Mercedes EQS je tady. Je to elektrický luxus s ultradlouhým dojezdem

Kompletní představení
Mercedes EQS je tady. Je to elektrický luxus s ultradlouhým dojezdem
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes EQS je prvním modelem na nové elektrické platformě EVA
  • Má rekordně nízký součinitel odporu vzduchu, výbornou efektivitu a rekordní dojezd
  • Překvapil pouze 400V architekturou, ale přesto má velmi rychlé nabíjení
  • Je větší, než se na první pohled zdá, nabídne výkon přes 500 koní a je nabitý technologiemi

Mercedes EQS byl velmi očekávanou novinkou v rámci připravované elektrické ofenzívy automobilky Mercedes-Benz. Zatímco všechny dosavadní elektromobily, včetně nedávno představeného modelu EQA, vycházely ze standardních modelů na běžných platformách, EQS je přelomový, protože jako první je postavený na nové elektrické platformě EVA. Ta je určena pro luxusní a větší modely a vyjede na ní i připravovaný EQE a SUV verze od obou zmíněných modelů. Do budoucna by ale měly přijít i další velké elektromobily na této platformě. Pravděpodobně včetně vozů značky Maybach.

Mercedes již dopředu avizoval, že jednou z důležitých vlastností platformy je efektivita. A právě u EQS již dříve prozradil, že dojezd dle WLTP bude 770 kilometrů, což je zatím nejdelší oficiální dojezd u sériově vyráběného elektromobilu. Kromě výborné efektivity a rekordního součinitele odporu vzduchu cx=0,20 tomu pomohla i baterie o využitelné kapacitě 107,8 kWh. Mercedes EQS nabídne i variantu s menší baterií, ale tu zatím automobilka neupřesnila.

Mercedes EQS bude mít výkon 333, nebo 524 koní

Mercedes EQS bude k dispozici ve verzích EQS 450+ a EQS 580 4Matic, přičemž první zmíněná má výkon 245 kW a pohon pouze zadních kol. Druhá má pohon všech kol a výkon 385 kW. Mercedes neupřesňuje, ke které variantě se vztahuje udávaný dojezd dle WLTP, ale lze předpokládat, že jde o slabší a úspornější „zadokolku,“ takže u silnější verze bude dojezd nejspíše trochu nižší. Určitě by ale i v případě této verze měl být přes 700 kilometrů. Stejně tak zatím nejsou informace o menší variantě baterie či o tom, zda bude dostupná pro obě výkonové verze, nebo třeba jen pro tu slabší s pohonem zadních kol.

Slabší verze zrychlí na stovku za 6,1 sekund, silnější za 4,3 sekundy. To jsou pěkné hodnoty, ale na nejrychlejší elektromobily to nestačí. Nicméně už víme, že v budoucnu přijde i verze AMG, která nabídne lepší dynamiku. Ostatně, pokud nepotřebujete závodit ve sprintu, pak tyto hodnoty většině řidičů v běžném provozu stačí, stejně jako maximální rychlost, která je u obou verzí elektronicky omezena na 210 km/h. Ani jsme nečekali, že by Mercedes EQS měl být vozem s extrémními parametry v oblasti dynamiky. Bylo jasné, že bude mít solidní dynamiku, ale půjde hlavně o komfort a použité technologie.

Pouze 400V architektura je u EQS překvapením

Překvapením je to, že Mercedes EQS, a tedy i celkově nová platforma EVA, má pouze 400V architekturu. I přesto nabízí velmi vysoký nabíjecí výkon, konkrétně až 200 kW, ale je škoda, že nedokáže využít plný potenciál ultrarychlých nabíjecích stanic, kterých postupně přibývá. Na náš dotaz jsme dostali odpověď, že důležitější než maximální nabíjecí výkon je to, jak dlouho si jej udrží, což více ovlivní nabíjecí výkon. Dovětkem bylo, že je v současné době 400V architektura dostačující. S prvním argumentem lze souhlasit a jsme zvědavi, jaká bude nabíjecí křivka Mercedesu EQS, ale podle nás by automobilka, jako je Mercedes, měla myslet více do budoucna.

Nejluxusnější elektromobil je tu! Vše o Mercedes EQS

Kromě již zmíněného výkonu nabíjení udává Mercedes i maximální výkon rekuperace, který činí u slabší verze 186 kW, u silnější dokonce 290 kW, což je opravdu velmi dobrá hodnota, která také pomůže efektivitě. Kombinovanou spotřebu dle WLTP uvádí automobilka od 15,7 kWh/100 km u slabší verze až po 21,8 kWh/100 km u silnější verze. A to jsou vzhledem k velikosti auta opravdu výborná čísla. Palubní nabíječka je standardně 11kW, ale volitelně může mít i 22 kW. Na rychlonabíjecí stanici se Mercedes EQS nabije na 80 % za 31 minut a za 15 minut nabíjení přidá 300 kilometrů dojezdu u úspornější verze, přičemž u silnější s pohonem všech kol je to o pouhých 20 kilometrů méně.

