Vídeň elektrifikuje ve velkém. Objednala flotilu elektrobusů a buduje infrastrukturu

1
Vídeň elektrifikuje ve velkém. Objednala flotilu elektrobusů a buduje infrastrukturu
Fotografie: Daimler Truck
  • Rakouská metropole se pustila do snižování lokálních emisí z MHD
  • Buduje zázemí + servisní i nabíjecí kapacity pro elektrobusy
  • Elektrobusy ve velkém vyjedou už napřesrok

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien oznámil nákup celkem 70 bezemisních autobusů, které do roku 2025 nasadí do provozu na pravidelných linkách. Devět tras bude kompletně převedeno na elektrický provoz, desátou bezezbytku obslouží vodíkové autobusy. Za tím účelem přestavuje někdejší odstavnou plochu autobusů v Siebenhirtenu za zhruba 40 milionů eur (975 milionů korun) na kompetenční centrum s parkováním pro 50 elektrobusů. Opravny ve vídeňské čtvrti Spetterbrücke budou vybaveny nabíjecími stojany, vzniknou rovněž tři rychlonabíječky na trasách, to vše za dva miliony eur (49 milionů korun). A konečně do flotily začnou počínaje příštím rokem přibývat elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro a vodíkové Solaris Urbino Hydrogen za 48 milionů eur (1,17 miliardy korun), z čehož 22 milionů eur (536 milionů korun) uhradí vláda formou dotací.

Celkem 60 12metrových elektrobusů Mercedes bude dodáváno do roku 2025, každý z nich dostane baterii typu NMC 3 s velkorysou kapacitou 392 kWh, nabíjecí pantograf a schopnost nabíjet se příkonem až 300 kW. Napájeny budou s využitím stávajících rozvodů pro tramvaje a metro. Zajímavostí je, že stejný typ elektrobusu si objednal i dánský dopravce Vikingbus, který s ním bude mj. obsluhovat meziměstskou linku Køge–Stevn, na níž vozidlo najezdí přes 500 km denně. To bylo donedávna pro elektrobusy nepředstavitelné.

Solaris Urbino Hydrogen a Mercedes-Benz eCitaro
Vídeň chce být do roku 2040 bezemisní, elektrické autobusy mají být významným prostředkem k dosažení smělého cíle

Vodíkové autobusy Solaris využijí již existující veřejnou plničku v garážích Leopoldau, kterou vybudovaly společnosti Wiener Netze a Wien Energie a pohání ji ze 100 % obnovitelná energie. Každý z deseti autobusů poveze na střeše pět tlakových zásobníků o celkovém objemu 1 560 l, které budou napájet palivový článek o výkonu 70 kW. Vůz tak dojede na jedno naplnění 400 km, i když si bude topit elektricky skrz tepelné čerpadlo, nikoliv přídavným naftovým agregátem.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Vídeň je docela zelená už dnes + cyklostezky a cyklopruhy, jednoznačně pochopili, že chodci a cyklisti mají ve městě přednost před individuální osobní dopravou. Jestli k tomu ještě vymění diesel busy za elektro...paráda. Je mi jasný, že to nebude hned, ale když srovnáte přístup....Je to už důvod, proč neuvažovat o smradlavé Praze bojující proti cyklistům ve městě...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze