Pokud vám označení EX40 a EC40 nic neříkají, tak vězte, že jde o přejmenované původní modely XC40 a C40. Auta tak nyní hezky zapadají do nové nomenklatury Volva pro elektrické modely, kdy zapadají mezi nejmenší EX30 a největší EX90.
S novým Volvem EX40/EC40 ve Švédsku. Jak jezdí?
Ačkoliv se může navenek díky stejnému designu zdát, že se kromě přejmenování tak moc nezměnilo, opak je pravdou. Pod kapotou jsou změny tak velké, že by klidně mohlo jít o novou generaci auta.
Volvo EX40 (2021) Single Motor Extended (2023)
Rozměry | 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 075 kg |
---|---|
Výkon | 185 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 575 km (WLTP) |
Zvenku stejné,,,
Auta z letošního modelového roku kromě jiného označení zvenku takřka nemáte šanci poznat. Mají však novou pískovou barvu, ve které jsme je také testovali, a novinkou je také paket černé optiky. Jinak je to stále ta stará známá XC40, nyní přejmenovaná na EX40, se vším všudy. Díky konzervativnímu, leč elegantnímu designu auto za 5 let na trhu moc nezestárlo a stále mu to sluší. Hlavním poznávacím znamením oproti spalovací XC40 pak zůstává hlavně zaslepená maska.
Uvnitř úplně jiné
Co se specifikací týče, zde nezůstal kámen na kameni. Volvo se pro letošní modelový rok rozhodlo svoje nejstarší elektromobily řádně vylepšit. EX40 a EC40 jsou nyní efektivnější, dojedou dále, jsou to nově zadokolky, mají rychlejší nabíjení i lepší chlazení. A to zdaleka není vše.
EX40 a EC40 jsou, až na odlišnou záď, identické vozy. Volvo je nabízí ve třech variantách. Základem je zadokolka Single Motor s výkonem 175 kW a menší baterií s využitelnou kapacitou 67 kWh. Tu jsme zatím neměli možnost projet. Další dvě motorizace ale ve Švédsku pro nás připraveny byly.
Střed nabídky tvoří opět zadokolka Single Motor Extended Range, což je varianta s větší baterií s kapacitou 82 kWh (78 kWh), která se dokáže nabít z 10 na 80 % za 28 minut výkonem 200 kW. Dojezd dle WLTP činí až 575 kilometrů, což je skutečně slušná porce. Nová verze s 252 koňmi a pohonem zadní nápravy zrychlí na stovku za 7,3 vteřiny. Spotřebu Volvo udává na úrovni 17 kWh na 100 km
Vrcholem nabídky s až nesmyslně vysokým výkonem je pak Twin Motor Performance, která má až 442 koní (s balíčkem Performance), na stovku zrychlí za 4,3 vteřiny a dojezd přes 530 kilometrů je také výborný.
Varianty s pohonem všech čtyř kol používají nový synchronní PSM elektromotor vyvinutý přímo Volvem na zadní nápravě, na přední pak je nový asynchronní motor, s letošním rokem pak dorazil také nový efektivnější měnič s křemíkovo-karbidovými součástkami. Volvo udělalo i různé aerodynamické úpravy a vše dohromady vedlo k poklesu spotřeby až o 20 % oproti prvním modelům XC40, které byly poměrně žíznivé. Po testovacích jízdách musím potvrdit, že spotřeba je výrazně nižší.
Jiná je také baterie od čínské společnosti CATL s využitelnou kapacitou 79 kWh místo 75 kWh, a to díky větší energetické hustotě a prismatickým článkům. Díky změnám v baterii se podařilo Volvu zvýšit nabíjecí výkon na 205 kW, což je maximum pro 400V auta na běžných ultrarychlých nabíjecích stanicích. Nabíjecí křivka samozřejmě rychle klesá, ale z 10 na 80 % se EX40 a EC40 nabíjí za 28 minut, což je téměř o 10 minu lepší výsledek než dříve.
Tyto vyšší rychlosti jsou možné nejen díky změně článků, ale i zásluhou nového, účinnějšího chlazení baterie. Neschází plug and charge, auto charge a všechny moderní funkce, chybí naopak V2L a V2G funkcionality.
Jak jezdí?
Volvo se po několika desítkách let vrací k pohonu zadní nápravy a rovnou říkám, že to k autu hodně sedí. Díky motoru na zadní nápravě máme lepší rozložení hmotnosti a zvýšení výkonu na 250 koní. Výkon se také lépe přenáší na vozovku, zvláště za neideálních podmínek. Spotřeba je standardní a Volva už nejsou vůbec tak žíznivá jako dříve a výrobce udělal velký kus práce. Spotřeba u zadokolky byla 14,5 kWh na 100 km za 56 km, což znamená kombinovaný dojezd přes 560 km. U TwinMotoru jsem jel se spotřebou 17,5 kWh na 100 km, což znamená reálný dojezd kolem 460 km. V obou případech jsem jezdil s auty na 20", tedy největších, kolech a za ideálních podmínek – bylo sucho a teplota kolem 20 stupňů Celsia. Reálný dojezd EX40 a EC40 tak může být v ideálních podmínkách 400 až 500 km, což je velmi pěkné na auto této velikosti a ceny.
Novinkou je adaptivní pedál, který upozorňuje na překročení maximální povolené rychlosti, respektive pomáhá nenásilnou formou ji nepřesáhnout. Má to být jakási alternativa otravného pípání na překročení rychlosti, ale lze samozřejmě vypnout. Byl jsem hodně zvědavý, jaký v reálu bude a byl jsem překvapený, že v praxi je mnohem méně invazivní, než jsem předpokládal. Pedál při přiblížení se maximální povolené rychlosti na daném úseku postupně měkne a nedovoluje tak moc zrychlovat. Pokud chcete ale překročit rychlostní limit, stačí pedál jemně více sešlápnout a auto vás nechá. Je to nenásilné a příjemné upozornění.
Verze Twin Motor s (placeným) balíčkem Performance je skutečně hodně výkonná, na auto této kategorie až zbytečně moc. Elektrické „kopance“ tu ale nejsou tak drsné, Volvo je stále naladěné do komfortu. I tak je ale zátah mocný a v jakékoliv situaci vás auto vystřelí vpřed a na silnici se budete moci bez problémů měřit s nejvýkonnějšími sportovními vozy.
Povedený upgrade pro další roky
Volvo, ač se to na první pohled nemusí zdát, udělalo v EX40 velké změny, které auto dobře připravily na další roky na trhu. Volvo vylepšilo baterii, nabíjení a výrazně lepší je také efektivita, a tím pádem dojezd. Příjemný dodatek je nový adaptivní pedál a v praxi je velmi příjemná změna na pohon zadní nápravy, citelně snížená je i spotřeba. EX40 a EC40 tak představují zajímavý balíček, jezdilo se s nimi velmi pěkně, obzvlášť v krásné švédské scenérii.
Volvo EC40 (2021) Twin Motor Performance (2023)
Rozměry | 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 185 kg |
---|---|
Výkon | 325 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 552 km (WLTP) |
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz