Jaká je reálná spotřeba Škody Enyaq iV 60 v běžném provozu?
test

Jaká je reálná spotřeba Škody Enyaq iV 60 v běžném provozu?

Zaostřeno na spotřebu
7

První elektrické SUV Škoda Auto je k dostání v několika variantách. My jsme se nyní podívali na tu nejslabší, která nese označení iV 60, nabízí pohon zadní nápravy a výkon 180 koní. Jak si vedl nejzákladnější Enyaq v testu spotřeby, který mu díky poměrně nízkým teplotám a častému sněžení nic nedaroval?

Již dříve kolega Marek testoval spotřebu provedení iV 80, které bude dle našeho názoru asi nejčastější volbou těch, kteří týdně najedou větší porci kilometrů. Jenže zatímco tehdy panovaly v době testu celkem přijatelné podmínky a teploty neklesaly k nule, v rámci testu nejslabšího provedení s využitelnou kapacitou baterie 58 kWh to bylo o poznání horší. Teoretický dojezd vozu je podle WLTP 390 kilometrů, jak se ale dle našeho měření ukázalo, tento údaj je v zimě čistá utopie.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon132 kW, , točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW,
Spotřeba?, dojezd: 390 km
Cena od1 059 900 Kč

Cena testovaného vozu činí v základu 1 124 900 Kč, ale jak se dalo očekávat, jelikož se jedná o novinářský kus, výsledná cifra byla dále navýšena o 156 500 Kč v rámci příplatků. Díky tomu se jednalo o velmi slušně vybavené středně velké SUV, které pojme s přehledem pětici cestujících a nabídne jim příkladný komfort. Jak je na tom ale nejslabší verze z nabídky po stránce průměrné spotřeby? Vůz jsme pečlivě projeli po různých typech silnic a odlišnými rychlostmi a na výsledky se můžete podívat níže.

Palubní počítač Škody Enyaq iV 60 ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 18,8 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 4 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 15,65 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 19,55 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na velmi vysokou hodnotu 24,75 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 25,91 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 202 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 22 kilometrů a spotřeba tam byla 18,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test 23,65 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na plnou kapacitu baterií Škoda Enyaq iV 60 odebrala 52,346 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 25,91 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 22 km) 18,4 kWh/100 km 315 km
Mimo město (90 km/h) 15,65 kWh/100 km 370 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 19,55 kWh/100 km 296 km
Dálnice (130 km/h) 24,75 kWh/100 km 234 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 18,8 kWh/100 km 308 km
Celý test (202 km) podle nabíjení 25,91 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo hodnoty 4 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 2 až 7 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 58 kWh.

Komentář autora:

Škoda Enyaq ve své nejslabší verzi iV 60 je elektromobilem pro nenáročné řidiče. Jak ukazují výsledky, nejmenší baterie s sebou přináší i poměrně podprůměrný dojezd, a to hlavně na dálnicích. Pokud se k tomu přidá chladné zimní počasí a požadavek řidiče na průměrný tepelný komfort, Enyaq iV 60 neujede více jak 200 km při potřebě delšího dálničního přesunu. S lehčí nohou na „plynovém“ pedálu se dá s vozem ujet i 270 km, ale to je maximum, na které v zimním období dosáhnou ti nejlepší z nejlepších. Kdo by pak snad chtěl využít maximální potenciál verze 60, nejvyšší maximální rychlost je zde elektronicky omezena na 160 km/h. V tomto tempu pak baterie nabídne dojezd sotva 150 km.

Největší elektrický vůz Škoda Auto současnosti naštěstí nabízí i silnější varianty, které mají i delší dojezd. Již brzy se můžete například těšit na test vrcholné verze iV 80x Sportline. Enyaq je ale sám o sobě hodně povedeným rodinným přepravníkem, jehož největším nedostatkem je v případě verze iV 60 samotná baterie. Testovaný vůz mohu pochválit za hravý podvozek, jenž se umí výborně vypořádat i s ostřejšími nerovnostmi.

Naopak zamrzí fakt, že u vozu nejde nijak deaktivovat (nebo omezit) systém prokluzu kol ASR. V případě zapadnutí v hlubším sněhu nebo blátě tak má řidič smůlu. Baterie vozu se dají nabíjet výkonem až 100 kW a v rámci příplatků lze zakoupit i tepelné čerpadlo. K dispozici je i nastavitelná míra rekuperace elektrické energie, kterou lze ovládat skrze pádla pod volantem. Nechybí ani její automatický režim, kdy se vůz řídí provozem před sebou a také mapovými podklady navigace.

Foto: Roman Havlín

skoda-enyaq-2020
Klady
  • nízká spotřeba ve městě
  • na výběr je několik úrovní rekuperace
  • možnost přikoupení tepelného čerpadla
Zápory
  • s nízkými venkovními teplotami rapidně klesá dojezd
  • na dálnici se spotřeba začne enormně zvyšovat
Diskuze ke článku
František Hájek
František Hájek
Test v pořádku.realita výše dojezdu bude s počty cyklú a stárnutím jen už klesat.nic překvapivého.Návratnost investice do tohoto auta v podobé levného provozu je mizivá.Kdo si to koupí musi se holt obrnit trpélivostí jak u času strávených u nabíječek.neskutecné mizerným dojezdem a špatnou akcelerací při vyšších rychlostech.Další nezmapované neduhy BEV v podobé bezpečnosti apod.nemá smysl komentovat."No nekupte to když je to tak levný."
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
V článku o testu spotřeby by měly být aspoň základní údaje o typu pneumatik, zda měl vůz tepelné čerpadlo, na kolik byla nastavena teplota v kabině a podobně. Jinak se mi nezdá, spotřeba za daného počasí a velikosti Enyaqu, nijak vysoká. Vnější podmínky se u elektromobilu projevují zásadně do spotřeby.
Jiří Novák
Jiří Novák
:-))))))

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze