Škoda Enyaq iV 80x Sportline
test

Škoda Enyaq iV 80x Sportline

První jízdní dojmy z nejrychlejšího Enyaqu

Škoda Enyaq se začala prodávat ve verzích iV 60 a iV 80 s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nyní ale přichází verze iV 80x, která má motor i na přední nápravě. Díky tomu nabízí pohon všech kol a vyšší výkon. Zároveň s ní přichází i sportovnější verze Sportline. A právě tuto kombinaci jsme měli možnost vyzkoušet.

Není potřeba Škodu Enyaq iV představovat obecně. To už jsme udělali v prvním článku o jízdních dojmech s Enyaqem iV 80 a dělali jsme i on-line prohlídku Enyaqu. Měli jsme ale možnost projet i novou verzi Enyaq iV 80x, navíc ve verzi Sportline. Do té doby, než přijde verze RS, to bude nejsportovnější varianta Enyaqu. Pojďme se tedy podívat, jak jezdí a jestli je opravdu sportovněji zaměřený.

Projeli jsme nejrychlejší Škodu Enyaq iV 80x Sportline

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80x iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 150 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon195 kW, , točivý moment: 425 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 11 kW,
Spotřeba?, dojezd: 495 km
Cena od1 277 900 Kč

Většina vlastností je shodná právě s Enyaqem iV 80. Podívejme se tedy na rozdíly verze 80x a provedení Sportline. Zatímco Sportline můžete mít v kombinaci se všemi variantami Enyaqu, včetně základní iV 60, verze s pohonem všech kol, která nese označení x, je k dispozici pouze v kombinaci s větší variantou baterie o využitelné kapacitě 77 kWh, jež nese označení 80.

Enyaq iV 80x dostal druhý motor, který je na přední nápravě. Díky němu má vyšší výkon, konkrétně 195 kW, a pohon všech kol. Je to tedy v současné době nejvýkonnější motorizace Enyaqu a tato pozice mu zůstane do té doby, než na trh přijde verze RS iV. Ta bude mít 225 kW a samozřejmě také pohon všech kol. Na to si ale počkáme minimálně do konce letošního roku, nebo možná i do začátku roku 2021. Sportline ale není jen designový paket, má také snížený sportovní podvozek.

Sportline poznáte na první pohled podle lesklých černých doplňků, které má klasický Enyaq chromované. Jde například o rámeček přední masky, loga Škoda nebo i nápisy na zádi vozu, tedy nápis Škoda i označení modelu a motorizace. Nevýhoda je, že na černém Enyaqu, který jsem řídil jako první, to úplně zanikne. Uvnitř pak jsou hlavně sportovní sedačky se solidním bočním vedením, karbonový dekor na přístrojové desce i výplních všech čtyř dveří a na přístrojové desce je nad karbonovým dekorem ještě chromovaná linka.

Přední elektromotor se připojuje jen někdy

Ve standardních režimech, tedy Eco a Normal, auto pohání hlavně zadní elektromotor a přední se připojí až při požadavku na vyšší výkon, případně při prokluzu. Jeho připojení má tedy mírné zpoždění, ale při normální jízdě by spotřeba neměla být výrazně vyšší. V podstatě jde pouze o navýšení hmotnosti o cca 90 kg, což způsobuje přední elektromotor a jiné řešení přední nápravy. V režimu Sport ale naopak standardně zabírá i přední elektromotor, takže se hlásí okamžitě, když je potřeba. Také se hned odpojí, pokud není požadavek na vyšší výkon nebo nedochází k prokluzu. Ani zapojení obou motorů údajně nenavyšuje spotřebu výrazně, protože přední zadní motor je synchronní a přední je asynchronní. Jejich sladěním se tedy podle automobilky podařilo dosáhnout vyšší efektivity.

