Rakouská metropole patřila ještě před pár lety k městům, kde sdílené elektrokoloběžky vytvářely značný chaos, podobně jako v Praze. Stroje odstavené uprostřed chodníků komplikovaly pohyb chodcům a vyvolávaly tisíce stížností. Dnes je ale situace jiná – město totiž nastavilo přísná pravidla, která změnila podmínky fungování služeb, a výsledkem jsou uklizené chodníky i bezpečnější prostředí.
„Mým cílem bylo ukončit zcela nepřijatelný chaos s elektrokoloběžkami v našem městě. Nikdo nechce, aby se válely po ulicích a zároveň představovaly nebezpečné překážky. Naše rozsáhlá a přísná opatření fungují, děkuji všem, kdo se na nich podílejí – od městské kontroly parkovacích míst (Parkraumüberwachung) přes tým pro okamžité zásahy až po odtahovou skupinu magistrátního oddělení pro odpadové hospodářství MA 48,“ uvedla radní pro mobilitu Ulli Sima.
Před dvěma lety Vídeň zavedla novou regulaci, která změnila pravidla hry. Koloběžky už není možné odstavovat na chodnících, ale pouze na vyhrazených parkovacích místech nebo ve stojanech. Počet takových míst narostl ze 30 na 400 po celém městě. Zároveň radnice omezila celkový počet koloběžek – z původních devíti tisíc na méně než čtyři tisíce, a místo devíti provozovatelů nyní působí jen dva.
Součástí opatření jsou také přísnější technické požadavky – každá koloběžka musí mít směrovky, dvě nezávislé brzdy, zvonek, stabilní stojánek a registrační značku pro snadnou identifikaci. Město rovněž vymezilo zakázané zóny v okolí nemocnic či tržišť a zavedlo zóny pomalé jízdy v obytných čtvrtích. Na dodržování pravidel dohlíží jak městská kontrola, tak samotní provozovatelé, kteří nesmí nechat nesprávně odstavený stroj na ulici.
A data mluví jasně. Zatímco krátce po zavedení nových pravidel město každý měsíc řešilo až sedm tisíc stížností, letos v červnu jich bylo pouze 127. Za dva roky Vídeň zahájila kolem 52 tisíc správních řízení a udělila desítky vysokých pokut. Trend je však pozitivní – chodníky jsou opět průchozí a město se stalo příkladem, jak lze sdílenou mobilitu zkrotit.
Připomeňme, že podobný problém se sdílenými elektrokoloběžkami řeší i česká metropole. Hlavní město proto v dubnu oznámilo, že připravuje zásadní změnu pravidel, která by sdíleným koloběžkám v Praze vystavila stopku úplně. „Od začátku volebního období vnímáme řešení sdílených elektrokoloběžek jako prioritu. Nově budou muset provozovatelé sdílené mikromobility buď přistoupit na smluvní podmínky města, anebo budou jejich dopravní prostředky odstraněny z ulic jako nelegální,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.


