Hlavní město oznámilo, že chystá zásadní změnu v regulaci provozu sdílené mobility. Městská společnost Technická správa komunikací (TSK) připravila návrh, na jehož základě bude umístění sdílených dopravních prostředků do parkovacích míst povoleno pouze pro jízdní kola a elektrokola. Co je důležité zdůraznit, sdílené elektrokoloběžky tuto možnost mít nebudou.
Elektrické koloběžky musí z kola ven!
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) April 18, 2025
Nedodržují se pravidla jejich používání, dělají nepořádek ve veřejném prostoru a roste počet nehod.
Šancí na nápravu bylo několik, ale nestalo se.
Už je toho dost! pic.twitter.com/t1uhKrvqlf
„Od začátku volebního období vnímáme řešení sdílených elektrokoloběžek jako prioritu. Nově budou muset provozovatelé sdílené mikromobility buď přistoupit na smluvní podmínky města a dodržovat je, anebo budou jejich dopravní prostředky odstraněny z ulic jako nelegální. Nejde o plošnou zákazovou vyhlášku, jak navrhoval nedomyšlený návrh městské části Praha 1, protože vyhláška by totiž dopadala i na motorové koloběžky, vlastněné jednotlivými obyvateli Prahy, které problémy nezpůsobují. Ty problémy jsou totiž spojené hlavně se sdílenými elektrokoloběžkami, které fungují jako turistická atrakce, jejíž zákazníci jsou mnohdy pod vlivem alkoholu,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Nově navržené smlouvy založené na principu „open house“ mají zajistit rovné podmínky pro všechny způsobilé provozovatele sdílených kol a elektrokol, už ne ale elektrických koloběžek. Návrh přitom vychází z jednotného postoje tří ministerstev a připravila jej městská firma TSK ve spolupráci s právníky. V květnu o něm má hlasovat Rada hlavního města. Provozovatelé by pak byli povinni dodržovat přísná pravidla, platit poplatky, sdílet anonymizovaná data a parkovat jen na určených místech, přičemž dohled by měla zajistit právě městská firma TSK. Nové nastavení smluvních vztahů by pak nahradilo i původní memoranda o spolupráci s firmami Rekola a Nextbike.
„Sdílená doprava je moderní fenomén, ale nemůže být na úkor bezpečnosti a pořádku v ulicích. Nová úprava jasně rozlišuje mezi udržitelnou mikromobilitou a tím, co Pražanům dlouhodobě vadí – neukázněným provozem sdílených elektrokoloběžek. Jsem rád, že se daří nalézat systémové řešení s podporou napříč koalicí i odbornými institucemi. Jde o opatření, které je férové, vymahatelné a respektuje potřeby města i jeho obyvatel,“ doplňuje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

