Hyundai představil svůj přelomový elektromobil Ioniq 5. Co vše umí?

9
Hyundai představil svůj přelomový elektromobil Ioniq 5. Co vše umí?
Fotografie: Hyundai
  • Hyundai Ioniq 5 stojí na nové platformě e-GMP
  • Přináší výhody typické pro čistokrevný elektromobil, nabízí dlouhý dojezd a ultrarychlé nabíjení
  • Nejvýkonnější verze bude mít 300 koní, krouticí moment 605 Nm a pohon všech kol

Přelomový Hyundai Ioniq 5: co vše umí? – první pohled

Společnost Hyundai Motor Company dnes ve virtuální světové premiéře představila CUV střední velikosti s názvem Ioniq 5. Jde o křížence mezi hatchbackem a SUV, ovšem podle tvaru karoserie má blíže k hatchbacku. Ioniq 5 je prvním modelem nové značky Ioniq, založené společností Hyundai a zasvěcené bateriovým elektromobilům.

Ioniq 5 je postaven na nové platformě koncernu Hyundai Motor Group, nesoucí označení e-GMP (Electric-Global Modular Platform), která je pouze pro bateriové elektromobily. Ioniq 5 se díky tomu vyznačuje jedinečnými proporcemi na dlouhém rozvoru a inovativním vnitřním designem s ekologickými materiály na mnoha místech, s nimiž přichází uživatel do kontaktu. Kromě toho nabízí podle automobilky také skvělé výkony ve spojení s ultrarychlým nabíjením a funkcí V2L (Vehicle-to-Load), umožňující nabíjet i jiný elektromobil. Přináší i pokročilou konektivitu a asistenční systémy, což s sebou nese vyšší komfort i bezpečnost. „Ioniq 5 se dokáže přizpůsobit rozličným životním potřebám po celou dobu cesty,“ řekl Thomas Schemera, výkonný viceprezident a globální marketingový ředitel značky. „Je to opravdu první elektromobil, který poskytne nové zážitky díky inovativnímu využití vnitřního prostoru a vyspělým technologiím.

Ioniq je předzvěst nové éry pro design elektromobilů

Progresivní design představuje odklon od dosavadních norem a využívá novou tvůrčí svobodu, kterou designérům poskytuje speciální platforma pro bateriové elektromobily. Nový Ioniq 5 připomíná odvážný styl modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti. Využívá přitom výjimečné prvky z pětačtyřiceti let designu značky Hyundai, aby se jako spojnice mezi minulostí, současností a budoucností stal součástí životních stylů svých zákazníků. Je novou definicí nadčasového designu a tento motiv se bude opakovat i u dalších připravovaných modelů značky Ioniq.

Jedinečný vnější design je charakterizován profilem inspirovaným modelem Pony a rozvorem náprav 3 000 mm, zatímco délka je 4 635 mm, šířka 1 890 mm a výška 1 605 mm. Mimořádně dlouhý rozvor vyžaduje sofistikovanější přístup, aby se předešlo protaženému vzhledu vozu. Cílem bylo vytvořit moderní elektromobil s novými, atraktivními proporcemi. Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je u vozu společnosti Hyundai použita vůbec poprvé. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník je definován tvary s motivem písmene V, na který harmonicky navazují osobitá světla pro denní svícení, vytvářející nezaměnitelnou světelnou kompilaci. Podobná drobná pixelová uskupení jsou rovněž umístěna i na zádi vozidla a přispívají k jedinečnému vzhledu.

Přestože jde o vůz střední třídy, tedy segmentu C, podle automobilky nabízí vnitřní prostor srovnatelný se segmentem D, a to díky extrémně dlouhému rozvoru a efektivnějšímu uspořádání elektrické platformy. Ioniq 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu 531 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší až na téměř 1 600 litrů. Nabízí však ještě větší variabilitu. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 6:4, lze posunout dopředu až o 135 mm. Zákazníci však mají zároveň k dispozici další odkládací prostor v předním kufru o objemu až 57 litrů, což se hodí zejména na nabíjecí kabely, které pak nemusí zabírat místo v hlavním kufru.

Zapuštěné kliky dveří se automaticky vysouvají a přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamické účinnosti. K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází právě v oblasti jeho dveří. Jedná se o další příklad designového stylu „parametrické dynamiky“, který Hyundai poprvé představil v zcela novém modelu Tucson. Široké střešní sloupky C, inspirované studií elektromobilu „45“, dávají Ioniqu 5 originální vzhled, který je snadno rozpoznatelný i z velké dálky.

Kola s optimalizovanou aerodynamikou jsou rovněž připomínkou designového motivu „parametrických pixelů“ a jsou nabízena v mimořádně velkém rozměru s průměrem ráfku až 20 palců. Jedná se o největší kola, jimiž kdy byly elektromobily Hyundai vybaveny. „Nové zážitky mobility pro novou generaci – taková byla od prvního dne mise tohoto projektu. Chtěli jsme hledět k horizontu, ale zachovat základy značky Hyundai,“ řekl SangYup Lee, viceprezident a vedoucí globálního designového centra Hyundai. „Ioniq 5 je novou definicí nadčasovosti, která propojuje naši minulost s přítomností a budoucností.“ Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 5 (2021)

Interiérem se line motiv „životního prostoru“ a nejpozoruhodnějším způsobem ho ztělesňuje pohyblivá středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola spolu s plochou podlahou, pod níž jsou uloženy akumulátory, zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla. Hyundai zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 procent, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované PET lahve nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky. K dispozici jsou tři barevné varianty interiéru.

