Hyundai stejně rychlý jako Porsche? Vyzkoušeli jsme nabíjení Ioniqu 5

4
Hyundai stejně rychlý jako Porsche? Vyzkoušeli jsme nabíjení Ioniqu 5
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Hyundai Ioniq 5 používá novou 800V architekturu
  • 80 % nabití jsme docílili pouze za 20 minut
  • Dosáhli jsme maximálního výkonu 222 kW

Hyundai Ioniq 5 na sebe strhává pozornost vzhledem i technickými inovacemi, které v dané cenové kategorii často nemají obdoby. A platí to i o nabíjení, které jsme měli možnost jako jedni z prvních v Česku naplno vyzkoušet. A výsledek nás v praxi skutečně překvapil.

Hyundai IONIQ 5 – test nabíjení

Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Rozměry4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
Výkon160 kW
Baterie77,4 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)481 km

Hyundai autu nadělil 800V architekturu, což je stále poměrně unikát. Zatím ho v provozu mají jen mnohem dražší auta, jako je Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan. A k čemu to je? Díky 2× napětí oproti běžným elektromobilům dosáhne výrazně vyššího nabíjecího výkonu s menším proudem, což v praxi znamená mnohem rychlejší nabíjení oproti konkurenci, tenčí a lehčí kabely, nižší zahřívání i menší nutnost chlazení.

Hyundai Ioniq 5 (2021)

Hyundai u verze s kapacitou 77,4 kWh (využitelnou 72,6 kWh), kterou jsme měli na test i my, slibuje nabíjecí výkon až 232 kW, což je špička mezi všemi elektromobily. Ioniq 5 používá Li-Pol baterii od SK Innovation místo baterií LG Chem, které má například Kona.

Prakticky okamžitě po zahájení nabíjení vystoupal nabíjecí výkon k 200 kW. Zajímavé je, že takřka zcela vybitá baterie má napětí na článcích 651 V, což je výrazně méně než například Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan také s 800V architekturou. Výkon dále stoupá a ustálí se kolem 210 kW. Ioniq 5 si stabilně bere něco málo přes 300 A. A tím, jak se zvyšuje napětí, zvyšuje se i nabíjecí výkon, přestože proud zůstává víceméně konstantní. Maximálního výkonu jsme dosáhli ve 45 %, a to 222 kW.

Průběh nabíjení

Ve 48 % pak nabíjecí výkon začíná klesat a skokově se sníží na necelých 180 kW. 50 % auto dosáhlo ze 4 % za pouhých 10 minut, což je totožná hodnota jako u špičkového Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan! Za tuto dobu Hyundai nabije 34 kWh, což stačí na 200 kilometrů kombinovaného dojezdu, 260 kilometrů městského provozu, případně téměř 160 kilometrů po dálnici při námi změřené spotřebě kolem 22 kWh/100 km. Hyundai však i dále statečně nabíjecí výkon drží vysoko, vpředu je pak slyšet, jak vůz hodně chladí. Do zhruba 65 % je nabíjecí výkon nad 155 kW, při 70 % pak spadne na 115 kW. Na tuto úroveň se Ioniq 5 dostane na 16 minut, což je opět totožný čas jako u Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan, což jsou výrazně dražší auta. 115 kW drží Ioniq 5 do 80 %, na které se auto nabije za 20 minut.


Při 83 % si Ioniq 5 dává zvláštní přestávku, kdy nabíjecí výkon spadne na zhruba 5 kW po dobu cca 3 minut, jako by auto přemýšlelo, jak dál, nebo dostávalo teplotu níže. Toto jsem viděl i v zahraničních videích a stejně se choval i náš kus. Poté se ale nabíjecí výkon opět zvedl na původních 115 kW, pak nicméně postupně klesá až k 50 kW při 90 %. I přes uvedenou „přestávku“ se na tuto úroveň nabití dostane za rekordních 28 minut, což je nejlepší hodnota ze všech elektromobilů. Ioniq 5 má třeba oproti e-tronu GT nebo Porsche Taycan náskok 5 minut! Nebýt té pauzy, mohlo to být za 25 minut.

Z 4 % do Délka nabíjení Nabito kWh Reálný dálniční dojezd
50 % 10 minut 34 kWh 165 km
70 % 16 minut 49,8 kWh 231 km
80 % 20 minut 57,6 kWh 264 km
90 % 28 minut 65,6 kWh 297 km
95 % 35 minut 69,5 kWh 314 km
99 % 42 minut 73,2 kWh 330 km

Nad 90 % už se pak nevyplatí na ultrarychlé stanici čekat na další nabití, výkon totiž klesne pod 50 kW. Pokud skutečně nepotřebujete maximální dojezd, je lepší nabíjení ukončit. Plného nabití pak Hyundai dosáhne za 45 minut, což je naopak zase o něco horší výsledek než u Taycanu a e-tronu GT, ale stále jedna z nejlepších hodnot mezi elektromobily. Za tuto dobu jsem nabil 73,2 kWh a zajímavé je, že plně nabitá baterie má napětí „jen“ 750 V, nikoliv 800 V, jak by mohla použitá 800V architektura naznačovat.

Hyundai Ioniq 5 (2021)

Závěr je tedy jasný. Hyundai nadělil Ioniqu 5 doslova špičkovou rychlost nabíjení srovnatelnou s 2× dražšími elektromobily, která v dané cenové třidě nemá konkurenci. Auto je tak skvěle použitelné na dlouhé cesty, kde se nabíjecí zastávky počítají doslova na minuty. Než si po 350 dálničních kilometrech odskočíte na toaletu a stihnete si koupit a vypít kávu, je auto už připraveno na dalších 300 dálničních kilometrů.

Diskuze ke článku
Vojtulee M.
Vojtulee M.
Nemyslím si, že jsme před 5 lety čekali, že Hyundai udělá takto povedený elektromobil 👍
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Když už jste si s tím dali tak podrobnou práci, proč jste taky neuvedli kolik kWh bylo dobito/účtováno (kolik jsou ztráty) a kolik nabíjení na ultra rychlé nabíječce stálo (kolik Kč stojí kWh, potažmo km při takovém nabíjení)? Vždyť je to údaj hned u toho....
A také jestli Hyundai dává nějaké info jaké by bylo opotřebení baterie při čistě takovém stylu nabíjení oproti pomalému nabíjení u 800V platformy. Myslím že tohle čtenáře velmi zajímá, mě tedy určitě. Děkuji

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze