnych cinskych hlav. Revoluce zajiste bude hodne zajimava…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze