Již dříve kolega Marek testoval spotřebu provedení iV 80, které bude dle našeho názoru asi nejčastější volbou těch, kteří týdně najedou větší porci kilometrů. Jenže zatímco tehdy panovaly v době testu celkem přijatelné podmínky a teploty neklesaly k nule, v rámci testu nejslabšího provedení s využitelnou kapacitou baterie 58 kWh to bylo o poznání horší. Teoretický dojezd vozu je podle WLTP 390 kilometrů, jak se ale dle našeho měření ukázalo, tento údaj je v zimě čistá utopie.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km |
Cena od | 1 239 900 Kč |
Cena testovaného vozu činí v základu 1 124 900 Kč, ale jak se dalo očekávat, jelikož se jedná o novinářský kus, výsledná cifra byla dále navýšena o 156 500 Kč v rámci příplatků. Díky tomu se jednalo o velmi slušně vybavené středně velké SUV, které pojme s přehledem pětici cestujících a nabídne jim příkladný komfort. Jak je na tom ale nejslabší verze z nabídky po stránce průměrné spotřeby? Vůz jsme pečlivě projeli po různých typech silnic a odlišnými rychlostmi a na výsledky se můžete podívat níže.
Palubní počítač Škody Enyaq iV 60 ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 4 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 15,65 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 19,55 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na velmi vysokou hodnotu 24,75 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 25,91 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 202 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 22 kilometrů a spotřeba tam byla 18,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test 23,65 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na plnou kapacitu baterií Škoda Enyaq iV 60 odebrala 52,346 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 25,91 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 22 km) | 18,4 kWh/100 km | 315 km |
Mimo město (90 km/h) | 15,65 kWh/100 km | 370 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 19,55 kWh/100 km | 296 km |
Dálnice (130 km/h) | 24,75 kWh/100 km | 234 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,8 kWh/100 km | 308 km |
Celý test (202 km) podle nabíjení | 25,91 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo hodnoty 4 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 2 až 7 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 58 kWh.
Komentář autora:
Škoda Enyaq ve své nejslabší verzi iV 60 je elektromobilem pro nenáročné řidiče. Jak ukazují výsledky, nejmenší baterie s sebou přináší i poměrně podprůměrný dojezd, a to hlavně na dálnicích. Pokud se k tomu přidá chladné zimní počasí a požadavek řidiče na průměrný tepelný komfort, Enyaq iV 60 neujede více jak 200 km při potřebě delšího dálničního přesunu. S lehčí nohou na „plynovém“ pedálu se dá s vozem ujet i 270 km, ale to je maximum, na které v zimním období dosáhnou ti nejlepší z nejlepších. Kdo by pak snad chtěl využít maximální potenciál verze 60, nejvyšší maximální rychlost je zde elektronicky omezena na 160 km/h. V tomto tempu pak baterie nabídne dojezd sotva 150 km.
Největší elektrický vůz Škoda Auto současnosti naštěstí nabízí i silnější varianty, které mají i delší dojezd. Již brzy se můžete například těšit na test vrcholné verze iV 80x Sportline. Enyaq je ale sám o sobě hodně povedeným rodinným přepravníkem, jehož největším nedostatkem je v případě verze iV 60 samotná baterie. Testovaný vůz mohu pochválit za hravý podvozek, jenž se umí výborně vypořádat i s ostřejšími nerovnostmi.
Naopak zamrzí fakt, že u vozu nejde nijak deaktivovat (nebo omezit) systém prokluzu kol ASR. V případě zapadnutí v hlubším sněhu nebo blátě tak má řidič smůlu. Baterie vozu se dají nabíjet výkonem až 100 kW a v rámci příplatků lze zakoupit i tepelné čerpadlo. K dispozici je i nastavitelná míra rekuperace elektrické energie, kterou lze ovládat skrze pádla pod volantem. Nechybí ani její automatický režim, kdy se vůz řídí provozem před sebou a také mapovými podklady navigace.
Foto: Roman Havlín