Hyundai Ioniq 5 nabízí 4 kombinace pohonu

Ioniq 5 se dodává s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu poměrně široké skupiny zákazníků. Zákazníci mají na výběr ze dvou sad akumulátorů s kapacitou 58 kWh / 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor umístěný vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí docela dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h. Na vrcholu nabídky je varianta s pohonem všech čtyř kol (AWD) a baterií o kapacitě 72,6 kWh, poskytující výkon 225 kW a točivý moment 605 Nm. Taková verze se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Nejdelší dojezd pak poskytuje varianta s pohonem dvou kol (2WD) a baterií o kapacitě 72,6 kWh, konkrétně 470 až 480 km dle WLTP. Ioniq 5 navíc může táhnout přívěs o hmotnosti až 1 600 kg.

Ultrarychlé nabíjení a možnost nabíjet druhé vozidlo

Platforma e-GMP, použitá u modelu Ioniq 5, podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 V i 800 V. Platforma nabízí kromě 400V nabíjení standardně také možnost nabíjení s napětím 800 V bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Vícenapěťový nabíjecí systém je patentovanou technologií. První systém svého druhu na světě používá elektromotor a měnič napětí k převodu napětí ze 400 V na 800 V, aby byla zajištěna kompatibilita a stabilita nabíjení. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu Ioniq 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům v tomto případě stačí nabíjet Ioniq 5 jen pět minut pro získání dojezdu 100 km podle WLTP. Přesnou hodnotu maximálního nabíjecího výkonu ale zatím Hyundai neuvádí. A zajímavá bude nejen hodnota maximálního výkonu na stanicích s 800 V, ale také maximální výkon na těch 400V, kterých je zatím většina.

Ioniq 5 nabídne inovativní funkcí V2L, umožňující zákazníkům používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení, například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení, a poslouží tak doslova jako pojízdná nabíječka. Funkce V2L poskytne možnost napájení elektrických spotřebičů s příkonem až 3,6 kW. Zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě a lze ji využívat při zapnutém elektrickém systému vozidla. Další zásuvka V2L je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozidla. Díky měniči mohou uživatelé napájet i vysokovýkonná elektrická zařízení. Vnější zásuvka dodává elektrickou energii i u vypnutého vozidla.

Inovativní konektivita a asistenční systémy pro bezpečnost a komfort

Vyspělé technologie Ioniqu 5 přinášejí ještě lepší digitální uživatelské zkušenosti. Široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha zahrnuje 12" dotykový displej informačního a zábavního systému a 12" digitální přístrojový panel bez kapličky, který si mohou zákazníci individualizovat podle svých požadavků. Ioniq 5 je prvním modelem společnosti Hyundai vybavený vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality (AR HUD), který čelní okno takřka přemění v displej. Ioniq 5 je navíc vybaven novým vývojovým stupněm vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu. Ioniq 5 je prvním modelem společnosti Hyundai s Asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2). Mezi další asistenční systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brždění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), Inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) a Asistent automatického přepínání světel HBA (High Beam Assist).

Ioniq 5 bude nabízen ve vybraných regionech od první poloviny roku 2021 a bude mezi nimi i Česká republika. Na českou cenu si ale ještě budeme muset počkat. Po uvedení modelu Ioniq 5 na trh rozšíří Hyundai produktovou řadu elektromobilů Ioniq o ještě i o sedan Ioniq 6 a velké SUV Ioniq 7.

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie77,4 kWh (72,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km
Cena od1 249 990 Kč
Diskuze ke článku
Jaroslav Polák
Jaroslav Polák
A najednou je ID3 jen chudý příbuzný. Cena kolem milionu a .... nic.
Karel Fabis
Karel Fabis
Jonikvé?To je nová móda to kvé na konci? Nebo se jen opičí po skódě?
Honza Čermák
Honza Čermák
Super upgrade je přední kufr 57 L - na kabely ideál!
Ví se, jak je to s rozměry podlahy kufru při koncových pozicích zadních posuvných sedaček? Např. Enyaq má 1001 mm x 1004 mm při 585L. IONIQ 5 má avizovaných 531L a vzhledem k větší šířce vozu předpokládám, že délka kufru ani po posunutí sedaček dopředu nebude přesahovat 1m jako u Enyaqa.
Honza Čermák
Honza Čermák
Zajímala by mě nabíjecí křivka IONIQ 5 na 400V ultra rychlé dobíjecí stanici. Snad by to mohlo ve špičce přesáhnout alespoň 100kW a nabíjecí čas na 80% kolem 30 min?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze