Kanadská provincie Saskatchewan zavedla zdanění elektromobilů ve výši 150 CAD (2 600 Kč) ročně. Celkem logicky to odůvodnila tím, že elektromobilisté neplatí dálniční mýtné ani spotřební daň na palivech, bude tedy do budoucna potřeba něčím nahradit výpadky příjmů v rozpočtu na údržbu silniční a dálniční sítě. Na jejich opotřebení se totiž elektromobily podílejí stejnou měrou jako vozidla na fosilní paliva. A protože průměrné konvenční auto spálí za rok množství benzinu či nafty odpovídající zhruba spotřební dani ve srovnatelné výši, považuje vedení Saskatchewanu za spravedlivé, aby elektromobilisté platili také. Veškeré výnosy z oné spotřební daně totiž plynou právě do silnic, přesto již aktuálně v rozpočtu chybí cca 150 milionů CAD (2,6 miliardy Kč) ročně.
Bohužel byla zpráva opět pochopena jako zvláštní zdanění elektromobilů, zvýhodňující konvenční spalovací automobily. V Kanadě ihned vznikla recesistická skupina SSS (Saskatchewanians for Sidewalk Sustenance – Saskatchewaňané pro obživu chodníků), která vzápětí vyhlásila chodníkovou daň a v odůvodnění mj. zaznělo „Každý den chodí tisíce lidí po našich chodnících, tlačí těžké kočárky a nákupní vozíky, dokonce používají jízdní kola. Přispívají ale na další údržbu? Tohle je jistota, že ano.“ ve zjevné narážce na odůvodnění tamější vlády. K pokřiku se ihned přidala specializovaná média na elektromobilitu, například electrek.co. Ta jsou dosud zjitřená z nedávné zprávy o tom, že Austrálie zdanila provoz elektromobilů, kterou interpretovala podobně, tedy jako zpátečnické protěžování aut na fosilní paliva a diskriminaci elektroaut. V tomto případě dokonce zazněla slova o zdanění elektromobilů na úkor konvenčních aut, spojená s návrhem, že to naopak konvenční auta by se měla extra zdanit podle hmotnosti a ujetých kilometrů. Jinými slovy, zatáhla se ekologie jako univerzální konečný argument i do debaty, která o ní původně vůbec nebyla. O penězích odvedených za silniční daně, mýtné, parkovné a nejrůznější spotřební daně, které se elektromobilů vesměs netýkají, se v textech příliš nemluví.
Welcome to our campaign!
— Saskatchewanians for Sidewalk Sustenance (@SidewalkTax) October 4, 2021
Visit our website, share our ads, and help us toe the line against pedestrians who think they can walk away without paying their fair share! Learn more at https://t.co/CwXhlMsKab#Sidewalktax #Walkingalloverus #footthebill pic.twitter.com/xowVvCXJbS
A tak tu máme nepříjemnou otázku. Z čeho mají být nahrazovány výpadky státních, provinčních, federálních a různých dalších rozpočtů, pokud považují zastánci elektromobility jakékoliv zpoplatňování či zdanění za zpátečnické? Tady je řešení, navrhované odpůrci právě pro kanadskou provincii – čekat, až dosáhne penetrace elektromobilů určité výše. V tuto chvíli prý jezdí po Saskatchewanu zhruba 600 elektromobilů a jejich zdanění v této fázi by dalšímu rozšiřování prý spíše uškodilo. Jenže je opravdu v pořádku učit elektromobilisty, že je normální žádné daně neplatit? Ne každý si přeci elektromobil kupuje jako osobní oběť ekologii, pořád jde o komfortní prostředek IAD, který zabírá na silnicích stejné místo jako konvenční automobil. A kde do té doby peníze jinak vybrat? Dobře, zvýšíme daně výrobcům a uživatelům spalovacích automobilů. Jenže těch bude přibývat čím dál méně a jednoho dne budou mít zřejmě elektromobily na silnicích majoritu. A koho pak zdanit dále? Není na čase už začít v klidu diskutovat o tom, jakým způsobem se elektromobilisté budou podílet na údržbě infrastruktury? Nebo mají náklady na IAD platit jiní, jen proto, že je elektromobil ekologičtější? Jaký je váš názor?
Souhlas, je potřeba nalákat mnohem více lidí na BEV a potom to zdanit na úroveň spalovacích aut :)
Jde o to, jestli jde státu daní z paliv jen o sanaci pokladny nebo o poplatek za to, že spotřebováváme drahé přírodní zdroje (ropu) a stát musí jejich externality řešit. Podle toho by měl pak dál postupovat. Teď to vypadá, že daň z paliv je daní jenom pro to, aby stát měl peníze.
Férové by mohlo být, kdyby se přepracoval koncept tak, aby měli všichni jednotnou daň.