Mercedes EQS je větší, než se zdá

Mercedes EQS sice vypadá kompaktněji než standardní třída S, ke které má být EQS elektrickým ekvivalentem, ale je to jen iluze, která je způsobena sportovněji tvarovanými proporcemi karoserie typu liftback. Délka karoserie je totiž přes 5,2 m, šířka bez zrcátek 1,93 m a výška 1,5 m. Vnější rozměry tedy opravdu odpovídají třídě S. Zavazadlový prostor má objem 610 litrů, což bychom také podle pohledu nečekali, a díky karoserii liftback k němu bude lepší přístup. Dalším zklamáním ale je, že nemá přední kufr, jak bychom u moderního elektromobilu na elektrické platformě čekali.

Mercedes-Benz EQS - rozměry

Pod kapotou bude „technologické centrum“

Právě k přednímu kufru, tzv. „frunku,“ směřoval také náš dotaz. Bylo nám řečeno, že EQS nabídne velký kufr vzadu, ve kterém je i přihrádka pro uložení kabelů, a navíc prostor pod kapotou posloužil pro uložení použitých technologií. Například je zde velmi účinný vzduchový filtr, který čistí vzduch, jenž jde do kabiny. Argument chápeme, ale vadou na kráse to určitě je, protože ze zkušeností víme, že není příjemné, když z plného zavazadlového prostoru musíte vyndávat nabíjecí kabely. Alespoň malý prostor vpředu, právě na kabely, by se tedy určitě hodil.

Zajímavé je, že kapotu uživatel ani nemůže otevírat. Dělá to pouze odborný personál v autorizovaném servisu – například při výměně vzduchového filtru. Pokud uživatel vozu potřebuje dolít kapalinu do ostřikovače, slouží k tomu servisní klapka na levém předním blatníku.

Obří displej Hyperscreen a aktualizace OTA

Když už jsme u technologií, Mercedes již dříve ukázal interiér, ve kterém můžete mít za příplatek 56palcový Hyperscreen, tedy zdánlivě displej přes celou šířku interiéru, který je složen z několika zobrazovačů. samozřejmostí je pak špičkový infotainment MBUX, který podle nás nemá konkurenci a se zmíněným Hyperscreenem se posune ještě o úroveň výše. Takže to je něco, na co se opravdu těšíme. A když už jsme u infotainmentu, Mercedes EQS je prvním vozem značky s bezdrátovými aktualizacemi OTA.

Navigace počítá trasu dynamicky podle mnoha faktorů, například aktuální dopravní situace, změny stylu jízdy nebo podle potřeby zastávek na nabíjení. U nabíjecích stanic, které to podporují, pak u Mercedesu EQS nemusíte přikládat žádný čip, ale stačí připojit kabel a auto se samo autorizuje. Navigace také ukazuje očekávaný stav baterie po dojezdu do cíle bez nabíjení, stejně jako předpokládanou cenu nabíjení na určité stanici.

Uvnitř samozřejmě EQS hýčká posádku komfortními prvky, které důvěrně znají majitelé Mercedesu třídy S, ale ostatní často netuší, co vše je v autě možné. Za zmínku stojí například zavírání všech čtyř dveří pomocí elektromotorů, které znají jen majitelé těch nejluxusnějších aut. Interiér vypadá opravdu luxusně, ostatně posuďte sami podle fotografií. A kromě zmíněného velkého displeje vpředu mají i cestující na zadních sedačkách k dispozici své displeje.

Mercedes-Benz EQS

Zajímavým technologickým prvkem jsou i natáčecí kola na zadní nápravě, která se mohou natočit standardně o 4,5 stupně, za příplatek pak až o 10 stupňů. Díky tomu se více než pětimetrové auto otočí na průměru 11,9 m, respektive s desetistupňovým natočením stačí ještě o metr méně. To jsou hodnoty běžné pro mnohem menší vozy. Takže manévrování s tímto velkým liftbackem bude mnohem jednodušší, než by se na první pohled zdálo.

Za zmínku stojí i digitální LED světla, která mají tři velmi výkonné moduly v každém světle a na směřování světla je v každém světle 1,3 milionu mikro-zrcadel, takže adaptivní přední světlomety zvládnou vykreslit obraz o rozlišení 2,6 milionů pixelů. O to, aby řidič dobře viděl a zároveň neoslňoval ostatní účastníky provozu, je tedy postaráno nejlépe, jak to jde. A pokud jde o bezpečnost, EQS má spoustu moderních bezpečnostních a asistenčních systémů.

Jde o technologicky velmi zajímavé auto a těšíme se, až si ho budeme moci vyzkoušet a přinést vám jeho test. Kdy ale EQS dorazí na trh a jaká bude jeho cena, to zatím nevíme. Předpokládá se však, že bude začínat na ceně okolo 100 tisíc eur, tedy 2,6 milionech Kč. Více informací se nejspíše dozvíme velmi brzy.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 780 km
Cena od3 085 500 Kč

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 585 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 524 koní, točivý moment: 855 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 676 km
Cena od3 914 350 Kč
Související články