Praha oznámila, že končí se sdílenými elektrokoloběžkami. Od příštího roku zůstanou ve městě jen sdílená kola a elektrokola. Radní hlavního města totiž schválili nový rámec pro provozování sdílené cyklomobility, který sjednocuje pravidla pro všechny provozovatele a stanovuje jasné podmínky pro fungování služeb.
Klíčovou změnou oproti dosavadní praxi je vyloučení sdílených koloběžek ze systému. Ty podle města dlouhodobě způsobovaly problémy – od kolizí s chodci po blokování chodníků. „Sdílenou mobilitu v Praze chceme rozvíjet tak, aby byla bezpečná a ohleduplná k chodcům i městu. Proto zavádíme jednotná a vymahatelná pravidla pro kola a elektrokola, s povinným parkováním na vyznačených místech a jasnou odpovědností provozovatelů. Sdílené elektrokoloběžky do systému nezařazujeme; změna se netýká soukromých koloběžek Pražanů. Cílem je pořádek v ulicích a přehledná, udržitelná doprava,“ řekl primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.
„Elektrokoloběžky se v minulosti často používaly ne jako dopravní prostředek, ale spíš jako turistická atrakce, a to často v místech, kde neměly co dělat — v parcích, na chodnících nebo v pěších zónách. Zavedením nového systému chceme podpořit udržitelnou dopravu a zároveň zajistit pořádek ve veřejném prostoru,“ uvedl I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Nový systém bude fungovat v režimu tzv. open house, který umožní vstup novým provozovatelům za transparentních podmínek. Ti uzavřou s městem jednotnou smlouvu prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) a budou povinni zajistit parkování výhradně na vyznačených místech, technickou způsobilost kol a pravidelný servis. Stávající memoranda se společnostmi Rekola a nextbike budou vypovězena k 30. červnu 2026, poté přejde celý systém pod jednotný rámec.
Změna navazuje na předchozí snahy o regulaci koloběžek, které se poprvé projednávaly už v červnu 2025. Tehdy návrh neprošel, nyní však získal většinovou podporu. Od 1. ledna 2026 tak v Praze skončí éra sdílených elektrokoloběžek. „Díky jednotnému systému získáme větší kontrolu, možnost vyžadovat odpovědnost od provozovatelů a efektivně řešit problémy s nepořádkem a bezpečností. Zároveň chceme, aby se do systému mohli zapojit i noví provozovatelé za férových a transparentních podmínek,“ dodal Zdeněk Hřib.


