Nehody na elektrokoloběžkách jsou stále častější. Viníci byli často opilí

Nehody na elektrokoloběžkách jsou stále častější. Viníci byli často opilí
Fotografie: LimeBike
  • Většinou bourají za řídítky elektrokoloběžky muži
  • Loni došlo celkem k 529 nehodám
  • Počet nehod je o 25,7 % vyšší oproti roku 2023

V minulém roce došlo v ČR celkem k 529 nehodám, které souvisely s elektrokoloběžkami. To je 25,7 % více než v předchozím roce a lichotivé nejsou ani následky těchto nehod, protože kromě hromady zraněných si vyžádaly i dva lidské životy. Celkem šlo o 36 těžce zraněných a 402 osob bylo zraněných lehce. Rostoucí popularita elektrokoloběžek se tak odráží i v počtu nehod. Je však důležité zmínit, že ne všechny nehody jsou hlášeny policii. Mnohé z nich se odehrávají mimo veřejné komunikace nebo mají méně závažné následky. Za poslední dva roky bylo v Česku zraněno 799 osob na elektrokoloběžkách, z toho 5 smrtelně. Od ledna 2023 navíc začala Policie ČR rozlišovat nehody cyklistů a koloběžkářů s/bez elektropohonu.

„V tomto období bylo zaznamenáno 950 nehod s účastí elektrokoloběžek. Tyto nehody si vyžádaly 5 lidských životů, 60 těžce zraněných a 734 lehce zraněných. Zajímavé je, že ve většině případů byli zraněni muži (72 %). Navíc 78 % jezdců na elektrokoloběžce nemělo přilbu, což výrazně zvyšuje riziko vážných zranění. Většina nehod (68 %) se stala na místních komunikacích. Elektrokoloběžky nejsou jen dopravním prostředkem pro mladé. Data ukazují, že mezi zraněnými bylo i 5 osob starších 85 let. Nejčastěji však byli zraněni lidé v produktivním věku od 25 do 54 let,“ shrnuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

nehody na elektrokoloběžkách

„V rámci projektu „Bezpečně na elektrokoloběžce“, financovaného z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, byl ve spolupráci s odborníky realizován výzkum, který prokazuje význam užití ochranné přilby při jízdě na elektrokoloběžce. V rychlosti 20 km/h byl pomocí speciálního programu nasimulován pád jezdce z elektrokoloběžky. Výsledkem je nejen simulace, ale i grafické znázornění zatížení působícího na hlavu. Důležité jsou především prahové hodnoty pro pravděpodobnost vzniku zranění. Při jejich překročení nelze vyloučit ani vznik fatálních zranění. Při nasimulovaném pádu byly tyto hodnoty překročeny. Pokud je však užita ochranná přilba, dochází ke ztlumení a přetížení na tuto část těla je nižší. Tedy nedochází k překročení prahové hodnoty pro pravděpodobnost vzniku zranění,“ uvádí Radka Binhaková krajský koordinátor BESIP a autorka projektu Bezpečně na elektrokoloběžce.

Z 799 zraněných osob na elektrokoloběžkách bylo 626 (78 %) shledáno viníky nehod, což je doslova alarmující. U 279 z nich pak byla zjištěna přítomnost alkoholu v krvi, což představuje 45 % z těch, kteří zavinili nehodu a byli zraněni. Nepotěší ani to, že ve 189 případech byla hladina alkoholu nad 1,5 ‰. „Alkohol přispívá ke vzniku nehod se zraněním cyklistů v 7 % případů. Nejčastějšími příčinami jsou nepozornost (46,1 %), nesprávné vyhodnocení situace (13,9 %), vysoká rychlost (+ nepřizpůsobení jízdy 11,3 %) a vědomé nerespektování pravidel silničního provozu (8,7 %). Alarmující je skutečnost, že i přes nulovou toleranci alkoholu za volantem a řídítky v České republice je u téměř poloviny jezdců na elektrokoloběžkách, kteří zavinili dopravní nehodu, zjištěna přítomnost alkoholu – často dokonce s hladinou nad 1,5 ‰,“ doplňuje nehodová data Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze