Nová vídeňská e-taxi se umí dobíjet zcela bez kabelu. Vše obstará jednoduchá věc

Nová vídeňská e-taxi se umí dobíjet zcela bez kabelu. Vše obstará jednoduchá věc
Fotografie: Nicole Viktorik, se svolením autora
  • O nabití vozidel se postará integrovaná podložka v zemi
  • Celý nabíjecí proces je plně automatický
  • Automatizované nabíjení vozidel taxi je k vidění ve Vídni

Nejnovější taxíky ve Vídni na elektrický pohon k dobíjení nepotřebují žádné kabely či nabíjecí sloupky. Díky inovativní a praktické novince jim stačí zaparkovat nad speciální nabíjecí podložkou. Nenápadná deska na parkovacím místě nezabírá místo navíc, stejně jako nenarušuje veřejný prostor. Taxík čekající na zákazníky zaparkuje na stanovišti taxislužby a začne se nabíjet. Řidič nemusí vylézat z vozu, vytahovat ani zapojovat žádný kabel. Stačí pouze stisknout tlačítko na přístrojové desce, z podvozku se vysune nabíjecí konektor a automaticky se připojí k nabíjecí podložce pod vozem. Přesně tak vypadá nový druh nabíjení elektrotaxíků, který se od podzimu začal objevovat v ulicích Vídně.

Nová stanoviště taxislužby se obejdou zcela bez tradičních dobíjecích sloupků nebo nadzemních ovládacích skříněk. Dobíjení totiž probíhá přes nenápadnou podložku Matrix Charging, která má své místo přímo na povrchu parkovacího místa. První z osmi plánovaných stanovišť s kapacitou pro sedm vozů zprovoznila Vídeň u fotbalového stadionu Ernst-Happel-Stadion. Další trojice stanovišť pro šest až osm vozů vyroste blízko okružní cesty Ringstraße, jedno pro 11 aut pak jižně od hlavního nádraží. Další tři nejvhodnější místa Vídeň nyní analyzuje. Do ulic Vídně celkem vyjede 56 nových taxivozů vybavených potřebnou technologií.

Ta umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW. Projekt eTaxi Austria se vedle Vídně rozjíždí i ve Štýrském Hradci, kde se objeví desítka automobilů a dvojice stanovišť. Příslušný vozový park v obou největších rakouských městech se bude skládat z vozů Volkswagen ID.44 a Hyundai Ioniq 5. Technologii Matrix Charging vyvinula rakouská firma Easelink. „Jedná se o největší projekt elektromobility s automatickým nabíjením na světě,“ uvedl ředitel společnosti Hermann Stockinger. Na řešení bezbariérové nabíjecí infrastruktury pro městské oblasti se podílelo více než 30 partnerů, na financování přispěl i klimatický fond rakouského ministerstva.

Ve Vídni se vedle radnice a městské hospodářské komory zapojil například i městský energetický podnik Wien Energie, který slibuje, že nové vídeňské taxíky bude pohánět pouze energie z obnovitelných zdrojů. „Taxíky jsou důležitou součástí osobní dopravy ve Vídni. Díky aktuálnímu projektu podporujeme elektrifikaci taxislužeb ve Vídni, z čehož bude těžit celé město i jeho obyvatelé,“ doplnil městský radní pro ekonomiku a finance Peter Hanke. Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musí mít bezemisní pohon.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze