Rakouská metropole má podobné cíle, jako ostatní moderní velkoměsta; snížit ekologickou zátěž na svém území, například zaváděním ekologičtějších vozidel MHD. Její výsledky bychom měli pozorně sledovat, protože s námi byla ještě před 103 lety (a 300 let předtím) ve společném státu a její urbanistika i životní rytmus se do značné míry podobají velkým českým městům, především Praze, ale i Olomouci či Brnu. Zejména však proto, že vídeňští představitelé se zjevně nerozhodují bezhlavě a nedávají si nerealistické cíle, spojené s nadměrným zadlužováním.
Ve střednědobých plánech na obnovu a ekologizaci flotily městských autobusů do roku 2027 figuruje pořízení 62 standardních dvanáctimetrových elektrobusů, doplněných desítkou elektrominibusů pro pohyb v nejužším historickém centru. Místo se našlo i pro vodík; tímto palivem budoucnosti má být poháněno dalších 10 autobusů. To se nezdá při celkové flotile více než 400 autobusů jako příliš ambiciózní plán, jenže tato opatrnost má své důvody. Dosavadní testování pěti standardních jednodílných elektrobusů totiž sice prokázalo, že jde o vyspělá vozidla, schopná bez sebemenších problémů plnit náročné požadavky kapacitní dopravy osob v téměř dvoumilionové metropoli, ovšem s jedním nedostatkem. Zřejmě tím hlavním. Jejich dojezd totiž zatím není takový, aby dokázala celý den sloužit bez zdlouhavého dobíjení, a tak by musela být během dne nahrazována dalšími vozidly, připravenými k jízdě. A to by znamenalo rozšířit flotilu o dalších 273 vozidel a vybudovat pro ně zázemí. Což není podle ředitele vídeňského dopravního podniku Wiener Linien Steinbauera hospodárné ani ekologické.
Na plánech Wiener Linien to nic nemění, ovšem výrobci se budou muset vynasnažit, aby splnili jeho požadavky ohledně dojezdu. Už na to mnoho času nemají. Aktuálně probíhá také test vůbec prvního kloubového elektrobusu ve vídeňských ulicích, konkrétně jde o Mercedes-Benz eCitaro G. Vyráží na linky 14A, 15A a 66A jižně od centra zhruba v pracovní době (7–16 hodin), na každé z nich tráví tři dny. Poslední výjezd je plánován na 22. června.
Kloubový elektrobus Mercedes-Benz eCitaro G měří 18 125×2 550×3 400 mm, obsaditelnost činí 131+1 osob. Pohánějí jej dva elektromotory ZF AVE umístěné u nábojů kol, každý po 125 kW (170 k) a 485 Nm, napájené sedmi pevnými bateriovými moduly, z nichž každý nabízí kapacitu 63 kWh. Celkový součet tedy činí 441 kWh. Uvidíme, zda to Vídeňským postačí.