Dost ale teorie, jdu se projet a vyzkoušet to v praxi. Jelikož spotřeba by se ve standardním režimu a při běžné jízdě neměla příliš lišit, zapínám režim Sport, abych vyzkoušel hlavní rozdíl. Jedu 65 kilometrů dlouhý okruh, který vede po okreskách a silnicích I. třídy v poměru přibližně 50/50. Jedu ale poměrně ostře, abych vyzkoušel dynamiku v různých režimech a jízdní vlastnosti v zatáčkách. Úspornost vyzkouším později v testu Zaostřeno na spotřebu.

Hned při manévrování při výjezdu je znát, že Enyaq s pohonem všech kol nemá tak velký rejd jako vozy s pohonem zadních kol na platformě MEB, tedy i základní Enyaq. Důvod je prostý, když je pohon pouze zadních kol, přední náprava je jednodušší a umožňuje větší rejd, než je běžné u konvenčních pohonů. Enyaq s pohonem všech kol se tedy vrací k tomu, na co jsme zvyklí u běžných aut. Přišel tedy o jednu výhodu této platformy, ale zase přidává jiné benefity.

Trakce se projeví až při testu na mokré vozovce nebo sněhu, ale zrychlení je pravdu výrazně lepší. Samozřejmě nedosahuje takových hodnot jako opravdu ostré elektromobily s podstatně vyšším výkonem, ale dynamika je rozhodně nadprůměrná, a to i mezi elektromobily, které mívají lepší zrychlení než vozy s konvenčním pohonem. I když akcelerace s rostoucí rychlostí slábne, Enyaq iV 80 rozhodně umožní i bezpečné předjíždění.

Sportovní podvozek s 21palcovými koly a nízkoprofilovými pneumatikami je velmi komfortní i na rozbitých okreskách. V zatáčkách se pak projeví rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravami, které je prakticky 50:50, a schopnost dávkovat výkon na obě nápravy, takže se vůz chová i při rychlých průjezdech zatáčkami neutrálně. Prací s pedálem akcelerace sice je možné jej dostat do mírného přetáčivého smyku, ale opravdu jen mírného a určitě se nejedná o auto na drifty. V zatáčkách se ani nijak výrazně nenaklání, za což Enyaq vděčí i nízkému těžišti díky baterii v podlaze. Samozřejmě je znát, že Enyaq není zrovna lehké auto, ale zároveň svoji hmotnost úspěšně maskuje, takže se na jízdních vlastnostech neprojevuje tak výrazně, jak bych čekal. V zatáčkách pak oceňuji i sedačku, která opravdu dobře podrží.

Palubní počítač ukazuje v cíli 27,6 kWh/100 km.

Pokud jde o spotřebu, palubní počítač ukazuje v cíli 27,6 kWh/100 km, což není málo a s takovou spotřebou by auto mělo teoretický dojezd jen okolo 280 kilometrů. Je ale potřeba si uvědomit, že jsem jel prakticky celou dobu na režim Sport a auto nijak nešetřil. Když auto i ostrou jízdou dokáže ujet téměř 300 kilometrů, není to úplně špatné. Jak si vede při normální jízdě na horní hranici rychlostních limitů, to vyhodnotím později, až bude možné auto získat do testu Zaostřeno na spotřebu.

Enyaq iV 80x Sportline je povedené auto, které k prostornosti Enyaqu, jenž v pohodě zastane roli rodinného auta, přidává i dobrou dynamiku a solidní jízdní vlastnosti. Samozřejmě jej v tomto směru nelze srovnávat s ostrými sedany ani ostrými elektrickými SUV, ale svižnější jízdy se rozhodně nebojí. Těším se na verzi RS, která by v tomto směru měla být ještě o něco lepší.

Foto: Škoda Auto

skoda-enyaq-2020
Klady
  • skvělé jízdní vlastnosti
  • vylepšená trakce díky pohonu všech kol
  • výrazně lepší dynamika
Zápory
  • menší rejd při otáčení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze