Dostali jsme možnost poprvé otestovat omlazené modely XC40/C40 Recharge. Jsou plně elektrické, mají svou vlastní platformu CMA a pro modelový rok 2024 přichází s celou řadou vylepšení. Ty však nejde poznat na první pohled a je potřeba se s oba modely svézt, aby řidič přišel na skrytá kouzla a vylepšení. Oba modely myslí na ekologii, a tak se z nabídky vytrácí klasická kůže. Nyní je k dispozici několik barevných variant interiéru, avšak sedadla u C40 by měla být vždy potažena hrubším textilním potahem, který připomíná na dotek některé hodně luxusní gauče z jednoho nejmenovaného švédského obchodního domu s nábytkem.
Technické parametry Volvo EC40 (2021) Single (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 076 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 175 kW, 238 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,8 kWh / 100 km, dojezd: 476 km |
Cena od | 1 454 000 Kč |
Nejzásadnější změnou je změna koncepce pohonu. Po několika desetiletích se Volvo vrací k pohonu zadní nápravy a XC40 a C40 Recharge jsou prvními ukázkami. Základní varianty o výkonu 175 kW (238 k) s jediným elektromotorem nabízejí o 3 % vyšší výkon než předchozí verze s pohonem předních kol. Ve spojení s 69kWh vysokonapěťovou baterií, která dostala lepší chlazení, má Volvo C40 Recharge Single Motor dojezd až 476 kilometrů. U rychlonabíjecích stanic o výkonu 150 kW potrvá nabití z 10 na 80 % přibližně 27 minut. V kombinaci s větší 82kWh baterií, která je dostupná pro verze Single Extended Range, činí výkon soustavy 185 kW (252 k). Model C40 ujede až 581 kilometrů, v reálu jsme se ale přesvědčili, že mnohem skutečnější je cifra o 95 km nižší.
Technické parametry Volvo EX40 (2021) Single Motor Extended (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 075 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 185 kW, 252 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 82 kWh (78 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 575 km |
Cena od | 1 324 300 Kč |
I tak se jedná o velké zlepšení. Větší akumulátor lze nabíjet nově výkonem až 200 kW, což je opět velmi znatelná změna a posun kupředu. Na kratší projížďku jsme si vzali modely C40 Recharge Twin Motor a XC40 Recharge Single Motor. Oba vozy vypadají v kabině vlastně naprosto stejně jako jejich dříve testovaní předchůdci. Lehká změna materiálů v interiéru a křišťálový volič převodovky byly snad jediné dva prvky, které jsme u této dvojice zatím neviděli. A zatímco slabší XC40 ukazovala v základní verzi dojezd 470 km, silnější C40 Recharge se chlubila dojezdem o 75 km nižším. To nás celkem překvapilo, protože z vlastních zkušeností víme, že 408koňové Volvo umělo vyprázdnit baterii po ujetí 310 km, aniž bychom využívali plný potenciál vozu.
Zajímavostí je, že Volvo prodalo poslední model se zadním pohonem v USA již v roce 1998. Tehdy se jednalo o řadu 960, což byl předchůdce dnešní řady S90. Obě elektrické novinky tak navazují právě na tuto legendu. Musíme uznat, že zadní pohon nabízí lehce zábavnější řízení, avšak je tu jedno velké ale. Systém ESP nejde jakkoliv omezit, takže na průlety bokem zatáčkami rovnou zapomeňte. Novinkou je taktéž nový zadní elektromotor s vyšším výkonem a lepší účinností. Výbavu doplňují nová 19" kola a dvě nové barvy karoserie. Zásadní informací je, že Volvo u dvoumotorových modelů přechází pro rok 2024 na asynchronní (indukční) motor o výkonu 147 koní, který je umístěn na přední nápravě. Současně začíná využívat vlastní hardwarové a softwarové ovládání systému motoru.
Čtyřkolky navíc umí v zájmu nižší spotřeby odpojit přední elektromotor. Plný výkon a zátah se tak řidiči naskytne až v případě, že více prošlápne pedál akcelerátoru. Verze s baterií o kapacitě 78 kWh pak používá 27 modulů, každý se čtyřmi skupinami tří paralelně zapojených pouzdrových článků od firmy LG. Výkonnější verze s 82kWh baterií pro změnu ukrývá modul se čtyřmi mnohem většími prizmatickými články CATL. Novinkou je taktéž nastavení systému OPD (One Pedal Driving). Ten lze nově přepnout do automatického režimu, kdy vůz sám hlídá prostor před ním a podle toho reguluje intenzitu brzdění.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz