Sdílené koloběžky a kola od Lime dostávají v Praze nového digitálního hlídače. Společnost v našem hlavním městě testuje systém Captur, který má pomocí umělé inteligence zajistit, aby stroje nezabíraly chodníky nebo neblokovaly vstupy do budov. Jezdec totiž musí na konci jízdy koloběžku vyfotit a aplikace v reálném čase vyhodnotí, zda je zaparkovaná správně. Pokud ne, upozorní ho a nedovolí jízdu ukončit.
„Dlouhodobě usilujeme o to, aby naše kola a koloběžky sloužily lidem ve městě a zároveň nepřekážely těm, kdo je nevyužívají. Jsme součástí městského dopravního ekosystému, který stále více potřebuje a využívá alternativy k dopravě autem. Bereme za svůj závazek dělat maximum pro to, aby naši jezdci nedělali problémy ani když jedou, ani když parkují,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „Aby náš jezdec mohl stroj vrátit, vždy ho musí napřed vyfotit. Systém Captur nám pomůže včas odhalit, že není správně zaparkováno – především na to ale upozorní jezdce ve chvíli, kdy parkují, a kdy to ještě mohou napravit – není třeba čekat, až fotku zkontroluje náš pracovník. Jezdci si navíc často jen neuvědomují, že nevhodně zaparkovaná koloběžka může překážet – poučí se a příště už budou úspěšnější.“
Podle dat z více než 70 světových měst, kde je Captur nasazen, se počet případů špatného parkování snížil o 15 %. O 5,5 % klesl i počet výstrah jezdcům, kteří porušili pravidla. V 81 % případů systém správně identifikoval nevhodně odstavenou koloběžku. Technologie se navíc průběžně učí – uživatelé dnes pouze umístí koloběžku do rámečku v aplikaci, kvalitu fotky systém dopočítá sám.
„Systém se průběžně učí a zdokonaluje. Například nyní stačí, když jezdec umístí koloběžku nebo kolo do rámečku, který se mu zobrazí v aplikaci, nemusí řešit kvalitu fotky – systém si stroj sám nasnímá, aby byla zajištěna co největší přesnost. Především se ale při využívání této funkce učí samotní jezdci – s každým dalším zaparkováním dostávají okamžitou zpětnou vazbu, jak parkovat co nejlépe,“ říká Václav Petr. „Právě na edukaci jezdců se dlouhodobě zaměřujeme, protože to je nejlepší způsob, jak dát městu bezproblémový bikesharing, který pomáhá a nepřekáží. V aplikaci jezdce poučujeme nejen o parkování, ale i o specifikách místních dopravních předpisů, které se například v různých evropských metropolích mohou lišit a někteří zahraniční jezdci je nemusí znát.“
Captur vyvinul britský startup stejného jména. Vedle bikesharingu jej využívají i logistické společnosti jako Amazon nebo DHL, případně technologičtí giganti včetně Googlu.

