Jaká je spotřeba Hyundai Ioniq 5 v běžném provozu?
test

Jaká je spotřeba Hyundai Ioniq 5 v běžném provozu?

Zaostřeno na spotřebu
6

Vzhledem ke špičkové efektivitě elektromobilů značky Hyundai byla obecně velká očekávání i od Ioniqu 5, ale po prvních testech se na něj snesla vlna kritiky. Opravdu si ji zaslouží, nebo i Ioniq 5 navazuje na své úsporné předchůdce? Odpověď na tuto otázku dá tento test zaostřený na spotřebu.

Z revolučního modelu značky Hyundai, elektromobilu Ioniq 5, jsme zatím přinesli jen první jízdní dojmy, byť poměrně podrobné. U tohoto vozu se ale hodně diskutuje o spotřebě, zejména dálniční. Tak se pojďme právě na spotřebu podívat pod drobnohledem. Konkrétně u jedné z úspornějších verzí, tedy s pohonem zadních kol. Jelikož jde o verzi Power s větší baterií, je to zároveň varianta s absolutně nejdelším dojezdem.

Revoluční Hyundai IONIQ 5 – první dojmy

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie77,4 kWh (72,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km
Cena od1 249 990 Kč

Hyundai Ioniq 5 má baterii o celkové kapacitě 77,4 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 72,6 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd až 481 kilometrů podle WLTP, a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 16,7 až 17,9 kWh/100 km. Cena startuje na 1 249 990 Kč včetně DPH. Testovaný kus s poměrně bohatou výbavou měl ale určitě vyšší cenu.

Palubní počítač Hyundai Ioniqu 5 ukázal spotřebu 16,3 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hyundai Ioniqu 5 ukázal spotřebu 16,3 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 21 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na krásných 13,6 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 19,4 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 24,5 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 20,2 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 624 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal ještě v letních teplotách, které se pohybovaly od cca 16 do 24 °C, takže v podstatě v ideálních teplotách, i když při slunečném počasí už přicházela ke slovu klimatizace. To příznivě ovlivnilo spotřebu, ale například tu ve městě, kde má topení nebo v tomto případě klimatizace největší vliv, to mírně navýšilo. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 75 kilometrů a spotřeba tam byla 15,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 18,1 kWh/100 km. Celkem Hyundai Ioniq 5 odebral 126,268 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 20,2 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 75 km) 15,68 kWh/100 km 463 km
Mimo město (90 km/h) 13,55 kWh/100 km 535 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 19,35 kWh/100 km 375 km
Dálnice (130 km/h) 24,5 kWh/100 km 296 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 16,3 kWh/100 km 445 km
Celý test (624,2 km) podle nabíjení 20,23 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 20 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 16 až 24 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 72,6 kWh.

Komentář autora:

Elektromobily Hyundai, zejména pak první Ioniq, jsou vyhlášené svojí výjimečnou úsporností. Proto i očekávání od Ioniqu 5 byla v tomto směru velká. Mimo jiné i kvůli tomu, že má revoluční 800V architekturu, která by měla kromě rychlosti nabíjení zvýšit i efektivitu pohonu. I když spotřeba Ioniqu 5 není vzhledem k velikosti auta nijak vysoká, tato velká očekávání se nepotvrdila. Velký díl na tom má ale i to, že Ioniq 5 je opravdu velké auto a svoji daň si vybraly i méně aerodynamické hranatější tvary.

Pokud jde o samotnou jízdu z pohledu úspornosti, funguje auto stejně dobře, jak jsme zvyklí ze základního Ioniqu nebo Kony. Pomocí pádel pod volantem lze volit intenzitu rekuperace a když není potřeba brzdit, lze ji vypnout úplně a dostat auto do režimu „plachtění“, který je v takovém případě nejefektivnější. Pouze na druhém spektru přibyl mód i-Pedal s ještě silnější rekuperací, ve kterém lze auto ovládat pouze jedním pedálem, protože při sundání nohy z pedálu akcelerace vůz brzdí až do zastavení.

A jak je to se spotřebou? Vypadá to, že na vině je skutečně aerodynamika, protože samotná platforma se skutečně zdá být velmi efektivní. V nižších rychlostech, kde se aerodynamika do spotřeby nepromítne tak výrazně, má totiž vůz velmi dobrou spotřebu. Například při 90 km/h vychází na 13,6 kWh/100 km, což je méně než u podobně velkých konkurentů. Se zvyšující se rychlostí ale spotřeba stoupá strměji, takže na rychlostní silnici a dálnici už je mírně vyšší než u podobně velké Škody Enyaq. Je to tedy malá daň za unikátní design, ale pokud nejezdíte denně dlouhé dálniční trasy, nemusí vás ten malý rozdíl trápit. Naopak v kombinovaném provozu vyšel Ioniq o poznání úsporněji než Enyaq, který prošel testem spotřeby nedlouho před ním. Jsem tedy zvědavý, jak bude po stránce spotřeby fungovat Ioniq 6, který bude na stejné platformě, ale půjde o aerodynamický sedan.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

hyundai-ioniq-5-2021
Klady
  • možnost volby intenzity rekuperace
  • velmi nízká spotřeba v nižších rychlostech
Zápory
  • vyšší spotřeba na rychlostní silnici a dálnici
Diskuze ke článku
Víťa Vacek
Víťa Vacek
V Koně jsem najezdil 7kkm, po uvedení na trh to byla jedna z mála variant se slušným dojezdem a z auta jsem byl nadšený. Těšil jsem se na EV čistě vydesignované jako elektrické, ale fakt, že s větší baterkou má menší reálný dojezd než původní Kona je frustrace.
Eva Wildova
Eva Wildova
Baterka o kapacitě 100kWh a není co řešit. Vyplatí se rok, dva počkat, co nabídnou konkurenti. Jsem zvědava na Audi A6.
Dini Dini
Dini Dini
Zvládnul to s menší naměřenou spotřebou, než Tesla Model 3...ale u té Tesly není napsáno, při jaké teplotě test probíhal.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze